Собствениците на многомилиардния франчайз за Джеймс Бонд са въвлечени в правна битка, за да запазят контрола върху името на легендарния супершпионин. Това се случва, след като базиран в Дубай строителен предприемач подаде искове в Обединеното кралство и Европа, твърдейки, че търговската марка не се използва активно за различни стоки и услуги, пише The Guardian.

Австрийският бизнесмен Йозеф Клайндиенст, който изгражда луксозния курорт „Сърцето на Европа“ – проект на стойност 5 милиарда долара, разположен на шест изкуствени острова край бреговете на Дубай – е завел множество искове за анулиране, позовавайки се на „неизползване“ на марката „Джеймс Бонд“.

Според законодателството на Обединеното кралство и ЕС, ако дадена търговска марка не се използва за комерсиални цели в рамките на най-малко пет години, тя може да бъде оспорена и евентуално отнета от собственика ѝ.

„Г-н Клайндиенст оспорва редица регистрации на търговски марки за Джеймс Бонд в Обединеното кралство и Европейския съюз“, казва пред The Guardian Марк Кадъл, партньор и патентен адвокат в европейската фирма за интелектуална собственост Withers & Rogers. „Основният му аргумент е, че името „Джеймс Бонд“ не е използвано за стоките и услугите, за които е регистрирано, и това ще бъде в основата на делото както в ЕС, така и във Великобритания.“

Спорът засяга множество версии на марката, включително „Джеймс Бонд Специален агент 007“, „Джеймс Бонд 007“, „Джеймс Бонд: Светът на шпионажа“ и култовата реплика „Бонд, Джеймс Бонд“.

Клайндиенст оспорва липсата на използване на марката в различни продуктови категории, като „модели на превозни средства“, „компютърни програми и електронни публикации“, както и услуги като ресторанти, коктейлни барове и места за настаняване.

Бизнесменът, който е основател на Kleindienst Group – компания, представяща се като най-големия европейски строителен предприемач в ОАЕ – заявява, че има планове да използва марката „Джеймс Бонд“, ако спечели делото. Негов говорител казва, че се очаква официално изявление по въпроса.

Официалният притежател на търговската марка „Джеймс Бонд“ е базираната в САЩ компания Danjaq, която контролира правата върху световния мърчандайзинг, свързан с франчайза, в партньорство с британската продуцентска компания Eon.

Eon, управлявана от Барбара Броколи и Майкъл Г. Уилсън, е продуцентската къща зад филмите за Джеймс Бонд – една от най-успешните франчайз поредици в историята. Danjaq притежава и авторските права върху съществуващите филми за Бонд, заедно с MGM Studios, която бе придобита от Amazon за 8,5 милиарда долара през 2021 г. – същата година, в която последният филм от поредицата, „No Time to Die“, излезе на екран.

„След подаването на исковете за анулиране, Danjaq има два месеца, за да защити правото си върху марката“, пояснява Кадъл. „Ако искат да запазят тези права, те ще трябва да докажат, че са използвали марката „Джеймс Бонд“ за съответните стоки и услуги през последните пет години.“

Възможно е „Джеймс Бонд“ също да е регистрирана търговска марка в ОАЕ, където Клайндиенст развива своя бизнес, но достъпът до местния регистър на търговските марки е ограничен, което затруднява проверката дали и там са подадени подобни искове.

„Клайндиенст е строителен предприемач, базиран в Дубай, така че остава неясно какво точно възнамерява да направи с марката „Бонд“ в Европа и Великобритания“, коментира Кадъл. „Но очевидно има някакъв мотив.“