Spotify подготвя нова, по-скъпа абонаментна услуга, насочена към най-големите почитатели на качественото аудио съдържание. Новият план, наречен “Music Pro”, ще бъде на цена от $18 на месец САЩ, което е с $6 повече от стандартния премиум пакет, разкриват източници, запознати с плановете на компанията, пред Financial Times.

В България цената на новия абонаментен план ще варира, в съответствие с досегашната цена  от 10 лева, за един потребител.

Очаква се услугата да бъде официално представена по-късно тази година, след като Spotify договори нови лицензионни споразумения с Universal Music и Warner Music. Това ще позволи включването на съдържание от звезди като Кендрик Ламар и Тейлър Суифт в новия абонаментен план.

В момента няма данни за нова сделка със Sony Music, която притежава правата на изпълнители като Бионсе, което може да забави старта на услугата до есента на 2025 г.

Какво ще предложи „Music Pro“?

Spotify ще се опита да привлече повече потребители към новия си абонамент, като предлага три основни подобрения:

По-добро качество на звука, включително дългоочакваната hi-fi аудио опция, която конкурентите Apple Music и Amazon вече предлагат в базовите си планове. Spotify обещава да подобри звука още от 2021 г., но премиерата на услугата многократно беше отлагана.

Ранен достъп до билети за концерти – част от стратегията на музикалната индустрия за монетизиране на така наречените „суперфенове“, които редовно купуват мърчандайз и посещават участия на любимите си изпълнители.

Разширени функции за стрийминг, включително нова опция “DJ”, която вероятно ще позволи по-добро персонализиране на плейлистите и автоматизирано смесване на музика.

Платформата се намира в отлична позиция за капитализиране на този нов абонамент. След драстично намаляване на разходите и масови съкращения, компанията завърши 2023 г. с първата си изцяло печеливша финансова година.

Акциите на Spotify почти утроиха стойността си през последната година, а пазарната капитализация на компанията достигна $130 млрд. – повече от комбинираната стойност на трите най-големи звукозаписни компании.

Главният изпълнителен директор на компанията, Даниел Ек, намекна за нов абонамент още по време на последното си изявление към инвеститорите.

„Следващият етап в музикалната индустрия със сигурност е персонализираното изживяване в Spotify, като за всяка потребителска група то ще бъде различно“, заяви той.

„Досега работихме по модела „един размер става за всички“, но с нарастването на потребителската база до стотици милиони, постепенно преминаваме към по-специализирани нива за абонатите си.“

Според анализатори от Deutsche Bank, новата суперпремиум услуга може да бъде ключов фактор за ръста на приходите на Spotify.

Други експерти обаче са по-скептични. Midia Research коментира, че успехът на новата абонаментна услуга ще зависи изцяло от това доколко Spotify успява да промени самата концепция за стрийминг.

„Може да се каже, че този абонамент е иновативен, но ще бъде ли наистина революционен за индустрията? Или ще бъде просто още един премиум план за потребители, готови да платят повече?“ пита анализаторът Марк Мълиган.

Докато конкуренцията между платформите за музикален стрийминг само нараства, Spotify продължава да експериментира с нови модели за монетизация. Ако Music Pro успее да предложи повече стойност на потребителите, това може да зададе нов стандарт за музикалните услуги в бъдеще.