2023 г. беше рекордна по ръст на абонатите за Spotify.

Но в условията на бавен икономически растеж и криза на разходите за живот, за музикалния стрийминг гигант остава предизвикателство да продължи траекторията на растеж, като същевременно се превърне в по-ефективна и по-печеливша компания, пише Euronews.

На фестивала Cannes Lions 2024 Густав Гиленхамар, вицепрезидент на отдел "Абонаменти и пазари" в Spotify, заяви, че част от това се крие във връзката с нови глобални аудитории – както от страна на изпълнителите, така и от аудиторията, като непрекъснато се търсят начини за създаване на стойност за съществуващите абонати чрез ново съдържание и повече персонализация.

Въпреки че шведският музикален гигант се разрасна значително от стартирането си през 2008 г., той не е имунизиран срещу икономическия спад, с който се сблъскаха реидца технологични лидери след пандемията. През декември миналата година главният изпълнителен директор Даниел Ек обяви съкращаване на работната сила със 17%, като се позова на икономическия натиск и подновения фокус върху оперативната ефективност.

Шест месеца по-късно компанията напредва с нови платформи, партньорства и иновации.

Музикалната индустрия отвъд езиковите граници

Отминаха дните, когато неанглоезичната музика беше малка част от музикалната индустрия. Тъй като светът става все по-разнообразен и свързан, Spotify отбелязва рекорден ръст в популярността на изпълнители от Югоизточна Азия, Латинска Америка и Африка.

Според доклада на инвеститорите за първото тримесечие на 2024 г. от 66 000 изпълнители, които са генерирали поне 10 000 долара в Spotify, над половината са от държави, в които английският не е първи език.

Латинската музика, к-попът и афробийтс, както и други жанрове от Западна Африка стават все по-популярни.

Обратно, ръстът на международните изпълнители привлича много по-разнообразни групи слушатели и Spotify се ориентира към тази възможност - а първата стъпка започва с по-голяма информираност и връзка с местните изпълнители и общности.

"Стратегията на Spotify включва връзка с местните общности, като има екипи на място по целия свят, които работят в тясно сътрудничество с всички участници в музикалната индустрия. Искаме да подкрепим младите изпълнители в тяхната кариера и да накараме музиката им да се развива.", допълват от компанията.

Тя прилага доказаните си стратегии за растеж от зрелите англоезични пазари към нови региони, като се фокусира първо върху модела на безплатното заплащане и показва на новите потребители стойността на платформата.

"Freemium е крайъгълният камък на нашата стратегия. Предимствата на премиум услугата наистина се проявяват, колкото по-ангажирани са феновете с безплатната услуга. Развитието на музикалната индустрия в световен мащаб е страстен проект за нас в Spotify.", казва Гиленхамар пред Euronews.

Едно приложение за много аудиосистеми

Освен достигането на нови пазари, Spotify твърди, че увеличаването на стойността за съществуващите абонати е ключова част от бъдещия растеж и оперативната ефективност.

Например, на някои пазари за премиум абонатите вече е достъпно ново съдържание като подкасти и аудиокниги.

Включването на повече в абонамента ще помогне на компанията да се справи с икономическата несигурност, когато потребителите искат да намалят абонамента си, твърди Гиленхамар.

"Включваме аудиокниги в премиум услугата си на редица пазари по света, например в Обединеното кралство и Ирландия, което намира добър отзвук сред потребителите. Това е част от осигуряването на по-добро съотношение между цена и качество за тях."

Какъв е бизнес планът на Spotify

Въпреки че абонатите вече са над 600 милиона в световен мащаб, предстои още дълъг път и бъдещето на музикалния и аудио стрийминг изглежда светло.

"Доволни сме от развитието, което наблюдаваме през последните няколко години, но както знаем, има осем милиарда души по целия свят. Виждаме феноменална възможност да се развиваме на повече пазари. Музиката има толкова много роли в ежедневието на потребителите", категорични са от Spotify.