Александър Скарсгард е гласът на отговорния капитализъм в Spotify
Новият проект на актьора доказва, че в Швеция нищо не е случайно
Александър Скарсгард е противоречива фигура на екрана.
Може да играе едновременно психопат, милиардер и технологичен лидер с интензивност, която би накарала и най-известните изпълнителни директори да потръпнат от ужас.
Затова не е изненадващо, че актьорът става перфектното лице на конфликтния свят на инвестициите, където нуждите на инвеститорите често се сблъскват с тези на планетата Земя.
Скарсгард стартира подкаста Как да поправим това?, чиято цел е да популяризира стартъпите, които спасяват планетата, и да предостави на слушателите нов достъп до модели за подражание, които се борят с изменението на климата.
Дълбоко усещане за празнота
Скарсгард е водещ и разказвач в новата поредица, но главната идея е на фондацията с нестопанска цел Norrsken, създадена през 2016 г. от съоснователя на Klarna Никлас Адалберт.
Той основава Klarna заедно с Виктор Якобсон и настоящия главен изпълнителен директор Себастиан Семиатковски през 2005 г., след което осъзнава, че мечтите му за финансова независимост не са това, което си е представял.
"Отидох в Лас Вегас, за да празнувам, поръчах си шампанско, голям апартамент с мраморен под, пазарувах като луд, но не чувствах нищо. Имах дълбоко усещане за празнота.", признава той пред Fortune.
Това принуждава Адалберт да се подложи на терапия и да преоцени дали прави света по-добро място с Klarna - компания, която насърчава консуматорското потребление и допълнително натоварва световните ресурси.
Напуска я през 2015 г., като постепенно продава акциите си и по този начин пропуска шанса си да стане милиардер.
Следва Norrsken – фонд за рисков капитал, фокусиран върху стартъпи или компании, които се занимават с една или две от 17-те цели на ООН за устойчиво развитие.
Norrsken е инкубирал пет фонда с близо 1 млрд. долара управлявани активи, подкрепяйки стартъпи, които се занимават с всичко – от батерии за електромобили до оригването на крави, което замърсява околната среда.
Според Адалберт, новият подкаст има за цел да увеличи кръга от „модели за подражание“ за студенти и дипломанти, готови да помогнат за промяната на света.
Съоснователят на Klarna смята, че широкият спектър от модели за подражание е една от причините Швеция да се отличава с печелето на финансиране на проекти за въздействие на околната среда.
За да повиши популярността на бизнеса обаче, Адалберт се нуждае от познато лице, което да предаде посланието. Естествено, обръща се към своя сънародник Скарсгард.
Шведско-американският актьор привлече вниманието миналата година, когато озвучи кратък документален филм на екологична тематика, посветен на изследванията на Оксфордския университет за компромиса между БВП и вредите за околната среда.
Сега ролята му е отново е да бъде достъпният глас, който вдъхва живот на историите на Norrsken.
"Това движение трябва да се случи, то не е само с цел капитал. И мисля, че Александър, с неговата платформа и способност да разказва истории, ще ги използва, за да постигне максималното с тази инициатива.", обяснява Адалберт.
Швеция - световен лидер в областта на екологичното въздействие
Скарсгард и Адалберт се обединяват с друг шведски технологичен гигант – Spotify, за да публикуват ексклузивно своя подкаст.
Шведите имат сериозен опит в създаването на успешни компании в световен мащаб, като Spotify, Klarna и търговската верига за дрехи H&M.
Този предприемачески дух може би е парадоксален за шведската култура, а Скарсгард вижда защо това може да бъде недостатък в света на бизнеса.
"Моите наблюдения като шведски американец (и тук очевидно обобщавам) са, че американците имат истински талант за разказване на истории и големи идеи. Шведите като че ли се стремят към по-скромни и по-незначителни неща, граничещи със самоирония", казва той пред Fortune.
Но Адалберт и главният оперативен директор на Norrsken Даниел Голдбърг смятат, че тази скромност в името на личния успех може би е причината Швеция да е толкова напред в отговорното инвестиране.
Според Адалберт Швеция поглъща огромен дял от парите за устойчиви инвестиции, като броят на стартъпите с въздействие е 38 пъти по-голям от средния за света. Там, където на страната може да ѝ липсва самореклама, тя печели със социална съвест. "Скромност или не, ключът вероятно е да имаш правилно убеждение.", казва той.
По-странно от фикция
В кариерата си на екрана, Скарсгард се е справял с много роли, повечето от които се възползват от атлетичната му фигура. Но да не забравяме, че той беше и Лукас Матсън, антагонистичният изпълнителен директор на компанията GoJo от спечелилия „Еми“ сериал на HBO „Наследници“ – ролята, която може би му донесе най-голяма слава.
Затова е разбираемо, че феновете на поредицата сега ще бъдат привлечени от паралелите, с които Скарсгард навлиза в сферата на рисковия капитал.
Самият актьор приема персонажа си от „Наследници“ по-скоро като адреналинов егоцентрик, отколкото като човек, воден единствено от алчност. Запитан дали може да го сравни с с основателите на подкаст поредицата, Скарсгард отговаря уклончиво.
„Светът вероятно щеше да бъде по-добро място с по-малко хора като Лукас Матсън и повече хора като основателите на „Как да поправим това“. Но от друга страна, само кажете на човек като Лукас, че няма как да възстанови всички коралови рифове в океаните и вижте какво ще последва...“