Dreamix – когато пътят към целта е по-важен от самата цел
За основателите на компанията растежът никога не е бил на всяка цена, а служителите винаги са били на първо място
Възможно ли е във времена, в които всеки препуска към бързата печалба, една компания, която залага на постепенното и устойчиво развитие, да бъде успешна?
Възможно ли е в бизнес среда, в която все по-често се залага на максимата „Целта оправдава средствата“, да се постигат уникални резултати, водени от разбирането, че пътят към целта е по-важен от самата цел, както гласи древната китайска поговорка?
Отговорът е категорично „да“, а пример за това е българската компания Dreamix, която през април стана част от Synechron – глобален софтуерен разработчик, който има над 15 хил. служители в 48 офиса по света.
Тази история за успех е дълга и уникална по свой собствен начин.
Много мечти, обединени в едно
Dreamix поема първа глътка въздух през далечната 2006 г. в едно общежитие в Студентски град, където е нейният първи офис. Към онзи момент основателите ѝ са студенти в трети курс, специалност „Информатика“, в Софийския унивесритет.
„Стартирахме без никакъв първоначален капитал, без никакъв предишен опит, без никакви връзки. Всички вече работехме в индустрията и бяхме забелязали неща, които не са съвсем както трябва. Затова започнахме с идеята да създадем малко по-различно място, на което да адресираме тези проблеми. Много често, например, компаниите се стремят към бърз растеж и заради това жертват културата си. Не обръщат толкова внимание на хората, които работят в организацията, а се фокусират изцяло върху финансите. Ние решихме да го направим различно“, разказа пред водещия Светослав Иванов по време на форума ШУМЪТ НА ПАРИТЕ, организиран от Profit.bg, Христо Томов, съосновател на компанията.
Но началото е бавно. Компанията стартира със седем основатели, като от тях само двама се занимават постоянно с нея, а всички останали продължават да работят на други места и да отделят от заплатите си всеки месец, за да може тя да функционира.
„Тогава средата беше съвсем различна. Сега една стратираща компания може да разчита на много подкрепа от цялата екосистема – както от отделни хора, така и от фондове. Тогава подобна култура нямаше, нито кой знае колко примери как се прави“, акцентира Христо Томов.
По думите му още в самото начало стратегията на софтуерния разработчик се фокусира върху качеството:
Да не сме алчни, да не гоним бързи успехи, а да градим нещо смислено.
„Фокусът още в началото беше върху служителите, върху хората, с които работим. Тръгнахме с разбирането, че ако подберем правилните хора, ако им създадем точната мотивация и им дадем достатъчно информация и свобода, със сигурност те ще доставят много висококачествена услуга на крайните клиенти“, сподели той, а изпълнителният директор Стоян Митов добави:
Името Dreamix е микс е от мечтите на всички, които сме в тази организация.
Хората в центъра на всичко
„При нас логиката е, че където е информацията, там трябва да се взимат решенията, а не да се ескалира към мениджмънта или към собствениците и само те да взимат решения. Ние вярваме, че когато създадеш организация, в която хората знаят, че от тях зависи да взимат тези решения, те се развиват“, разкри още изпълнителният директор.
Каква е неговата рецепта да се постигне това? Среда на пълна прозрачност накъде отива организацията. Затова и в Dreamix всичко е прозрачно, без заплатите - обороти, печалби и т.н. Другата част от рецептата за успех на компанията е свързана с големи инвестиции в хората.
„Като изпълнителен директор, аз не чувствам, че ако мен ме няма, компанията ще отиде надолу, защото средата, културата, хората са тези, които правят тази компания. Ние поставяме на първо място служителите си, а не клиентите и печалбите. Всичко останало е след тях, тъй като реално те я правят тази компания с това колко голяма принадлежност усещат към нея, колко са ентусиазирани, колко са проактивни. В организация, която е в сектора на услугите, това прави огромната разлика. Иначе няма как да си конкурентноспособен в индустрията“, категоричен беше той.
Придобиване – да, но не на всяка цена
В разрез с наложената в последните години практика голяма част от компаниите да се стремят към това да бъдат придобити от по-голям конкурент, с което да донесат известност и дивиденти на своите основатели, Dreamix подхожда нестандартно. Почти през цялото време от създаването си тя е заливана с предложения за придобиване. Нейните ръководители отказват над 30 оферти, защото не виждат в нито едно от тях възможност тя да се подобри.
„Всъщност не става дума за парите. В един момент спираш да мислиш за тях, защото ги имаш. Когато избереш да направиш партньорство с друга организация, имаш много по-голяма отговорност, защото служителите ти са били с теб през целия този път и трябва да си повече от убеден, че това ще е добра стъпка за тях, че това е нещо, което ще помогне на компанията да се развие в желаната посока“, категоричен беше Стоян Митов.
След като постига четири пъти ръст на оборота си в последните години обаче, тя предизвиква интереса на Synechron и в крайна сметка става част от глобалния софтуерен разработчик, а изпълнителният директор обясни това решение така:
„За един час разговор с тях научихме толкова, колкото не успяхме от всички предходни срещи. Второ, ние нямаме външни инвестиции, ние сме собственици, сами сме реинвестирали капитал в компанията. А те са, може би, единствената компания, която има 1 млрд. долара оборот и няма нито един долар външни инвестиции. Всичко са направили, както сме го направили ние. А и когато имаш организация, ръководена от собственика си, а не от фонд, разговорът се води по съвсем различен начин. По съвсем различен начин се усеща това, за което сте се събрали.“
„Те ни дават много голяма автономност. Ние сме независимо бизнес звено, което продължаваме да управляваме по нашия си начин, с нашите си ценности, с нашите си правила. И няма изгледи това да се промени. Освен това те са много близо до нас и като ценности, и като посока. Това, което видяхме в тях, много резонираше с това, което ние градим, само че няколко стъпки напред. Работейки заедно, те ни помагат да направим тези няколко стъпки много по-бързо и да стигнем там, където искаме, спестявайки години“, обясни, на свой ред, съоснователят на компанията Христо Томов.
Изкуственият интелект и бизнес средата в България
От 7-8 години неговият основен фокус в компанията е направлението за изкуствен интелект, тъй като тя отдавна е идентифицирала технологията като стратегическа посока за развитие.
„През тези години, особено през последните две, разликата е огромна. Сферата се развива много, много бурно. Достигна се критична маса на умения на технологията, която повлече след себе си огромни инвестиции, които пък доведоха до още по-голяма експлозия на възможностите“, обясни той, а по отношение на опасенията, че AI може да доведе до сериозен спад в работните места в софтуерната индустрия добави:
„Въпреки смелите очаквания да замени повечето програмисти, това все още не е реалност. AI вдига с 20-30% производителността на един програмист, но това не означава, че на компанията ѝ трябват 20-30% по-малко хора. Търсенето на софтуерни услуги много зависи от цената, на която те се предлагат. Ако един AI може да повиши производителността на отделния програмист, това означава, че той може да свърши много повече работа. Това сваля цената на разработката на софтуер и изведнъж го прави достъпен в много случаи, в които е имало нужда от него, но не е било икономически изгодно да се разработва. Сега това става възможно и води до много създадена стойност във всевъзможни области на живота“.
А какво да кажем за бизнес средата и ситуацията в България? В типичния си стил от Dreamix са позитивно настроени.
„Моета усещане винаги е било, че нещата в България се подобряват. Примери като Dreamix и много други компании, които са стартирали в тази среда, с всички нейни недостатъци, и са успели, носят надежда“, категоричен беше Христо Томов, а неговият колега Стоян Митов добави в заключение:
„Аз съм много голям оптимист. Живял съм дълго време в Силициевата долина и знам, че всяко място си има своите кусури. Завършил съм Американския университет в България заедно с група от около 20-30 човека, с които и сега сме много близки. По-голямата част от тях са успели сами от нищото – с труд, без помощ, без богати родители. Колкото повече разбираме, че всичко зависи от нас самите и искаме да направим нещо по-добро, толкова по-добре ще бъдем, независимо от политическата система и други фактори“.
ШУМЪТ НА ПАРИТЕ е сред най-разпознаваемите и утвърдени събитийни брандове в България, който в последните години разширява програмата си в посока макроикономика, финансови политики, банков и имотен сектор, фондови пазари и управление на активи, ESG стратегии, предприемачески пейзаж, корпоративно лидерство.
Аудиторията на конференцията включва представители на висшия мениджмънт в частния и публичния сектор, които улавят пулса на водещите тенденции и вземат прогресивни решения в отговор на големите геополитически, икономически и технологични предизвикателства.
Перспективите по пътя ни към еврозоната и пълноправно членство в Шенген, интензивните технологични промени във финансовите услуги и ESG тенденциите са на фокус в 15-ото издание на един от най-значимите икономически и бизнес форуми у нас, организиран от Profit.bg, част от водещата медийна група Ringier AG.
Всички акценти от тазгодишното издание на форума може да следите тук.