Когато температурите в Севиля се покачват до 40 градуса по Целзий по време на съкрушителната гореща вълна в Европа това лято, употребата на климатици в южния испански град скача с 23% в сравнение със същия период на 2022 г.

В същото време средното използване на климатици в Лисабон също се е повишило с около 41% от средата на юни до средата на юли в сравнение със същия период на предходната година, според анализ на данни от Sensibo - компания, специализирана в интелигентните устройства, които могат да управляват климатиците от разстояние, за да намалят потреблението на енергия.

Тези статистики показват, пише в свой анализ Reuters, че макар че технологиите за охлаждане могат да спасят човешки животи по време на смъртоносните жеги, те също така заплашват да влошат климатичната криза.

Енергията, използвана за охлаждане и хладилни агенти, е причина за около 7% от световните емисии на парникови газове, а според Международната агенция по енергетика търсенето може да се увеличи повече от три пъти до 2050 г.

"Имаме голям проблем", казва Лили Риахи, ръководител на Cool Coalition към Програмата на ООН за околната среда (UNEP). "Без решителни политически действия емисиите ще нараснат рязко".

Светът има нужда от съвсем нов тип климатици. Какви трябва да са те?Днешните системи носят колкото предимства в ежедневен аспект, толкова и проблеми в дългосрочен план


Темата е част и от тазгодишната среща на върха на ООН за климата, в рамките на която правителствата и компаниите обсъждат как да се справят с проблема посредством енергийна ефективност и ограничаване на високозамърсяващите хладилни агенти. Десетки страни подкрепят ангажимента на COP28 за намаляване на свързаните с охлаждането емисии с поне 68% до 2050 г. спрямо нивата от 2022 г.

Експерти от бранша обаче твърдят, че правителствата трябва да предлагат стимули за компаниите, които да въвеждат на пазара и да разширяват обхвата на устойчивите технологии за климатични системи.

Дизайн за охлаждане

Компаниите за климатични системи от години разработват по-добри продукти, които използват по-малко енергия и отделят по-малко флуоровъглеводороди (HFC) - мощни парникови газове.

Един от начините, по които конвенционалните климатици изразходват толкова много енергия, е чрез процесите за премахване на влажността. Те пренасят топлината навън, като преобразуват газовите хладилни агенти в течни и обратно, което води до охлаждане. Отстраняването на влажността изисква охлаждане на въздуха до точката, в която водните пари се превръщат в течност, която трябва да бъде отведена. Именно невъзможността за отстраняване на влажността без предварително охлаждане на въздуха прави конвенционалните климатици по-малко ефективни.

Светът изостава критично в реализацията на климатичните си целиМножество нови доклади показват, че държавите са се отклонили от пътя към ограничаване на глобалното затопляне


"Влажността е това, което определя комфорта, дори повече от температурата", казва Сорин Грама, главен изпълнителен директор на американския стартъп Transaera. "Сегашните климатици са безобразни, когато става въпрос за премахване на влажността."

Грама съосновава Transaera през 2018 г. въз основа на нови охлаждащи материали, открити от Масачузетския технологичен институт. Прототипът на климатика на компанията използва тези материали за изсушаване на въздуха, като се стреми да произвежда по-малко емисии от традиционните климатици.

Други две компании за климатици - Gree Electric и Daikin, печелят през 2021 г. състезание, подкрепено от индийското правителство и нестопански организации, за създаване на по-добър климатик. Подобно на Transaera, победилите прототипи се фокусират върху премахването на влажността и постигането на въздействие върху климата, което е пет пъти по-ниско от това на наличните климатици.

Две години по-късно обаче няма планове тези печеливши прототипи да бъдат пуснати на пазара. Докато Gree се надява скоро да успее да предложи умален модел на своята разработка, от Daikin заявяват, че разходите за материали и проблемите по веригата за доставки все още са пречка.

"Това не е икономически осъществимо към днешна дата", казва Мики Яманака, ръководител на отдела на Глобалния екологичен център на Daikin.

Колко ни струват на ден климатичните промени? Екстремни явления са довели до разходи над сто милиарда евро годишно от 2000 г. до 2019 г.


Мащабиране на пазара

Експертите от бранша казват, че са необходими политики и стимули за намаляване на потребителските разходи. Според организацията с нестопанска цел Sustainable Energy for All повече от 1 милиард души, живеещи в топли климатични райони, все още нямат достъп до охлаждане.

"Охлаждането е по-скоро право, отколкото лукс", казва Лариса Грос от мозъчния тръст за климата E3G, а Риахи от UNEP добавя, че правителствата могат да обмислят въвеждането на по-строги стандарти за енергийна ефективност, по-ясно етикетиране на ефективността, субсидии или обществени поръчки, за да стимулират търсенето и да намалят разходите.

В същото време митата за внос могат да помогнат за предотвратяване на препродажбата на неефективни модели втора употреба в развиващите се страни.

Gree все още не пуска търговски модели, които да повтарят нейния свръхефективен прототип. Пазарните проучвания показват, че хората не са склонни да плащат със 150% повече, казва термалният инженер Баолонг Уанг от Tsinghua University в Пекин, който е работил с Gree по прототипа, и добавя:

"В някои страни като Индонезия икономиката не е толкова развита, но те се нуждаят от такъв вид охлаждане. Трябва да се съсредоточим върху достъпните и енергоспестяващи системи".

Земята се нагрява по-бързо от предвиденотоЗа това алармира ученият, който предупреди за проблемите с климата още през 80-те години на 20-ти век


Вместо това компанията планира скоро да пусне на пазара подобен модел, но за по-сухи условия в Близкия изток. Той използва високоефективния въздушен компресор на прототипа, но преминава на по-евтин хладилен агент с по-висок потенциал за емисии от хладилния агент R152a на прототипа.

Друг британски стартъп, наречен Barocal, също работи по усъвършенстването на технологията за охлаждане, като първоначалният му прототип използва твърди хладилни агенти вместо замърсяващи климата газове.

"Работим усилено върху второ поколение прототипи, които се представят добре по всички показатели - добра охлаждаща мощност и ефективност", казва основателят на Barocal Ксавие Моя, изследовател по физика на материалите в Университета в Кеймбридж.

Стартъпът Transaera, който миналата година получава 4,5 млн. долара начално финансиране от групата за рисков капитал на американската компания Carrier, има за цел да пусне продукт на пазара до 2025 г.

"Тази индустрия върви бавно", казва Сорин Грама. "Трябва да се създадат вериги за доставки и партньорства. Трябва да работим в рамките на една 100-годишна индустрия, която променя посоката си, а това не е лесно."