Ако митата затруднят вноса на европейския самолетостроител в САЩ, Airbus може да даде приоритет на своите клиенти в други региони. Това заяви главният изпълнителен директор на компанията Гийом Фори в четвъртък.

„Имаме силно търсене от останалата част на света. Ако срещнем сериозни затруднения при доставките за САЩ, можем да се адаптираме, като пренасочим самолетите към други клиенти, които с нетърпение ги очакват“, коментира Фори в интервю за CNBC по повод финансовите резултати на Airbus за изминалата година.

Той изтъква, че компанията следи развитието на ситуацията и е готова да реагира. „Тези мита са в процес на обсъждане и не знаем какви ще бъдат, нито какъв ефект ще имат. Затова сме подготвени да се адаптираме според обстоятелствата“, казва Фори, имайки предвид заплахите на американския президент Доналд Тръмп за въвеждане на по-високи търговски тарифи, подобни на вече наложените на Китай.

През последните години Airbus инвестира значително в САЩ – както чрез увеличаване на местните си доставки и продажби, така и чрез изграждане на производствени мощности. Компанията разполага с голям завод в Мобайл, Алабама, където оперират две поточни линии за сглобяване на самолетите A220 и A320. В процес на изграждане е и нова линия за производство на A320 и A321, предназначена за американския пазар.

Сред клиентите на Airbus в САЩ са някои от най-големите авиокомпании, включително American Airlines, Delta, United и JetBlue.

„Разполагаме с редица възможности за гъвкавост“, посочва Фори относно потенциалното въздействие на митата, чиито конкретни параметри все още не са ясни.

„Вярваме, че в тази индустрия – силно свързаната северноатлантическа авиационна екосистема – търговските бариери биха навредили и на двете страни. Надявам се, че няма да бъдем засегнати в значителна степен“, допълва той.

Производствени предизвикателства и финансови резултати

Въпреки несигурността, Airbus запазва целта си за около 820 доставки на самолети през 2025 г. „С това ясно показваме какво смятаме, че можем да постигнем тази година при условия на свободна търговия“, уточнява Фори.

Компанията обаче продължава да се сблъсква с проблеми във веригите за доставки, които ограничават капацитета ѝ за производство и затрудняват изпълнението на поръчки за над 8000 самолета.

Въпреки че Airbus отчете 6% ръст на приходите си за 2024 г., коригираната оперативна печалба спада с 8% до 5,35 милиарда евро. Звеното за отбрана и космос регистрира загуба от 656 милиона евро за годината.

Фори признава, че космическото направление на Airbus изпитва затруднения, изправено пред конкуренцията на компании като SpaceX на Илон Мъск, както и заради предходни инвестиции в технологии с неочаквано висока степен на риск.

„Подценихме сложността на някои предизвикателства“, казва той, допълвайки, че компанията предприема преструктуриране, за да се справи с проблемите.

Въпреки трудностите, годишните резултати на Airbus затвърждават предимството ѝ спрямо основния американски конкурент Boeing, който отчете рекордна загуба от 11,83 милиарда долара за 2024 г.