Един от многото въпроси, повдигнати от дискусиите между Москва и Вашингтон за прекратяване на войната в Украйна, е дали изтичането на корпорации от Русия в знак на несъгласие с инвазията през февруари 2022 г. може да бъде обърнато.

Докато широките западни санкции остават в сила, това изглежда малко вероятно, но ако администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп се опита да облекчи ограниченията, това може да отвори вратата за някои компании да се върнат на този някога високоразвиващ се пазар.

Кой напусна кораба и как?

Повече от хиляда компании - от McDonald's до Mercedes-Benz - напуснаха Русия през последните три години като разпродадоха бизнеса си в страната или изоставиха активите си. На други, като Danone и Carlsberg, активите им бяха запорирани и продажбата им бе прокарана принудително.

Според анализ на Reuters от март 2024 г. западните компании са признали загуби на обща стойност 107 млрд. долара, включително пропуснати приходи. Кирил Дмитриев, ръководител на Руския фонд за преки инвестиции, твърди, че американските компании са загубили 324 млрд. долара, като са напуснали Русия.

При напускането си компании като McDonald's, Renault и Henkel са договорили опции за обратно изкупуване на активите. Френската Renault продаде мажоритарния си дял в руския автомобилен производител Avtovaz през май 2022 г. за уж само една рубла, но с шестгодишна опция да го откупи обратно, отбелязва CNN.

Някои компании от хранително-вкусовата промишленост и здравеопазването, включително Procter & Gamble, PepsiCo и Mondelez, твърдят, че са останали по хуманитарни причини, за да продължат да снабдяват руските потребители с основни стоки.

Кои компании могат да се завърнат първи?

След като тази седмица започна срещата на най-високо равнище между САЩ и Русия от началото на войната в Украйна, Дмитриев заяви, без да дава повече подробности, че очаква редица американски компании да се върнат още през второто тримесечие.

Най-вероятно е да се завърнат тези, които работят извън санкциите, като например търговци на дребно и производители на храни, а не тези в сектори като енергетиката и финансите.

Дмитриев коментира, че големите американски петролни компании, които са били успешни в Русия, „в някакъв момент“ ще се завърнат.

Тази седмица високопоставеният руски законодател Анатолий Аксаков заяви, че според него Visa и Mastercard скоро ще възстановят платежните услуги. Двете компании отговориха, че суспендирането им в Русия остава в сила.

Стотици западни компании, включително Carlsberg и Unilever, направиха изявления, осъждащи руската агресия срещу Украйна в дните и седмиците след инвазията, като формулираха излизането си от страната или спирането на дейността си в морален план.

Ако бъде постигнато споразумение, което възнаграждава Русия с украинска територия, компаниите, които са критикували Москва, рискуват да навредят на репутацията си, ако се върнат.

От друга страна дружествата, участващи в доставката на стоки, които имат както гражданско, така и военно приложение, са обвързани със западни ограничения.

Boeing и Airbus например спряха доставките на самолети и резервни части за Русия. Други примери включват полупроводници, телекомуникационно оборудване и електроника. Спекулира се дали преговорите между САЩ и Кремъл могат да доведат до смекчаване на санкциите, но все още не са направени конкретни предложения. Междувременно Европейският съюз прие в сряда 16-ия пакет от антируски санкции.

Санкциите забраняват предоставянето на финансови и енергийни услуги на Русия, а изявленията на руските полтици, че очакват завръщането на западните компании, засега изглеждат като пожелателни.

Как се е променил руският пазар?

Някои от най-популярните световни марки - от Starbucks до Ikea и Levi's - бяха заменени от руски имитации. Повече от 800 ресторанта на McDonald's в Русия сега работят под името Vkusno & tochka. Starbucks продава бизнеса си на ресторантьора Антон Пински и рапъра Тимати. Бизнесът вече е известен като Stars Coffee.

Възстановяването на пазара може да се окаже особено трудно за западните производители на автомобили, тъй като китайските конкуренти са придобили над 50% пазарен дял, в сравнение с по-малко от 10% преди три години. Не е ясно доколко Русия би била склонна да подкрепи завръщането на европейските производители за сметка на китайските, особено като се има предвид „безграничното партньорство“ между Москва и Пекин, тъй като търговията между двете страни се е разраснала.