Повече от две десетилетия потребителите търсят информация в Google, получават списък от линкове, върху които кликват, за да достигнат до източника.

Челните места в класацията на търсачката се превръщат в индустрия за $200 милиарда, а SEO оптимизацията се налага като стратегия за дигиталния бизнес.

През последните две години обаче Google променя начина, по който работи това. Вместо да води потребителите към сайтове, търсачката директно генерира AI отговори, като синтезира информацията от различни източници.

Въпреки че е удобно за повечето потребители, изглежда, че бизнесите не се радват на ограничения трафик.

Един от тях – Chegg, технологична компания в сферата на образованието – решава да се бори с новия начин на търсене и завежда дело срещу Google в американски федерален съд, като обвинява гиганта, че използва съдържанието ѝ без да плаща и така подбива приходите ѝ.

В последния си финансов отчет Chegg отчита 24% спад на приходите за Q4 2024 и посочва като основен фактор именно новия AI-дизайн на търсенето.

„Google прибира финансовите ползи от съдържанието на Chegg, без да похарчи и цент“, се казва в жалбата на компанията.

От Google веднага отговарят, че ще се защитават в съда, като подчертават, че търсачката продължава да насочва „милиарди кликвания“ към уебсайтове и че AI-обзорите не намаляват трафика, а просто го разпределят по различен начин.

Анализаторите внимателно следят случая.

„Ще бъде интересно да видим резултата, защото от месеци насам създатели на съдържание алармират в Reddit и други платформи, че AI-генерираните отговори ще сринат трафика им“, коментира Александра Урман, изследовател в Университета в Цюрих.

В SEO индустрията тревогата нараства.

Лили Рей, експерт по оптимизация на сайтове в Ню Йорк, смята, че искът на Chegg повдига сериозни въпроси спрямо етиката.

„Google отдавна показва отговорите директно в резултатите от търсене, но AI-обзорите извеждат това на друго ниво – те извличат съдържание от сайтове, пренаписват го и така превръщат Google в нещо повече от търсачка. Те го позиционират като издател“, обяснява тя.

Друг проблем е, че липсва прозрачност за това колко потребители действително кликват върху линковете в тези AI-генерирани отговори. „Издателите нямат представа какъв е реалният ефект върху органичния трафик“, допълва Рей.

Проучвания върху предишни функции на Google, като т.нар. featured snippets (извадки от сайтове, които се показват най-отгоре в резултатите), сочат, че сайтовете често губят трафик, когато информацията им се показва директно в търсачката.

„Твърдението на Chegg изглежда логично“, казва Урман, „но засега липсват категорични данни за ефекта на AI-обзорите върху потребителското поведение.“

Не всички компании обаче се оплакват от новия начин на търсене. Главният изпълнителен директор на Ziff Davis, Вивек Шах, заяви по време на последния финансов отчет на компанията, че AI-обзорите не са имали съществено влияние върху трафика им.

„Присъствието на изкуствения интелект все още е ограничено“, казва той. „Обзорите се показват само в 12% от най-важните ни търсения.“

Ще се превърне ли делото на Chegg в прецедент?

Въпросът е дали компанията е отделен случай или предвестник на по-глобален проблем.

„Този съдебен процес може да е повратен момент за SEO индустрията и дигиталния бизнес като цяло“, смята Рей. „Решението по него може да има огромни последици за милиони сайтове, не само за Chegg.“