„Чест е да бъдеш номиниран“.

Може да звучи като клише, но е вярно, че номинацията за „Оскар“ носи престиж, внимание и много публикации в пресата по време на сезона на наградите.

Само че за Union - документален филм, който проследява борбата на група работници от Amazon, които печелят първата в историята си синдикална кампания в гиганта за търговия на дребно, ситуацията не е толкова бляскава, разказва Fast Company.

Когато творческият екип зад Union за първи път отива при складовите работници на Amazon Staten Island през 2020 г., не иска да снима шумен, комерсиален филм.

Продуцентът Саманта Кърли казва, че са се ангажирали да „документират тази конкретна трудова борба и да зададат въпроси за съвременната работна сила и как хората се политизират чрез работата“ много преди да стане ясно колко голяма ще стане историята.

Готови са с кадрите на Крис Смолс, безстрашния лидер на синдикалистите, още преди той да се превърне в знаменитост за една нощ - да отиде в Белия дом през 2022 г. и да стане обект на голямо медийно отразяване.

По всичко започва да личи, че документалният филм наистина може да бъде продаваем - и голям. Премиерата е в Сънданс 2024 и той печели специалната награда на журито за документален филм в САЩ.

„Наистина чувствахме, че няма причина да не бъде взет или разпространен“, казва Кърли. Разбира се, всички са наясно, че стрийминг услугата на Amazon няма да купи филма, но смятат, че други платформи ще го направят.

Разпространителите обаче не са ентусиазирани. Всъщност създателите на филма получават отказ след отказ.

„Дори нямаше отговор „изчакваме да видим“, чувахме твърдо „не“, сравнително бързо“, казва Кърли. Затова се насочват към самостоятелна дистрибуция на филма, като си партнират с 250 работнически организации и групи за сродни интереси, които го прожектират за една вечер или за ограничен брой прожекции в повече от 20 града.

Тези прожекции често се разпродават, което означава, че Union е бил най-касовият филм за кината в тези нощи. Организират прожекции, последвани от въпроси и отговори с работниците на Amazon Labour Union, и прожектират филма в близост до складовете на Amazon.

По този начин разпространението на Union се превръща в самостоятелна история, отразяваща тази, която филмът разказва - за силата на организирането, за това как малка група хора може да има голямо влияние и за кого всъщност работят институционалните системи.

Кърли казва, че нито една от големите дистрибуции всъщност не казва нищо за Amazon.

Трудовият съюз на гигантът в търговията е само част от по-голямата вълна на организиране, която се провежда. Приблизително по същото време работниците в Apple започнаха да се организират (и получиха първия си договор през 2024 г.), както и изпълнителите на персонажи от Disneyland (които гласуваха да се обединят в профсъюз през 2024 г.).

Демонстрации на Обединените автомобилни работници, холивудските актьори и писатели, и други доминираха в новинарския цикъл през последните няколко години. Кърли казва, че е ставало ясно колко актуално и заплашително е работническото движение и силата на работниците.

Въпреки че самият филм се фокусира върху Amazon, той предлага широка перспектива за синдикатите като цяло. Времето на филма също говори за това: не е 10-годишна ретроспекция на исторически момент, а излиза в реално време, на фона на продължаващия прогрес на синдикати.

„Искахме филмът да се превърне в част от разговора за бъдещето на труда и трудовото организиране.“, казва Кърли.

След всички тези усилия Union все пак успява да влезе в краткия списък за „Оскар“ за най-добър документален филм през 2025 г., което означава, че от над 14 000 филма, създадени миналата година, той е един от 15 финалисти, борещи се за номинация в своята категория.

„Имахме истински късмет с толкова силна подкрепа и насоки в рамките на кампанията за наградите и вяра, че филмът наистина може да участва в разговора“, признава Кърли.

Включването в списъка на номинираните увеличава видимостта на филма, дава тласък на пътя му към независимо разпространение и дава на участниците известна признателност за времето, което посвещават на проекта.

Появата в списъка за „Оскар“ изглежда като завършек: грандиозна кулминация на усилията. Но историята не е приключила. Екипът вече мисли за следващата фаза на разпространение и има планове, свързани с Деня на труда.

Борбата на работниците от Amazon също не е приключила. Повече от две години след създаването на профсъюза те все още нямат договори.

И по-широкият разговор за труда също не приключва. Въпреки че администрацията на Тръмп предприема стъпки за заличаване силата на синдикатите, тези заплахи само засилват разговорите за значението на правата на работниците и силата на колективното организиране.

Union показва победата на работниците от склада в Стейтън Айлънд, но също така и как профсъюзът на Amazon губи следващите си два избора и как сред организаторите започват да се появяват вътрешни борби.

Завършва с кадри от самото начало на кампанията в друг склад - центъра за изпълнение ONT-8 на Amazon в Инланд Империя в Калифорния.

„Това е идеята ни - че сме с малка група работници, но същите събития могат да се случи с работниците във всяка компания и всяка част на света“, казва Кърли и допълва: „това е едновременно вдъхновяващо и обезсърчаващо“.