Германският автомобилен гигант Volkswagen отчете 15% спад на годишната оперативна печалба, като се позова на нарастващи и „извънредни разходи“, свързани със стратегията му за преструктуриране.

Той отчете приходи от 324,7 млрд. евро за 2024 г., в сравнение с 322,3 млрд. евро през миналата година. Автомобилният производител заяви, че очаква приходите от продажби да надхвърлят с до 5% показателя за предходната година през 2025 г. Той също така прогнозира, че оперативният му марж, който достига 5,9% през 2024 г., ще бъде между 5,5% и 6,5% през тази година.

Компанията отчете 3,5% спад в продажбите на автомобили до 2024 г., но изтъкна „солидните резултати през годината в една предизвикателна среда“. От там акцентират пред CNBC, че на годишното си общо събрание през май ще предложи дивидент от 6,30 евро на обикновена акция и 6,36 евро на привилегирована акция - намаление с 30% спрямо предходната година.

Автомобилното подразделение на Volkswagen приключи 2024 г. с нетна ликвидност в размер на 36 млрд. евро, което е с 10,5% по-малко в сравнение с предходната година. Компанията заяви, че очаква тази цифра да достигне между 34 и 37 млрд. евро през 2025 г., като добави, че „целта на групата остава да продължи стабилната си политика на финансиране и ликвидност“.

Въпреки това тя също така предупреди за предстоящи насрещни ветрове - „политическата несигурност, нарастващите търговски ограничения и геополитическото напрежение“. Засилващата се конкуренция, нестабилните цени на суровините и свързаните с емисиите разпоредби също са част отпредизвикателства.

„Вече се чувстваме като американска компания”

Главният финансов директор на Volkswagen Арно Анлиц заявява пред CNBC, че компанията „не може да бъде доволна“ от представянето си в настоящия момент.

„Имаме страхотни марки - Porsche, Lamborghini, Volkswagen - имаме страхотни продукти и глобален мащаб“, казва той. „И с тези предпоставки би трябвало да сме в състояние да направим повече.“

Въпреки това Анлиц отбелязва, че перспективата за 2025 г. „отразява една предизвикателна, конкурентна среда, но също така и компания и индустрия в преход“.

„Трябва да запазим конкурентоспособността на нашите автомобили с двигатели с вътрешно горене. Трябва да инвестираме значително в електрификацията, цифровизацията. Увеличаваме броя на електромобилите, увеличаваме броя на софтуера“, посочва още той. „Тези инициативи натежават на финансовите ни цели] през 2025 г., но би трябвало да ни дадат попътен вятър за 2026 г. и след това“.

По думите му стратегията на компанията е да защити своя 25% пазарен дял в Европа, да запази дела си в Китай и да увеличи присъствието си в Америка. Що се отнася до колебаещия се режим на митата на президента на САЩ Доналд Тръмп, Анлиц казва, че е твърде рано да се каже как може да бъде засегната дейността на Volkswagen.

„Ние сме глобална компания. Избираме отворените пазари, сигурен съм, че можете да си представите какво мислим за митата“, казва той. „Това, което мога да кажа е, че вече се чувстваме като американска компания - имаме огромен завод в Чатануга, Тенеси. Във Volkswagen Group of America работят десетки хиляди души. Създаваме хиляди работни места в Южна Каролина. Така че ние вече сме изцяло американска компания и искаме да се развиваме в САЩ“.