В банкрут ли сте? Профсъюзите на Volkswagen избухнаха след новината за изтегляне от Германия
Грешките на ръководството не са наша вина, а лидерите трябва най-накрая да си свършат работата, заявиха служители на компанията
Ръководството на Volkswagen изтъкна необходимостта от поемане на „съвместна отговорност“ по време на среща със служителите си в опит да се промени ситуацията в изпадналия в криза германски автомобилен гигант.
Компанията обяви, че предвижда закриването на заводи в родната си Германия – мярка, която преди това се смяташе за изключена.
Служителите обаче излязоха на протест със синдикални знамена и плакати с лозунги, в които се казваше, че грешките на ръководството не са тяхна вина, а лидерите се призовават „най-накрая да си свършат работата“, съобщи CNBC.
Оливер Блуме, главен изпълнителен директор на Volkswagen Group, заяви, че настоящата ситуация „засяга емоционално всички нас, включително и мен лично“.
Според него, автомобилната индустрия се е „променила масово“ през последните години. „Заедно ще приложим подходящи мерки, за да станем по-печеливши. Водим VW обратно към мястото, което принадлежи на марката – това е отговорност на всички нас“, добави той.
„От известно време насам харчим повече, отколкото печелим. Това не се отразява добре в дългосрочен план“, заяви пред служителите Арно Анлиц, главен финансов и оперативен директор на Volkswagen Grou.
Годишните продажби на автомобили в Европа са намалели в сравнение с периода преди пандемията и ще останат по-ниски спрямо тази база, обясни Анлиц и допълни, че очаква в бъдеще на европейския пазар да се продават около 2 млн. автомобила годишно по-малко в сравнение с периода преди пандемията.
Според изчисленията му, Volkswagen държи около една четвърт от европейския пазарен дял, което означава, че спадът се изразява в недостиг на 500 000 автомобила годишно, което се равнява на комбинираните продажби, които обикновено постигат два от заводите на компанията.
В понеделник Volkswagen заяви, че че може да се наложи да прекрати действието на споразумението за защита на заетостта, което е в сила от 1994 г. и защитава работната сила в Германия до 2029 г. Във вторник се засилиха спекулациите за закриване на заводи на Volkswagen в Оснабрюк, Долна Саксония, и Дрезден, Саксония.
„Нашата обща отговорност е да подобрим икономическата ефективност на германските обекти. Трябва да повишим производителността и да намалим разходите“, каза Анлиц. „Все още имаме една година, може би две, за да променим нещата. Но трябва да се възползваме от това време.“
Всичко е заложено на карта
Работническият съвет на Volkswagen, който се състои от членове на персонала, избрани да представляват интересите на служителите в компанията, и основният германски индустриален синдикат IG Metall, се изказаха изключително критично за плана.
Даниела Кавало, водещ представител на Генералния работнически съвет на Volkswagen, заяви, че отговорът, предложен от ръководството на автомобилния гигант „не е просто срам. Това е обявяване на банкрут.“
„Накратко: всичко е заложено на карта“, заяви Кавало пред работници в завода във Волфсбург.
„И какво можете да измислите? Затваряне на фабрики? Прекратяване на договори по оперативни причини? Намаляване на заплатите? Подобни идеи са допустими само в един сценарий! И това е, ако целият бизнес модел е мъртъв“, категорична е тя.
Кавало призова ръководството на компанията да предложи план, който да не включва закриване на германски заводи.
Акциите на Volkswagen приключиха временно с 1,2 % спад в сряда. Цената им се е сринала с повече от една трета през последните пет години.
Спадът идва на фона на трудната икономическа среда за автомобилния производител с наплива на нови конкуренти в Европа, тъй като Volkswagen се опитва да оцелее в прехода към електромобили, допълва CNBC.
Главният изпълнителен директор Блуме се смята „за вътрешен човек”
„Блуме е различен от предшественика си. Той вероятно е вътрешен човек и ще види до каква степен е в състояние да промени някои от съпротивите, за да се адаптира във Volkswagen“, заяви Филип Хухоа, ръководител на глобалния отдел за автомобили в Jefferies.
Той допълни, че ръководството и синдикатите може би не са толкова далеч един от друг, когато става въпрос за основните въпроси, въз основа на коментарите им от последните дни.
„Въпросът е как ще се стигне до споразумение или до процеса на съвместна работа, но изглежда, че и двете страни са наясно с крайната цел“, каза той.
Потенциалните проблеми във Volkswagen идват в труден момент както за германската икономика като цяло, така и конкретно за автомобилната индустрия, тъй като редица предизвикателства тежат на сектора.
Германският канцлер Олаф Шолц е разговарял както с ръководството на Volkswagen, така и с председателя на работническия съвет на компанията, съобщи говорителят на правителството Волфганг Бюхнер. Той добави, че Шолц следи ситуацията „много внимателно“.
В сряда институтът Ifo съобщи, че бизнес климатът в германската автомобилна индустрия отново се е влошил през август, като е спаднал до отрицателни 24,7 пункта спрямо отрицателните 18,5 пункта през предходния месец. Очакванията на бизнеса за следващите шест месеца са „изключително песимистични“, смята от Ifo.