Забраната на ЕС за двигателите с вътрешно горене се сблъсква с все повече съпротива
Брюксел отстъпи пред молбите на автомобилния сектор за снизходителност по отношение на целите за емисиите, което даде възможност на лобистите да настояват за повече

Визията на ЕС за прекратяване на продажбите на автомобили, отделящи парникови газове, до 2035 г. е под въпрос.
Идеята беше ключов приоритет на предишната Европейска комисия, посветена на борбата с изменението на климата. Но войната, популисткият отпор, икономическата стагнация и автомобилната индустрия, която се задъхва, принуждават Брюксел да отстъпи.
Тази седмица европейските автомобилопроизводители постигнаха огромна политическа победа, когато председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен откликна на молбите им за снизхождение по отношение на целите за емисиите, които влязоха в сила тази година. Освен това тя се съгласи на по-ранно преразглеждане на законодателството за 2035 г. като част от своя план за спасяване на затруднената автомобилна индустрия. Окуражени от този успех, автомобилните производители и техните политически поддръжници искат още повече.
„Дайте на автомобилната индустрия само един сантиметър и тя ще поиска един километър. Преди да е изсъхнало мастилото по плана за автомобилостроенето, имаше призиви за технологична отвореност“, казва пред POLITICO Джулия Полисканова, старши директор за превозните средства в зелената неправителствена организация Transport & Environment. „Зеленият курс ще претърпи хиляди съкращения, ако законодателите не се застъпят за него“.
Въпреки че първоначалната мярка беше одобрена през 2023 г. от всички страни членки (въпреки съпротивата на Германия в последния момент), тя се превърна в политическа боксова круша. През последната година на избори в целия ЕС националните правителства, лобистите и автомобилните производители подхванаха призива да я отслабят или отменят.
Европейската народна партия (ЕНП) - част от политическото семейство на фон дер Лайен и най-голямата група в Европейския парламент - обеща да отмени закона.
В Германия недоволството от упадъка на автомобилния сектор спомогна за победната кампания на християндемократа Фридрих Мерц, чиято партия също се е насочила към отмяна на зелените регламенти. Берлин иска изключение за електронните горива - синтетична н алтернатива на бензина, която обаче е много по-скъпа от изкопаемите горива и не се произвежда в големи количества.
Италия иска законът да бъде променен, за да се направи изключение за биогоривата, въпреки опасенията за обезлесяване, загуба на биоразнообразие и ерозия на почвата при използването на това гориво. Полша също подкрепя тази идея.
Гръмване на шампанско
В сряда френските политици, включително заместник-председателят на Комисията Стефан Сежурне, направиха победна обиколка в завода на Renault. Те отпразнуваха съобщението на Комисията, че ще смекчи тазгодишните цели за емисиите, след като производителите на автомобили се оплакаха, че могат да платят милиарди глоби за неизпълнение на сегашните. Вместо на базата на тазгодишните продажби, целта вече ще се основава на тригодишна средна стойност. Това улеснява постигането ѝ от компаниите, които са направили по-малко за почистването на своите автопаркове.
„Вероятно аз бях първият, който вдигна ръка по този въпрос“, заявява главният изпълнителен директор на Renault Лука Де Мео пред POLITICO в завода на Renault в Дуай, Северна Франция. Като бивш президент на автомобилното лоби на ЕС ACEA, Де Мео настоява за снизходителност по отношение на целите за емисиите. Той също така приветства подкрепата на Комисията за технологична неутралност - което означава, че не само автомобилите, задвижвани с батерии, могат да изпълняват екологичните цели.
„Тя отваря прозорец на една логика, която винаги сме подкрепяли. Кажете ни къде искате да отидем, но не ни казвайте как“, посочва той, като отбелязва, че „врагът не е една технология вместо друга - врагът е CO2“.
И все пак не всички автомобилни производители са в празнично настроение. Шведската марка Volvo, която през 2010 г. беше закупена от китайската фирма Geely, иска целите да останат същите.
„Тези, които са си написали домашното, не трябва да бъдат ощетявани от промени в съществуващото законодателство в последния момент, не на последно място през годината, в която те влизат в сила“, акцентират от компанията.
Париж все още защитава забраната на двигателите с вътрешно горене, но настоява, че смекчаването на тазгодишните цели за емисиите ще помогне на автомобилните производители да спазят крайния срок до 2035 г.
„Беше парадоксално да искаме от производителите да плащат глоби и в същото време да ги подкрепяме“, казва Сежурне.
Натрупване на средства
Комисията също така се съгласи да премести прегледа на закона за 2035 г. от 2026 г. към тази година - друго ключово искане на производителите на автомобили, което улеснява подкопаването на цялостното законодателство.
Противниците му усещат кръвта във водата.
„Принудихме Комисията да премахне капана за глоби и да предвиди преразглеждането на регламента за CO2. Сега трябва незабавно да направим общ фронт, за да преодолеем безумието на Зелената сделка“, казва министърът на промишлеността на Италия Адолфо Урсо.
Чешкият евродепутат Филип Турек от крайнодясната група „Патриоти за Европа“ пък коментира, че планът на Комисията за автомобилостроенето бележи началото на края на забраната за 2035 г.
А германските християндемократи нарекоха съобщението на Комисията „половинчато и незадоволително“.
„Убеден съм, че най-голямата заплаха за европейския автомобилен пазар вече не са конкурентите от Китай, а потокът от европейски регулации“, категоричен е Томас Барейс, говорител на групата по въпросите на транспорта в германския Бундестаг. „Целите за емисиите можеха да бъдат напълно отменени. Досега никой не е успял да ми обясни убедително защо изобщо се нуждаем от цели за емисиите за успешното опазване на климата“.
Според него запазването на забраната създава несигурност на пазара и забавя навлизането на алтернативни горива.
Барейс и други противници на законодателството за 2035 г. се хващат за технологичната неутралност, за да отслабят още повече закона, който според някои автомобилни производители и политически групи трябва да позволи използването на хибриди и други видове превозни средства, съчетаващи двигатели с вътрешно горене и батерии.
Хилдегард Мюлер, президент на германското автомобилно лоби VDA, смята, че трябва да се направи повече за „осъществяване на технологична откритост. Това включва и по-голямо разглеждане на ролята на хибридите от типа „plug-in“ след 2035 г.“.
Групите за защита на климата твърдят, че хибридите също отделят CO2, с което нарушават закона за 2035 г. Защитниците на закона водят ариергардна битка, за да не допуснат законодателството да бъде толкова размито, че да стане безполезно.
„Европейската комисия отваря кутията на Пандора, защото ЕНП иска да направи нещо повече от това да завърти няколко винта. Тя иска напълно да отмени забраната на двигателите с вътрешно горене“, казва зеленият евродепутат Майкъл Блос.
Социалдемократът Франсоа Калфон одобрява спасителния пакет на ЕС за автомобилите, но се опасява, че прегледът на Комисията може да се превърне в усилие за премахване на забраната от 2035 г.
„Това трябва да бъде клауза за преразглеждане, а не клауза за отпадане, и това е рискът“, предупреждава той пред POLITICO.