По-малко права, повече закъснения: Брюксел обмисля промени в компенсациите за пътниците
Новите правила може да оставят хиляди пътници без обезщетение за закъснели и отменени полети
&format=webp)
Европа е известна с едни от най-добрите защити за пътници във въздушния транспорт, но може би е време това да се промени.
В Брюксел отново се водят дискусии за смекчаване на досегашните правила за компенсации при закъснели полети, а този ход може да донесе на пътниците повече неудобства, пише Euronews.
Сегашният регламент EU261, въведен през 2005 г., гарантира, че авиокомпаниите са длъжни да изплащат обезщетения, когато полетите имат сериозни закъснения. От години се обсъждат промени, но сега натискът от страна на авиокомпаниите и лобистките групи е значително по-силен.
Една от предложените промени предвижда увеличаване на минималния праг за компенсация. В момента, ако полетът закъснее с три или повече часа, пътниците имат право на обезщетение. Според новата инициатива, която идва от Полша, този праг може да бъде повишен до пет часа.
Юридическият експерт по обезщетения при закъснели полети Коби Бенсън от Bott & Co предупреждава, че подобно решение ще бъде в ущърб на потребителите.
„Настоящият праг от три часа стимулира авиокомпаниите да спазват разписанията. Ако бъде увеличен на пет часа, авиокомпаниите ще могат да си позволят по-дълги закъснения без финансови последствия, което неминуемо ще доведе до повече неудобства за пътниците.“
Това означава, че ако пътувате със закъснение от четири часа, което в момента подлежи на компенсация, в бъдеще може да не получите нищо.
Какво представлява EU261 и как защитава пътниците?
Регламент (EC) No 261/2004, известен като EU261, е законодателен акт на Европейския съюз, който защитава пътниците по въздух при закъснения, анулирани полети и отказан достъп на борда. Той гарантира, че при сериозни проблеми с полетите пътниците имат право на компенсация, помощ и възстановяване на разходи.
Регламентът се прилага за всички полети, излитащи от летища в ЕС, независимо от авиокомпанията, както и за полети, кацащи в ЕС, ако са изпълнявани от европейска авиокомпания. Той не важи за полети към Европа, оперирани от неевропейски авиокомпании, както и за полети извън ЕС, дори ако имат прекачване в европейска държава. Освен държавите членки на съюза, регламентът се прилага и в Исландия, Норвегия и Швейцария.
Великобритания също прие аналогично законодателство след Брекзит под името UK261.
Пътниците имат право на компенсация, ако:
- Полетът им закъснее с повече от три часа.
- Полетът бъде анулиран в рамките на 14 дни преди излитане.
- Им бъде отказан достъп на борда поради свръхрезервации.
Авиокомпаниите не са длъжни да изплащат компенсации при извънредни обстоятелства, като лошо време, ограничения във въздушния трафик, стачки на персонал, който не е част от авиокомпанията, и нестабилна политическа обстановка.
Размерът на компенсацията зависи от разстоянието на полета и продължителността на закъснението, като максималната сума, която може да бъде изплатена, е 600 евро.
Според данни на Skycop, през 2024 г. близо 2% от всички излитания от ЕС са били сериозно закъснели или отменени. Между юни и август над 60 000 полета са попаднали в обхвата на EU261, а общата сума за изплатени компенсации достига 2 милиарда евро.
„Хаосът с полетите през последните години и кризата с COVID-19 само показват колко е важно надеждното и безопасно пътуване за потребителите“, коментира Каролина Войтал, ръководител на Европейския потребителски център в Германия.
Какви точно промени се обсъждат в компенсациите?
Дискусиите в Брюксел, не се обсъждат от вчера. Предлаганите промени, всъщност са на масата още от 2013 г. Едно от основните предложения е въвеждането на новата структура за компенсации при закъснения.
Според Райнхолд Шранц, ръководител на Европейския потребителски център в Австрия, реформа от този вид значително ще отслаби правата, които пътниците притежават в момента.
„Това би довело до ситуация, в която 85% от засегнатите пътници вече няма да имат право на компенсация, тъй като повечето регистрирани закъснения са в диапазона от 2 до 4 часа“, предупреждава той.
От своя страна, авиокомпаниите изтъкват аргумента, че удължаването на прага ще доведе до по-ефективно управление на полетите. Според Airlines4Europe, организация, представляваща 70% от въздушния трафик в Европа, новите правила ще „стимулират авиокомпаниите да намират решения за закъсненията, преди те да достигнат прага“, вместо да анулират полетите.
Въпреки това, Шранц предупреждава, че промяната може да доведе до обратен ефект – вместо да отменят полети и да изплащат компенсации, авиокомпаниите могат преднамерено да удължават закъсненията, за да избегнат разходите.
Трябва ли авиокомпаниите да плащат повече?
Въпреки че инфлацията значително е намалила реалната стойност на компенсациите, сумите, заложени в EU261, не са променяни от две десетилетия.
„Ако регулаторите не актуализират тези ставки, авиокомпаниите ще загубят стимул да подобрят обслужването, а компенсациите ще станат безсмислени“, коментира Антон Радченко, изпълнителен директор на AirAdvisor.
„В момента пътниците може дори да не си направят труда да предявят иск за 250 евро.“
Не всички обаче подкрепят компенсационния механизъм в сегашния му вид. Нискотарифните авиокомпании, като Ryanair и Jet2, настояват за промяна, защото смятат, че компенсациите са непропорционални спрямо цените на билетите.
„Изплащането на стотици евро на пътници, които са закупили билети за 20 евро, просто не е разумно“, казва Филип Мийсън, изпълнителен директор на Jet2.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) отдавна настоява за реформа, като дори нарича сегашните правила „хаос“, който струва на авиокомпаниите над 5 милиарда евро годишно.
Според генералния директор на IATA Уили Уолш, настоящата система не допринася за подобряване на обслужването, а само увеличава разходите.
За експертите от Европейския потребителски център (ECC) в Германия обаче основната грижа е да се запазят съществуващите стандарти.
Ръководителката на организацията Каролина Войтал подчертава, че прагът на закъсненията е ключов фактор за компенсациите. Ако той бъде увеличен, дори по-високи суми няма да помогнат на потребителите, защото значително по-малко хора ще имат право да ги получат.
„За пътниците в Европа силните права по време на полети са едно от най-големите постижения на ЕС“, казва Войтал.
„Да ги отрежем, особено в този политически момент, би било стъпка назад.“