Железопътният транспорт в Европа е във възход - страните постоянно инвестират в нови линии, а все повече пътници търсят по-екологична алтернатива на самолетите.

Въпреки това международните влакови маршрути все още са сложни за планиране, а купуването на билети през различните системи често се превръща в предизвикателство, пише EuroNews.

Британската компания Byway, специализирана в организирането на екологични пътувания, представя нов интерактивен инструмент, който обещава да промени това.

Платформата предлага визуален инструмент за планиране на маршрути, който улеснява свързването на влаковите линии и прави резервациите интуитивни - точно както се случва при самолетните билети.

От десетилетия липсата на единна система за резервации, както и борбата с различните национални оператори, правят международното пътуване с влак сложна задача. На пътниците често им се налага да събират билети от различни платформи или дори да звънят по телефона, за да завършат маршрута си.

„Пътуванията с влак винаги са били смятани за сложни, дори през 80-те, когато нещата бяха много по-прости“, казва Марк Смит, създател на популярния сайт Man in Seat 61.

Byway цели да промени това, като позволява на пътниците да планират и оценяват маршрутите си в една платформа.

„Новата карта на Byway е смел опит да направи процеса по-лесен и достъпен за всички“, добавя Смит. „Днешното поколение иска да прави всичко онлайн, а този инструмент дава точно тази възможност.“

Как работи приложението?

Вместо да се лутате из различни сайтове, просто въвеждате началната си точка и времевия диапазон, а инструментът генерира оптималните маршрути, които включват влакове, настаняване и дори някои туристически преживявания.

Платформата вече обхваща 160 дестинации в 20 държави, като плановете за разширение продължават.

„Целта ни е да превърнем пътуването без самолети в тенденция“, казва основателката на Byway Кат Джоунс.

„Този инструмент елиминира най-големите бариери пред пътуванията по релси - разпокъсаните резервационни системи и сложното планиране на маршрутите.“

Железопътният транспорт в Европа преживява истински ренесанс. Високоскоростната мрежа на ЕС се е удвоила за последните 10 години, нощните влакове се завръщат, а търсенето на по-екологични алтернативи продължава да расте.

През 2023 г. 8 милиарда души са използвали влакове за пътувания в рамките на една държава - 68% повече спрямо 2020 г.

„Преди 20 години хората избираха влака вместо самолета основно заради страх от летене или медицински причини“, казва Марк Смит, създателят на Seat61.com. „Сега все повече пътници се отказват от самолетите, защото са изтощени от хаоса по летищата и искат да намалят въглеродните си емисии. Железопътните пътувания отново се превръщат в стандарт.“

Фактите говорят сами: въздушният транспорт генерира над 250 грама въглеродни емисии на пътник за километър, докато при влаковете емисиите падат на 34 грама, според Международната агенция по енергетика (IEA).