Eurostar е най-лошата железопътна услуга в Европа, а германската Deutsche Bahn е една от най-ненадеждните.

Това са изводите в новия доклад на кампанийната група Transport and Environment (T&E), оценяващ европейските железопътни оператори по фактори като цени на билетите, точност и готовност за възстановяване на суми.

Едва 11 оператора на континента имат показатели за точност над 80%, се посочва още в доклада, цитиран от The Guardian.

Eurostar оспори констатациите, а Deutsche Bahn отказа коментар.

Влаковете отделят по-малко вредни за планетата емиси от самолетите и автомобилите, но по много маршрути за туристите е по-евтино да летят, а за пътуващите до работа е по-надеждно да пътуват с автомобил, констатитират авторите на доклада. Резултатите показват, че всички железопътни оператори могат да се справят по-добре, а правителствата трябва да им помогнат.

Виктор Тавинет, експерт по железопътния транспорт в T&E и водещ автор на доклада, коментира, че хората искат да пътуват с влак, но „мнозона са възпрепятствани да го направят, защото цената е твърде висока, особено за семействата, или защото не е достатъчно надеждно.“

T&E оценява компаниите по осем критерия, обхващащи разходите и качеството, като дава по-голяма тежест на фактори, които според пътниците са важни, като например цените на билетите и специалните тарифи. По-малко ключови фактори, като например политика за велосипеди и предлагане на нощни линии, добавят по 5% в общата оценка.

Италианската TrenItalia получава най-висок резултат в класацията със средна оценка 7,7 от 10, следвана от швейцарската SBB, чешката RegioJet, австрийската ÖBB и френската SNCF.

В дъното на класацията са Eurostar, гръцката Hellenic Train и френската Ouigo.

В доклада се дава висока оценка на Обединеното кралство за това, че възстановява разходите на клиентите за закъснения, но се критикува високата цена на билетите.

Трите най-скъпи железопътни компании в Европа работят изцяло или частично в Обединеното кралство.

Eurostar, която обслужва маршрути от Лондон до Париж и Брюксел, заплаща почти два пъти по-висока цена на километър от средната европейска цена при маршрути със сравнима дължина.

Eurostar заяви, че след събирането на данните е актуализирала своите правила за резервации и за велосипеди, и е възобновила услугата за закупуване на билети в последната минута на преференциални цени.

Компанията не предоставя автоматични възстановявания на суми при закъснения, тъй като иска да позволи на клиентите да избират вида на компенсацията, която да получат.

„Убедени сме, че ако този доклад бъде преработен отново, оценките ще са по-високи“, заяви говорител. „През тази година с нас пътуваха рекорден брой пътници и очакваме той да нарасне, тъй като продължаваме да инвестираме в нашите услуги.“

Виктор Тавинет обяснява високите резултати на Trenitalia с повече от десетилетие на конкуренция с Italo във високоскоростната мрежа на Италия, което е принудило и двата оператора да предоставят по-добри услуги.

Той също така похвали инвестициите на Швейцария в железопътната ѝ инфраструктура, които са помогнали на SBB да предложи най-точната услуга.

Европа разполага с обширна железопътна мрежа, но клиентите често са разочаровани, когато пътуват в различни държави, поради фрагментираната система за продажба на билети.

Европейската комисия планира да предложи опростена система от следващата година, която да позволи на клиентите да си купуват един билет, който да запазва правата им в случай на закъснение.

„Възможно е да се изградят и управляват железопътни услуги, които предлагат евтини, популярни и нисковъглеродни пътувания, които да отговарят на нуждите на повечето хора“, казва Малкълм Морган, изследовател в областта на транспорта от университета в Лийдс, който не е участвал в проучването.

„Много от нашите европейски съседи вече правят това, въпреки че има и какво да се подобри, както показва докладът.“, допълва той.

Според доклад на Greenpeace от миналата година билетите за влак в Европа са два пъти по-скъпи от самолетните за същите маршрути, а „скандалните“ данъчни облекчения насърчават хората да замърсяват планетата, докато се отправят на почивка.

Транспортните експерти твърдят, че по-добрите железници няма да спрат най-големия източник на замърсяване от самолетите, а именно полетите на дълги разстояния.

Проучване от миналия месец, на което Малкълм Морган е съавтор, установи, че над 40% от самолетните пътувания от летищата в Обединеното кралство имат железопътна алтернатива, но те съставляват само 14% от авиационните емисии на страната.

„Проблемът е, че въпреки че железопътният транспорт може да бъде добро решение за много хора, той не води до огромна промяна в емисиите. Малкият брой хора, които извършват дълги пътувания, са отговорни за повечето емисии.“, допълва той.