Европа настоява да пътуваме с влак. Защо обаче това е толкова сложно и скъпо?
Въпреки увеличаването на опциите за пътуване с влак високите цени на билетите и сложните системи за резервация продължават да охлаждат желанието за по-екологично пътуване
Почти в цяла Европа да пътуваш със самолет често излиза по-евтино от придвижването с влак. Въпреки че много хора искат да направят екологичния избор, по-бюджетният вариант ги кара да се замислят.
BBC разговаря с Джо Джийн, която е консултант по комуникации за устойчивост в Амстердам. Тя често пътува с влак из Европа заради работни срещи в Хамбург, Париж и Лондон, но е сред нарастващия брой хора, за които е трудно да изберат устойчивия транспорт пред много по-удобния и достъпен вариант – летенето.
„Наскоро резервирах пътуване с влак от Амстердам до Хамбург, но трябваше да го анулирам в последния момент. Така разбрах, че сумата за билета не може да бъде възстановена. Толкова е разочароващо – особено след като цената му е по-висока.“
Изправена пред повторно резервиране на скъп билет за влак, който не подлежи на възстановяване, или избор на подлежащ на възстановяване и по-бърз полет, тя е принудена да избере второто. „Като потребители, как можем да направим правилния избор, когато летенето е четири или пет пъти по-евтино от пътуването с влак? Трудно е да постъпиш правилно,“ казва тя.
Подобни разочарования са в противоречие с това, което се случва в европейските железници, където търсенето нараства. Пътуванията с влак из континента се разширяват стабилно, като през 2024 г. продължават да се откриват нови маршрути.
Австрийският Nightjet, например, сега свързва градове като Виена, Венеция, Париж и Берлин и предлага набор от нощни влакове към основните дестинации. Eurail, оператор на Interrail, отчита 25% увеличение на интереса към европейските пътувания с влак и маршрути без полети от 2022 до 2023 г.
Хората очевидно искат да пътуват екологично, дори ако това означава да плащат повече. Някои правителства също насърчават тази промяна. Във Франция полетите на къси разстояния са забранени по маршрути, които влакът може вземе за по-малко от 2,5 часа. Испания обмисля подобна практика като част от плана си за овладяване на климатичните промени до 2050 г. Но въпреки тези положителни изменения и увеличаването на опциите за пътуване с влак, проблемите остават. Високите цени на билетите и сложните системи за резервация продължават да пречат на желанието за по-екологично пътуване.
Джъстин Франсис, главен изпълнителен директор на Responsible Travel, най-голямата компания за устойчиво пътуване в света, отдавна е защитник на това пътуването с влак да стане по-достъпно за европейците. Той вярва, че има няколко причини, поради които железниците все още не могат да се конкурират с бюджетните авиокомпании в Европа.
„Един от най-големите проблеми е, че ние не облагаме с данък авиационното гориво, въпреки че то е изкопаемо,“ обяснява Франсис пред BBC. „Тази липса на данъци прави самолетните билети по-евтини. Имаме нужда от справедлива данъчна система.“ От друга страна, дизеловото гориво за влаковете се облага по различен начин в Европа, в зависимост от страната, което допълнително усложнява разходите за железопътните оператори.
Франсис също така посочва, че железопътните мрежи в Европа трябва да бъдат по-ефективно свързани. „Ако можем да рационализираме влаковите маршрути в цяла Европа, това ще направи пътуването с влак по-бързо и по-ефективно,“ отбелязва той.
Освен това пътниците трябва да могат да резервират билети за влак повече от 180 дни предварително. Сегашното ограничение не позволява на туристическите агенти и туроператорите да планират дългосрочни екскурзии, което означава, че не могат да гарантират маршрута или да предлагат конкурентни пакети за клиентите си.
Ако искате да пътувате с влак, някои компании са си поставили за цел да улеснят това. Byway, базирана в Обединеното кралство туристическа агенция, е специализирана в нискотарифни пътувания из Европа. Използвайки тяхната персонализирана програма JourneyAI, Byway управлява сложна логистика – намира най-добрите маршрути в различни валути, езици и разписания – и предоставя на пътниците линия за помощ чрез WhatsApp за поддръжка в случай на закъснения или пренасочване на влаковете.
„Кой не би искал да пътува с влак, ако оставим настрана съображенията за време и пари?“ казва Джеймс Хил от Byway. Клиентите на компанията казват, че по-бавният темп на пътуването с влак е компенсиран от предимства като вагон-ресторанти и живописни гледки.
Италия е любима дестинация, благодарение на своите очарователни регионални влакове, високоскоростни опции и спални вагони, които се качват на фериботи през нощта.
Busbud също е сред компаниите, които се стремят да улеснят планирането на пътуване без полет, предлагайки дигитален начин за резервиране на наземен транспорт от точка до точка в САЩ, Канада и Европа.
„Като пътешественици, ние търсим по-добри решения, които не са свързани с летене“, казва Кристин Педерсен, главен маркетинг директор на Busbud. „Ние говорим за удоволствието от пътуването и в аспекта на преживяването, което не е просто да стигнеш от точка А до тока Б, а да имаш възможност да станеш, да се разходиш до кафенето, да хапнеш нещо и да се насладиш на гледката през прозореца.“