Шансът пътник да загине на борда на самолет е едно към 13,7 милиона.

Това показват резултатите от ново проучване, проведено от изследователи от Масачузетския технологичен институт (MIT). Учените са анализирали данните за пътниците и смъртните случаи в световен мащаб в периода 2018-2022 г. и са установили, че фаталните инциденти са намалели средно със 7% на годишна база.

Тези резултати следват модела на „непрекъснато подобрение“, започнал през 1968 г., когато смъртните случаи са намалявали средно със 7,5% годишно, дори когато са излитали и кацали повече полети, отбелязва Euronews.

Това се случва в момент, когато американският производител на самолети Boeing е изправен пред поредица от технически проблеми, довели до преустановяване на тестовите полети на модела 777-9.

Съобщава се също, че Федералната авиационна служба (FAA) е започнала проверки на 787 Dreamliner поради дефекти в пилотските седалки.

Смъртността е с 36% по-висока, но само в някои страни

Процентът на инцидентите зависи от това до и от кои държави се лети, като изследователите ги разделят на три нива за нисък, среден и висок риск въз основа на данните за безопасността на полетите.

Най-нискорисковата е групата от ниво 1, която включва ЕС, Австралия, Канада, Китай, Израел, Япония, Черна гора, Нова Зеландия, Норвегия, Швейцария, Обединеното кралство и САЩ.

Някои примери за държави в групата от ниво 2 включват Бахрейн, Босна, Бразилия, Бруней, Чили, Хонконг, Индия, Йордания, Кувейт, Малайзия, Мексико, Филипините, Катар, Сингапур, Южна Африка, Южна Корея, Тайван, Тайланд, Турция и Обединените арабски емирства.

Останалите са в ниво 3 или в групата на високорисковите държави.

За първите две нива рискът от смърт пада до 1 на 80 милиона качвания на пътници, сочи проучването. В тези държави живеят над половината от 8-те милиарда души по света.

„При това съотношение един пътник би могъл да избере средно един полет на случаен принцип всеки ден в продължение на 220 000 години, преди да стане жертва на фатален инцидент“, продължава докладът. Според него рискът от фатален изход е с около 36% по-висок в държавите от ниво 3, но въпреки това броят на фаталните случаи намалява.

„Макар че с течение на времето ситуацията в тези страни се подобрява, рискът от смърт на пътниците остава многократно по-висок от този в други страни“, се казва в проучването.

То не включва инциденти, които са били директни нападения срещу пътници, като самоубийствения атентат на летището в Кабул през 2021 г., при който загинаха 170 афганистанци и 13 американски военни.

Над 4 000 смъртни случая от заразяване с COVID-19 в самолета

В проучването се отчита пандемията в периода от март 2020 г. до декември 2022 г. Въпреки че по това време е имало по-малко пътници в самолетите, тези, които са пътували, са били изправени пред „нов източник на опасност“, ако са изложени на вируса по време на полет.

По това време авиокомпаниите са казвали на пътниците, че предаването на COVID-19 е „почти невъзможно“, казват изследователите в проучването, въпреки че по оценка на главната здравна служба на САЩ, при 96 % от полетите по това време е имало поне един положителен пътник.

Въпреки този нов риск, изследователите казват, че „няма доказателства, че тези, които са летели, са били изложени на по-голям риск от смърт в резултат на самолетни катастрофи или атентати, отколкото би се очаквало, ако пандемията не беше възникнала“.

„Извън предаването на COVID-19 на борда на самолета, безопасността на пътниците се е подобрила рязко“, се казва в проучването. Авторите обаче изчисляват, че общо около 4760 души са починали от заразяване с COVID-19 по време на полет от март 2020 г. до декември 2022 г.

Изследователите опризнават, че е трудно да се определи точният брой на смъртните случаи, тъй като пътниците, които са се заразили след полета, биха могли да предадат инфекцията на други, които да починат.

Резултатите не отчитат и пътниците под 18 години и не разграничават възрастта на тези над 65 години, което според изследователите е важно, тъй като смъртността при възрастните хора рязко се повишава.