Нискотарифният превозвач Ryanair настоява пътниците да не консумират прекалено много алкохол преди качване на борда.

Според компанията, това ще помогне за справяне с нарастващия проблем с деструктивното поведение, наблюдавано по време на нейните полети.

„Време е органите на ЕС да предприемат действия за ограничаване на продажбата на алкохол на летищата“, заявяват от ирландската авиокомпания.

„Не разбираме защо пътниците на летищата не са ограничени до две алкохолни напитки (използвайки бордната си карта по същия начин, по който се ограничават продажбите в безмитните магазини), тъй като това би довело до по-безопасно и по-добро поведение на борда на самолетите и по-безопасно пътуване за пътниците и екипажите в цяла Европа.“

Искането идва в момент, когато Ryanair съди пътник в иск на стойност 15 000 евро, след като поведението му довело до отклоняване на полет през април 2024 г., отбелязва Euronews.

Превозвачът твърди, че „непростимото му поведение“ по време на полет от Дъблин до Ланзароте, било толкова смущаващо, че принудило самолета да се отклони до Порто с цел безопасност - където компанията трябвало да плати нощувка на членовете на екипажа и на над 160 други пътници.

Алкохолът вече е ограничен при полетите

Ryanair изтъква, че тя и други авиокомпании вече ограничават продажбата на алкохол по време на полет, но пътниците все още могат да консумират алкохол на летищата преди качване на борда, особено по време на закъснения на полети.

Авиационните агенции отдавна изразяват загриженост относно инцидентите, които нарушават спокойствието по време на полет - особено тези, които водят до насилие над други лица на борда, словесни обиди, тормоз, опасности за здравето като тютюнопушенето.

Какви са финансовите разходи за отклоняване на самолет

Ryanair публикува подробна информация за разходите, направени след ситуацията през април 2024 г.

Освен пренощуването на летище Порто, авиокомпанията е трябвало да осигури допълнителен самолет и екипаж, за да изпълни закъснелия обратен полет от Ланзароте до Дъблин.

Най-високите разходи от 7000 евро са за осигуряване на нощувка и храна на пътниците и екипажа в допълнение към 2500 евро за летищни такси за кацане и обработка, 1800 евро за разходи за заместващ екипаж, 2500 евро за португалски правни такси, 800 евро за излишно гориво и 750 евро за загубени продажби по време на полет.

Деструктивното поведение е все по-често явление

Въпреки че все още са рядкост, напоследък зачестяват сигналите за недисциплинирани пътници в самолетите.

Агенцията за авиационна безопасност на ЕС отбелязва, че макар да не може да предостави конкретни данни, „както броят, така и тежестта на инцидентите“ са се увеличили в Европа от 2020 г.

В световен мащаб Международната асоциация за въздушен транспорт установи, че през 2023 г. на всеки 480 полета е имало един нарушаващ спокойствието инцидент, въз основа на данни от над 24 500 доклада и 50 оператора от цял свят. Това е увеличение спрямо един на всеки 568 през 2022 г.

Колко от тези инциденти са свързани с алкохол, не е известно.

Но наред с усилията, целящи предотвратяване на деструктивното поведение по време на полет, IATA и други авиационни групи и преди са подчертавали значението на отговорното сервиране на алкохол, недопускането на пътници в твърде нетрезво състояние на борда и участието в допълнителни инициативи за безопасност, като One Too Many във Великобритания.

Междувременно в САЩ Федералната авиационна администрация съобщи, че миналата година е получила 2102 сигнала за инциденти с недисциплинирани пътници, в резултат на което са наложени глоби в размер на 7,5 млн. долара. Този брой се е увеличил с 1% спрямо 2023 г., но все още е далеч под пика от 5 973 инцидента през 2021 г.