Тюфан Ергинбилгич пое кормилото на британския гигант Rolls-Royce като относително неизвестен лидер.

Две години по-късно инвеститорите в компанията, чиито двигатели задвижват много от най-големите пътнически самолети в света, както и подводници и военни летателни машини, знаят точно кой е той.

Цената на акциите на Rolls-Royce се е повишила осем пъти, откакто Ергинбилгич пое поста главен изпълнителен директор през януари 2023 г. Възобновено е и изплащането на дивиденти.

Данните за цялата година, публикувани миналия месец, показаха, че компанията е на път да достигне целите си за основна оперативна печалба и свободен паричен поток 2 години преди планираното.

Скоростта на обрата изуми дългогодишните последователи на 119-годишната компания. Нейната най-нова история - преди идването на Ергинбилгич - беше белязана от поредица от неуспешни преструктурирания и монументален удар от Covid-19 пандемията, която спря полетите и осакати приходите на Rolls-Royce.

Ергинбилгич, който има британско и турско гражданство, е бивш изпълнителен директор на BP, където работи над 20 години, трупайки инженерен опит. Той поема лидерския пост в Rolls-Royce не за да предприеме ново преструктуриране след Covid-19, а за да създаде пълномащабна трансформация, както сам разкрива в интервю за Financial Times.

"Нашата визия е да създадем компания, която е високоефективна, конкурентоспособна, издръжлива и растяща”, изтъква Ергинбилгич.

Според мнозина възстановяването на полетите може да е улеснило плановете на Ергинбилгич за трансформация на компанията, но по думите му този аргумент „не е достоверен“.

През изминалата година летателните часове на двигателите – ключов показател за Rolls-Royce, тъй като основните приходи на компанията идват, когато нейните двигатели са във въздуха – достигнаха 103% ръст спрямо нивата през 2019 г. Днес компанията следва 17 стратегически инициативи, една от които е да продължи да увеличава времето, в което двигателите на Rolls-Royce са във въздуха.

Оперативните маржове, които измерват рентабилността на гражданския авиационен бизнес, също се представят по-добре – 16.6% спрямо едва 2.5% през 2022 г.

В подразделението за енергийни системи, в което Rolls-Royce изгражда дизелови и газови двигатели, използвани в кораби и производство на електроенергия, рентабилността се е удвоила.

Очевидно Ергинбилгич си е написал домашното далеч преди да започне работа в Rolls-Royce. От септември 2022 г. той разговаря с акционери, посещава обекти и дори плаща на външен консултант за сравнителен анализ с конкуренти, за да може да запретне ръкави, пише FT. „Инвеститорите нямаха търпение да видят резултати след години на разочарование“, казва той пред медията.

Когато поема поста главен изпълнителен директор, Ергинбилгич идентифицира седем области за подобрение, сред които повишаване на ефективността и оптимизиране на търговските условия. Също така той започва да предоговаря губещи договори за продажби и доставки с клиенти на авиокомпаниите.

Следват промени и в управлението, както и 2500 загуби на работни места сред мениджърите на средно ниво. Ергинбилгич назначава нови ръководители, които да управляват търговското аерокосмическо подразделение на Rolls-Royce, отдела за отбрана и бизнеса с енергийни системи. Той също така привлича нов главен финансов директор от BP.

Трансформацията на Rolls-Royce е подкрепена от внимателно разработена рамка от 4 „стълба“ – подход, който Ергинбилгич е използвал и преди.

Първият от тях той описва като „поддържане на огледало“, чиято е цел е да се изясни на служителите реалността на позицията на компанията. Малко след пристигането си той казва на персонала, че Rolls-Royce е „горяща платформа“ и това е „последният ни шанс“.

Мрачната оценка шокира мнозина, но Ергинбилгич настоява, че целта не е била да депресира служителите, а да им покаже реалността на ситуацията, подкрепена от данни, които е събрал. Той казва, че след това е продължил да споделя своята визия за групата.

Предвид размера на работната сила на Rolls-Royce – в компанията работят около 42 000 души - „трябва да пренасочите хората  и да бъдете много ясни“, казва Ергинбилгич пред FT.

Неговият втори стълб е именно създаването на ясна, подробна стратегия, която ангажира служителите. „Ако вашата стратегия не може да бъде разбрана от всичките 42 000 души, тя няма да бъде изпълнена“, казва той.

Вместо да развива стратегията си в „тъмна стая с консултанти“, Ергинбилгич държи Rolls-Royce да провежда семинари с около 500 служители, които заедно обмислят варианти и решават кой е най-добрият път.

Третият управленски стълб на лидера е „управление на изпълнението“, което означава ръководство чрез много ясни цели, а четвъртият - да извършиш всички задачи по първите три нива с „темпо и интензивност“, за да покажеш, че наистина изпълняваш плана.

„Ако не постигате резултати бързо, ще губите хора“, казва той. „Колкото повече резултати постигате, толкова повече хората ви вярват.“

Ергинбилгич признава, че процесът е „интензивен“, но по „много позитивен начин“. „Хората са много енергични“, казва той и добавя, че по време на трансформацията Rolls-Royce не е загубил никого, когото е искал да запази.

Миналия месец Ергинбилгич поставя още по-амбициозни финансови цели, като е наясно с голямото предизвикателство, пред което е изправена компанията. Boeing и Airbus започнаха работа по нови версии на своите модели 737 и A320. Rolls-Royce не задвижва нито един от сегашните самолети от тези модели - неговите двигатели захранват изключително по-големи широкофюзелажни самолети. Сега обаче компанията иска да осигури двигатели за следващото поколение самолети с един коридор.

Това е огромна търговска възможност и Rolls-Royce смята, че разполага с правилната технология — UltraFan, нов двигател с икономия на гориво. Компанията вече работи по умален демонстратор на продукта.

Мащабът на предизвикателството обаче е такъв, че компанията едва ли ще се справи сама и ще търси търговско партньорство. „Всички говорят с нас и ние говорим с всички“, казва по този повод Ергинбилгич.

Харш Джавери, инвестиционен анализатор в притежаваща 0,9% от Rolls-Royce Orbis Investments, казва, че компанията е постигнала „изключителен напредък в своята трансформация“.

„Бяхме окуражени от натиска да се институционализира култура, ориентирана към производителността“, добавя Джавери, който би искал да види растеж както в съществуващия бизнес, така и в нови области, включително в сегмента с малки модулни реактори и двигатели за тяснокорпусни самолети.

Ергинбилгич е категоричен, че възроденият Rolls-Royce ще расте със или без връщане към пазара на тесните корпуси. В областта на отбраната компанията участва в тристранната програма за подводници Aukus между Обединеното кралство, САЩ и Австралия. Военните разходи също се увеличават.

Една несигурност на хоризонта е въздействието от търговската война на Доналд Тръмп. Rolls-Royce преценява дали може да увеличи производството за клиенти от САЩ в някои от своите обекти в Америка като начин за ограничаване на щетите, причинени от каквито и да било налози. Министерството на отбраната, Boeing и Lockheed Martin са сред ключовите клиенти в САЩ. Rolls-Royce също произвежда дизелови генератори, използвани за енергията, необходима на центровете за данни в САЩ.

Относно ръководния си стил, 65-годишният Ергинбилгич казва пред FT, че „никога“ не би описал себе си като безмилостен, a като „стратегически мислещ“.

Ергинбилгич не желае да говори за себе си. Около личния му живот са известни фактите, че баща му е бил в турската армия, а майка му все още живее в Истанбул.

По-удобно му е да говори за интереса си към тениса: "Излизам на корта, за да спечеля. Но ако съм играл брилянтно този ден и все пак съм загубил, аз съм щастлив. Имам нужда от цел."