Под заплаха от 200% мита: Алкохолната индустрия засилва лобито си в Брюксел
Водещи производители от Франция и Италия настояват европейските политици да намалят напрежението със САЩ или да изберат други „въздействащи“ сектори за ответни мерки
&format=webp)
)
Като потомък на 700-годишна винарска династия флорентинският маркиз Ламберто Фрескобалди знае по-добре от всеки друг, че търпението е добродетел.
А става въпрос за мита, италианското правителство е на негова страна.
Когато Politico се среща с Фрескобалди миналия петък в мраморния интериор на резиденцията на италианския посланик в Брюксел, той току-що е получил уверения от външния министър Антонио Таяни, че ще направи всичко възможно, за да предпази лозаро-винарския сектор от ескалиращата търговска война с Доналд Тръмп, разказва изданието.
Подобни сцени са новото нормално явление, тъй като лидерите в европейската алкохолна индустрия прилагат маркетинговите си таланти в сферата на политическото убеждаване. Повтарят думите на производителите на вино, шампанско и уиски, като призовават за сдържаност в момент на ескалация на трансатлантическото търговско напрежение.
„Да напрягаш мускули е глупаво“, заяви Таяни в неделя, като призова Брюксел да бъде „предпазлив“ и повтори мнението на италианския премиер Джорджа Мелони и други високопоставени представители от последните дни.
Само за ден и половина този месец търговските спорове прераснаха в потенциална заплаха за съществуването на европейската индустрия за напитки, припомня Politico.
Първо, на 12 март Тръмп наложи 25-процентни мита върху целия внос на стомана и алуминий от САЩ.
Европейската комисия веднага отвърна на удара, като заплаши да възстанови по-ранните мита върху списък от емблематични американски стоки, включително 50% такса върху бърбъна от Кентъки. Брюксел обмисля да наложи мита и върху други вина, бира и спиртни напитки като част от по-широк отговор, насочен към износа от САЩ на стойност около 18 млрд. евро.
На следващата сутрин Тръмп избухна, заплашвайки с 200-процентно мито за всички европейски вина и спиртни напитки.
Тогава алкохолното лоби се зае за работа.
Фрескобалди, който е и ръководител на организацията за търговия с вино Unione Italiana Vini, заяви, че Таяни изрично е обещал да поиска от списъка на ЕК с ответни мерки да бъдат извадени не само спиртните напитки, но и виното, когато се е срещнал с ръководителя на търговския отдел на ЕС Марош Шефчович в Брюксел миналия петък. Говорителите на ЕК и на Таяни отказаха да коментират срещата.
Фрескобалди добави, че Таяни е поискал от ЕК да намери по-„въздействащ“ сектор, на който да наложи мита. Той отказа да уточни кои биха могли да бъдат тези сектори.
Франция, най-големият европейски износител на алкохол за САЩ, също побърза да призове ЕС да не налага мита върху американския бърбън.
„Направени ли са някои грешни стъпки? Да, вероятно, защото бърбънът от Кентъки беше включен, сякаш е търговска заплаха“, заяви премиерът Франсоа Байру три дни след заплахата на Тръмп да обложи алкохола от ЕС.
Не и в нашия двор
Изглежда, че посланието е било разбрано от ЕК.
Брюксел отложи първия кръг от ответни мита от 1 април до 13 април, за да получи повече време за преговори с администрацията на Тръмп.
Междувременно Ирландия е повишила нивото на своето лоби както пред Комисията, така и пред администрацията на Тръмп.
Министърът на външните работи Саймън Харис проведе телефонни разговори с Шефчович и министъра на търговията на САЩ Хауърд Лутник, преди двойката да проведе кръг от спешни преговори във Вашингтон във вторник.
А по време на срещата на министрите от ресора в ЕС министърът на земеделието Мартин Хейдън предупреди бърбънът да не се включва в ответните мерки. „Това, което искаме да направим, е да сме сигурни, че всяко решение, което Европа взема, е информирано“, каза Хейдън.
След шестчасови разговори с американските си колеги във Вашингтон Шефчович обеща, че „тежката работа“ ще продължи, като подчерта общата цел за насърчаване на „индустриалната сила на двете страни“.
Купуване на време
Допълнително време ще позволи на Брюксел да подготви отговор на въздействието на страховитите - и все още неясни - „реципрочни“ мита, които администрацията на Тръмп може да наложи още на 2 април.
По време на посещението си в Рим във вторник комисарят на ЕС по земеделието Кристоф Хансен заяви, че е „готов може би да извади продукти“ от списъците с ответни мерки, ако това помогне за размиване на търговската война. ЕК настоява, че всичко това е част от премерена и балансирана стратегия.
„Нашата цел е да постигнем правилния баланс на продуктите, като вземем предвид интересите на производителите, износителите и потребителите в ЕС“, заяви Олоф Гил, говорител по въпросите на търговията в Комисията.
„Чрез уеднаквяването на сроковете ЕК се консултира с държавите членки по двата списъка, което осигурява допълнително време за обсъждане с администрацията на САЩ.“
Някои обаче виждат в това признак на слабост.
„Французите и италианците притиснаха ЕК да отложи пакета, за да могат да си изпият уискито“, заяви национален служител от друга страна от ЕС, обвинявайки Франция, че не е последователна в призивите за по-строга търговска политикаи за повече единство между страните членки.
„Имаше голям натиск зад кулисите.“, допълва той.