“Намери си бездомен милиардер за Коледа”, “Куотърбекът от съседната врата”, “Отмъщението на XXL съпругата”, “Моят съпруг таен агент”...

Не, това не са заглавия на евтина „дамска литература“ от 90-те. Това са някои от хитовите продукции на една нова мания, наречена вертикални драми – специален формат, създаден за окото на TikTok поколението и проектиран за гледане на смартфон, с епизоди по една минута.

Тенденцията се заформя в Китай чрез микродрами и бързо се превръща в глобално развлечение с огромен потенциал – прогнозите сочат, че пазарът им ще надхвърли $14 милиарда до 2027 г., пише The Guardian.

Комбинацията от експлозивни заглавия, cliffhanger-и, любовни триъгълници, прикрити милиардери, върколаци, бивши гаджета и драма, която можеш да гледаш, докато чакаш кафето ти да е готово, прави тези минисериали изключително пристрастяващи.

„Тази нова вълна показва, че има огромна аудитория, която не е удовлетворена от класическото съдържание на медийния пазар“, казва Джоу Юан, основател на Content Republic – водеща продуцентска компания от Пекин.

Китайските студиа вече активно работят с международни партньори, а нови стрийминг платформи като ReelShort, ShortTV, DramaPops и FlexTV могат да бъдат открити на всеки ъгъл.

Миналия ноември американското приложение ReelShort (с китайски бекенд) дори надмина TikTok в класацията на App Store за най-сваляни приложения в категорията „развлечение“. От старта си през 2022 г. то има над 30 милиона изтегляния.

„Някои хора казваха: ‘Не мога да повярвам, че някой би платил за това’“, разказва Джоуи Джиа от Crazy Maple Studio, компанията зад ReelShort. „А ние отговаряхме: Смятате, че познавате целия развлекателен пазар, но грешите.“

Моделът е ясен – получавате няколко епизода безплатно, а после се налага да заплатите абонамент или да гледате следващите епизоди чрез „монети“, точно както в мобилна игра. И да, изненадващо, но потребителите реално заплащат за всичко това. Защото няма как да не разбереш какво ще се случи с жената, която открива, че съпругът ѝ е таен агент, или с момичето, което се влюбва в чичото на бившия си.

Британката Джен Купър, основател на сайта Vertical Drama Love, признава, че е открила жанра в труден период.

„През април миналата година ми беше много тежко. Нямах енергия да гледам дълги сериали. Скролвах из TikTok и попаднах на реклама, която ме накара да си кажа: ‘Какво, по дяволите, е това?!’“

Така тя започва с You Belong With Me – историята за една зарязана жена, която се събира с чичото на бившия си приятел. „Да, пълно е с класически клишета, но в сърцевината си е страхотна любовна история със забавни моменти“, казва тя.

След това Купър навлиза дълбоко в жанра, създава Instagram акаунт за ревюта, изгражда общност и дори организира фен-награди с над 16 000 гласа за седмица.

Оказва се, че микродрамите помагат на доста хора в уязвими моменти. Купър получава съобщения от зрители в Пакистан, Италия, Великобритания и САЩ – млади жени, възрастни хора, майки, преживели загуба, хора с хронични заболявания, които намират бягство, утеха и забавление в тези кратки истории.

„Това е новият ритъм на света“, казва Дефне Туран, продуцент в базираната в Лондон Sea Star Productions – компания, която вече работи изцяло в този жанр. И не, това не е просто евтин жанр за тийнейджъри, които прекарват часове в социалните мрежи – зад камерите стоят професионалисти от големи продукции, а гримьори и цели киноекипи също се включват, защото форматът набира популярност със скоростта на светлината.

Жанрът е привлекателен не само за зрителите, но и за актьорите. В ерата на протести и съкращения в индустрията, вертикалните драми осигуряват реална работа. Снимат се за седем до десет дни, често само с две камери в един дубъл – бързо, ефективно и без излишни усложнения.

Тейг Садхана, 29-годишен актьор от Австралия, който живее в Ню Йорк, попада в света на вертикалното кино съвсем случайно. Кандидатства по обява, без изобщо да знае какво означава "вертикална драма". Скоро след това вече снима Glory of Revenge в Пенсилвания. Днес зад гърба си има 10 проекта, работил е с професионалисти от най-високо ниво и открива нещо, рядко срещано в тази индустрия – стабилност.

„Форматът ограничава развитието на персонажите, но това понякога е добре – няма време за излишно усложняване“, казва той.

Ник Уестъуей, бивша звезда от австралийския сапунен сериал Home and Away, сега се изявява в хита The Double Life of Mr President. „В Австралия играех един и същ герой в почти 400 епизода. Сега, само за девет месеца, изиграх 14 различни роли в 14 напълно откачени вертикални сериала“, разказва той пред The Guardian.

Според Джоу от Content Republic, планът е ясен: 400 вертикала годишно – половината за Китай, половината за глобалния пазар.

Ще се задържи ли обаче този формат на съдържание? Към момента е твърде рано да се каже. Да, Quibi се провали само в рамките на шест месеца, но този път нещата изглеждат по различен начин.

Дори големите компании вече се ориентират към този формат – Paramount пусна Mean Girls в TikTok на 23 части.

„Много внимателно наблюдаваме какво се случва. Това е пространство, от което можем да научим доста“, казва Саша Хари, директор на дигиталните проекти в Channel 4.

А ако все още някой има съмнения, че това е „истинска телевизия“, нека си припомни: преди стрийминг платформите, никой не вярваше в потенциала на YouTube.