Последният голям пробив в авиацията, що се отнася до качването на борда на самолета, настъпи в началото на 2000 г. с появата на електронните билети. Но едно ново предложение за промяна може да разтърси нещата в много по-голяма степен.

Международната организация за гражданска авиация (ICAO), агенция на ООН, която контролира политиката на международните авиокомпании, разкри плановете си за цифров документ за пътуване (DTC). Според Fast Company той ще премахне бордните карти и настоящите процедури за регистрация и вместо това ще разчита на технологии като лицево разпознаване. (В ICAO членуват около 193 държави, включително САЩ.)

Във Финландия от близо година се провежда пилотна програма за тестване на DTC, която се радва на одобрение от над 90%. Участващите пътници гледат в камера и поставят паспорта си върху четящо устройство. Според проекта на ICAO обаче паспортните данни ще се съхраняват на сигурно място в смартфоните на пътниците.

През 2019 г. летище Schiphol в Амстердам въвежда технология за лицево разпознаване при качване на борда на избрани полети. Франция и Мексико също я използват в някои случаи.

Все още не е ясно дали и кога ще можем да се откажем от бордните карти и физическите паспорти. Разработването на цифрово удостоверение за пътуване е нещо, което ще бъде по избор за всяка държава. Ясно е обаче, че подобни промени ще променят коренно начина на качване в самолетите.

Днес повечето пътници трябва да се регистрират при своя превозвач онлайн или на летището, след което да сканират бордна карта, преди да влязат в самолета. Това може да е дразнещо бавен процес, особено ако закъснявате.

Според новата система пътниците ще изтеглят на телефоните си т.нар. „пътническа карта“, когато резервират полетите си. Тя ще съдържа всички данни за резервацията и ще им позволява да се движат по летището, без да се налага да вадят паспорт или бордна карта от джоба си. Лицевото разпознаванр ще идентифицира пътниците, когато влезизата на летището, и ще предупреждава техния превозвач, че са пристигнали.

Пречки и постижения

Глобалното внедряване на системата се очаква да се осъществи през следващите две-три години, като пълното ѝ приемане трябва да се случи до 2028 г., макар че за по-малките летища най-вероятно ще се затруднят с подобни срокове. Този график обаче може да се окаже твърде амбициозен.

Той ще изисква от летищата и авиокомпаниите да променят радикално своите системи. Много от тях разделят различните части на своите операции (например резервациите не са пряко свързани с обработката на пътниците на летището).

Преминаването към подобна система ще изисква от летищата да извършат мащабни инфраструктурни подобрения и да направят значителни инвестиции.

Пътниците биха могли да имат проблеми и с това, че няма да могат да се откажат от технологията за лицево разпознаване. А и тя не дава най-добрите резултати, когато става въпрос за разпознаване на цветнокожи.

Британският вестник Times съобщава, че оборудването, което ще се използва на летищата, ще проверява само информацията, като се уверява, че лицето на пътника съответства на паспорта. Данните няма да се съхраняват, за да се намали вероятността от проблеми с киберсигурността.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) изчислява, че до 2040 г. броят на пътниците ще се удвои и ще достигне 8 милиарда. ICAO се опитва да намали триенето при пътуване с новата система и залага на това, че DTC може не само да повиши точността на системите за полети, но и да улесни навигацията на тълпи от хора по летищата.