Meta връща технологията за лицево разпознаване в своите приложения повече от три години след като спря подобна система за Facebook на фона на негативни реакции. Сега социалната мрежа ще започне да внедрява инструменти за разпознаване на лица във Facebook и Instagram, за да се бори с измамите и да помага на потребителите, които са загубили достъп до профилите си, съобщиха от компанията, цитирани от Engadget.

Лицевото разпознаване ще се използва и за откриване на измамни реклами, които използват снимки на известни личности и други публични фигури.

„Ако нашите системи заподозрат, че дадена реклама може да е измама, която съдържа изображение на публична личност, ще се опитаме да използваме технологията за лицево разпознаване, за да сравним лицата в рекламата със снимките от профила на публичната личност във Facebook и Instagram“, обясняват от Meta в публикация в блога си. „Ако потвърдим съвпадение и това, че рекламата е измама, ще я блокираме.“

Компанията вече е започнала да разпространява функцията сред малка група знаменитости и публични личности и ще започне автоматично да включва повече хора „през следващите седмици“.

„Въпреки че вече разполагаме със системи за преглед на рекламите за потенциални измами, невинаги сме в състояние да уловим злоупотребите с известни личности, тъй като много легитимни компании използват такива, за да рекламират своите продукти“, посочва Моника Бикерт, вицепрезидент по политиката на съдържанието в Meta. „Лицевото разпознаване ще прави това в реално време. То е по-бързо и по-точно от ръчното преглеждане“.

Отделно от това Meta тества инструменти за лицево разпознаване, за да се справи и с друг дългогодишен проблем във Facebook и Instagram: възстановяването на акаунти. Компанията експериментира с нова функционалност за „видео селфи“, която позволява на потребителите да качат свой клип, който Meta след това ще съпоставя с профилните им снимки, ако загубят достъп до акаунта си по някаква причина. Компанията ще го използва и в случаи на подозрение за компрометиране на акаунт, за да попречи на хакери да получат неправомерен достъп, използвайки откраднати идентификационни данни.

Все пак инструментът няма да може да помогне на всички, които са загубили достъп до профил във Facebook или Instagram. Много бизнес страници, например, не включват профилна снимка на лице, така че тези потребители ще трябва да използват съществуващите опции за възстановяване на акаунти в платформите на Meta.

Бикерт казва, че новият процес ще направи много по-трудно за лошите актьори да злоупотребяват с инструментите за поддръжка на компанията.

„Това ще бъде много по-високо ниво на трудност за тях в опитите им да заобиколят нашите системи“, категорична е тя.

И при двете нови функции Meta заявява, че „незабавно ще изтрива“ данните за лицата, които са използвани за сравнения, и че сканиранията няма да бъдат използвани за други цели. Компанията също така прави функциите пожелателни.

Проблемна технология?

Повторното въвеждане на лицевото разпознаване може да предизвика критики от страна на защитниците на неприкосновеността на личния живот, особено като се има предвид обърканата история на Meta на това поле. Преди това компанията използваше технологията за автоматично маркиране на снимки, което ѝ позволяваше да разпознава лицата на потребителите в снимки и видеоклипове.

Функцията беше изключена през 2021 г., като Meta изтри данните за лицата на повече от 1 милиард души, позовавайки се на „нарастващи обществени опасения“. Компанията беше изправена и пред съдебни дела, по-специално в Тексас и Илинойс, заради използването на лицево разпознаване. Тя плати 650 млн. долара за уреждане на съдебен иск в Илинойс и 1,4 млрд. долара в Тексас.

Новите инструменти засега няма да се разпространяват в Обединеното кралство и Европейския съюз, тъй като компанията „продължава да води разговори с регулаторните органи“ в региона. Все пак Meta се надява „да мащабира тази технология в световен мащаб някъде през 2025 г.“.