Boeing е сред най-големите губещи в глобалната търговска война
Китай нарежда на местните авиокомпании да не правят нови поръчки на самолети Boeing, увеличавайки напрежението върху изпитващия трудности американски производител
&format=webp)
Търговските мита продължават да се задълбочават за най-големия американски износител. Boeing се сблъсква с ответни мита от други държави, а авиокомпаниите очакват спад в търсенето на въздушен транспорт.
Китайските власти са наредили на вътрешните авиокомпании да се въздържат от нови поръчки на самолети Boeing и са въвели изискване превозвачите да минават през одобрение преди получаване на вече поръчани машини, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на свои източници.
Тези развития засилват натиска върху закъсалия производител, като в дългосрочен план новата тарифна реалност може да даде предимство на европейския конкурент на Boeing – Airbus.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп твърди, че тарифната му офанзива цели да засили американското производство. Но според анализатора на Bank of America, Рон Епстайн, търговската война вреди - вместо да помага - на една от малкото големи компании, които произвеждат високотехнологични продукти в САЩ.
Дори ако Китай одобри доставките, авиокомпаниите може да ги отложат, за да избегнат високите мита. Очаква се Китай да бъде най-големият пазар на Boeing през следващите две десетилетия. Според анализи на изследователската компания Bernstein, ако Китай напълно прекрати доставките тази година, това би струвало на Boeing 1.2 милиарда долара. През миналата година компанията отчете 67 милиарда долара приходи.
Китай спря доставките на самолети Boeing след двете фатални катастрофи с модела MAX през 2018 и 2019 г., и поднови получаването им едва миналото лято. В началото на тази година Boeing успя да достави някои от натрупаните самолети. От общо 130 самолета, доставени глобално до март, 18 са били предназначени за китайски авиокомпании.
Покупката на пътнически самолет е огромна инвестиция - един 737 MAX струва над 100 милиона долара по каталог.
Глобалните авиокомпании години наред се състезаваха за самолети на Boeing заради ръста в пътуванията след пандемията. Но сега потребителските нагласи се влошават - някои американци дори отменят планове за пътувания заради растящите разходи и страхове от рецесия.
Ирландската Ryanair - една от най-големите авиокомпании в Европа - трябва да получи 25 самолета Boeing 737 през август, но според изпълнителния директор Майкъл О'Лиъри е възможно доставката да се отложи до следващата пролет.
Главният изпълнителен директор на Boeing, Кели Ортбърг, изрази загриженост относно ефекта на митата върху веригата за доставки на компанията и способността ѝ за износ, освен преките разходи, свързани с части и материали.
В момента Boeing изостава с производството, като търсенето далеч надвишава темпото на доставки. Компанията има поръчки за около 5 500 самолета – заявен днес самолет ще бъде доставен след близо десетилетие.
Дългосрочното влияние на новите търговски ограничения може да бъде значително, особено в Китай, който представлява около една пета от световното търсене на пътнически самолети.
В същото време китайският конкурент на Boeing - Comac C919 - все още е далеч от глобално влияние и разчита на американски доставчици за много от частите си. През 2024 г. са доставени едва 13 самолета от този модел.
Въпреки това, ако напрежението в търговията продължи и разходите за американски самолети се увеличат, Airbus - който вече изпреварва Boeing в Китай - може да затвърди предимството си. Airbus има две монтажни линии в Китай, докато Boeing не произвежда самолети там, а разполага само с център за финално сглобяване.
Самият Boeing и неговите основни доставчици разчитат на мащабна мрежа от поддоставчици, някои от които са малки, нискомаржови компании, борещи се с недостиг на работна ръка и нарастващи разходи. Производственият процес е дестабилизиран от години на спирания и рестартирания, които кулминираха с инцидент през миналата година, когато панел от фюзелажа на самолет на Alaska Airlines се откъсна по време на полет.
Сега тези доставчици са изправени пред нови сътресения, след като беше прекратено търговското споразумение, действащо от 80-те години насам, което позволяваше на Boeing, Airbus и други да произвеждат самолети почти без мита.