Финансовите отчети за Q1 идват с натиск от мита и пазарна нестабилност
Ескалиращата търговска война между САЩ и Китай е основен източник на безпокойство за корпоративните прогнози
&format=webp)
Инвеститорите навлизат в сезона на печалбите за първото тримесечие на 2025 г. с огромен облак от несигурност, надвиснал над тях – най-вече заради митата на президента на САЩ Доналд Тръмп.
Мащабът на обявените през април мита, заедно с нестабилността, предизвикана от последвалите актуализации и промени в глобалната търговска политика, надхвърля дори най-песимистичните прогнози.
Европейският съюз и Обединеното кралство водят разговори с представители на САЩ, за да се опитат да облекчат съответните си общи мита от 25% и 10%, като в същото време се борят и с по-широки налози върху стомана, алуминий и автомобили.
Междувременно останалата част от света следи дали горещото напрежение между Вашингтон и Пекин ще се охлади, за да се избегне търговска война между двете най-големи икономики – сценарий с дългосрочни последствия.
Луксозният гигант LVMH заяви, че категориите му като козметика, вина и спиртни напитки са уязвими към спад в потребителските разходи.
Нидерландската компания за полупроводници ASML, която произвежда ключово оборудване за световната технологична индустрия, предупреди, че тарифите „създават нова несигурност“ около търсенето. Но нито една от компаниите не е в състояние да определи мащаба на въздействието.
Датският гигант в областта на морския транспорт Maersk, ключов фактор за глобалната търговия, ще отчете резултатите си за първото тримесечие на 8 май. През последните седмици акциите на компанията бяха силно волатилни, тъй като инвеститорите реагираха на индиректните послания от Белия дом относно търговската политика.
Ескалиращата търговска война между САЩ и Китай е основен източник на безпокойство за транспортния и логистичния сектор.
Анализаторите очакват печалбата на Maersk преди лихви, обезценяване, данъци и амортизация (EBITDA) за първото тримесечие да достигне 2,3 млрд. долара според консенсус, съставен от LSEG – по-малко от 3,6 млрд. долара през последното тримесечие на 2024 г.
По-рано този месец Maersk определи новите американски мита като „значителни“ и подчерта, че в сегашния си вид те „очевидно не са добра новина за световната икономика, стабилността и търговията“.
„Все още е твърде рано да се каже с каквато и да е увереност как ще се развие ситуацията. Трябва да видим как страните ще реагират на тези планове – и до каква степен ще изберат да преговарят, да налагат контрамита, да коригират вносните мита или да приложат комбинация от тези мерки“, заяви Maersk на 3 април.
Shell трябва да отчете резултатите си за първото тримесечие на 2 май. Това се случва, след като през март британският петролен гигант обяви планове за увеличаване на възвръщаемостта за акционерите, намаляване на разходите и удвояване на усилията си в сегмента втечнен природен газ (LNG).
По-късно Shell намали прогнозата си за производството на LNG за тримесечието, позовавайки се на непланирана поддръжка.
През последните седмици акциите на петролните и газовите компании бяха въвлечени в пазарни сътресения, подхранени от митата, като водещите енергийни компании остават изложени на нарастващи страхове от рецесия, спад в търсенето и понижаващи се цени на суровия петрол.
Анализаторите на Hargreaves Lansdown отбелязват, че „изостреният фокус върху ефективността и качеството на Shell я поставя в добра позиция за увеличаване на свободния паричен поток и разпределението между акционерите“.
Но също така подчертават, че компанията не може да контролира цената на петрола и предупредиха, че инвеститорите трябва да бъдат подготвени за високата волатилност, която съпътства целия сектор.
Според консенсуса на LSEG се очаква Shell да отчете коригирана печалба от 5,14 млрд. долара за първото тримесечие, което е спад спрямо 7,73 млрд. долара за същия период на миналата година. За последните три месеца на 2024 г. компанията отчете коригирана печалба от 3,66 млрд. долара.
Анализаторите посочват Shell като най-добрия разпределител на капитал сред европейските си конкуренти, акцентирайки върху твърдия ангажимент за дисциплина на разходите под ръководството на главния изпълнителен директор Ваел Саван.
Volkswagen е една от многото автомобилни компании, които се очаква да бъдат силно засегнати от новите мита – особено тези, касаещи вноса от Канада и Мексико – въпреки че отчетът на 30 април трябва да внесе повече яснота относно подготвеността ѝ.
През април САЩ въведоха 25% мито върху всички чуждестранни автомобили, което вече изглежда е довело до паническо купуване.
Миналия месец главният финансов директор на Volkswagen Арно Анлиц заяви пред CNBC, че компанията подкрепя отворените пазари, но вече се чувства „като американска компания“ заради хилядите си служители в САЩ.
Анализаторите предупреждават, че тарифите са особено негативни за германските производители, които изнасят значителен брой автомобили за Щатите, като същевременно остават зависими от европейски компоненти в производството на местна почва.
Очаква се Volkswagen да отчете ръст в приходите на годишна база за първото тримесечие – до 77,6 млрд. евро, но с понижение на печалбата до 4,03 млрд. евро спрямо 4,6 млрд. евро за същия период на предходната година.
С нарастващото геополитическо напрежение се засилват и опасенията относно въздействието върху пътуванията – отчетът на Lufthansa от 29 април може да даде ценна индикация в тази посока.
Още в началото на март главният изпълнителен директор на авиокомпанията Карстен Шпор заяви, че очаква глобалното търсене да доведе до „значително“ по-висока печалба през 2025 г. и не е забелязал спад в трансатлантическите резервации.
Оттогава обаче много неща се промениха – мащабът на митата и риториката на Тръмп подхраниха обществено недоволство и бойкоти на американски продукти.
Групата Lufthansa, включваща SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines и италианската ITA Airways, вече се сблъсква с редица предизвикателства – стачки, ценови натиск и забавяне на доставките от Boeing.
Анализаторите от LSEG прогнозират приходи от около 8,07 млрд. евро за първото тримесечие спрямо 7,4 млрд. евро година по-рано, но също така и приблизителна загуба от 630 млн. долара.
Производителите на лекарства също изпитват несигурност относно достъпа си до критично важния американски пазар. Миналата седмица администрацията на Тръмп обяви разследване за влиянието на вноса на определени фармацевтични продукти върху националната сигурност – стъпка, тълкувана като подготовка за мита върху лекарства.
Все още няма яснота относно размерите на потенциалните тарифи или тяхната времева рамка.
За датската компания Novo Nordisk, втората по големина в Европа, това означава риск за продажбите в САЩ на нейните изключително популярни медикаменти за затлъстяване и диабет – Ozempic и Wegovy.
Инвеститорите ще следят внимателно резултатите на 7 май, за да разберат как компанията се подготвя за този сценарий и дали значителното ѝ производство в САЩ ще може да компенсира евентуалните негативи.