Berkshire Hathaway разполага с повече кеш от всяка друга компания в историята – дори от самата себе си – около 318 милиарда долара. Голяма част от тази сума е натрупана по традиционния начин – чрез стабилни постъпления от дъщерните компании и инвестиции на конгломерата. През миналата година обаче това се ускори значително, когато Berkshire продаде голяма част от портфейла си – най-вече акции на Apple.

Огромният залог, датиращ от 2016 г., беше причина за притеснение у някои инвеститори. Но сега, след като производителят на iPhone е изгубил 1 трилион долара от пазарната си стойност – или около една четвърт – от пика през декември, Бъфет изглежда почти пророчески, пише в коментар The Wall Street Journal.

Но дали внушителната сума в брой е част от голям план – да изчака подходящия момент и да купи акции евтино, ако се зададе мечи пазар? А може би Бъфет предвижда търговски хаос, предизвикан от митата, който да даде нов шанс на Berkshire да прибегне до спасителни инвестиции в големи компании – както направи по време на финансовата криза?

Първо, нека разгледаме защо вероятно е продал. Огромният дял на Berkshire в Apple, започнал през 2016 г., се превъръща във вероятно най-доходната единична инвестиция в историята. Към момента на продажбата, печалбата на хартия възлиза на около 110 милиарда долара.

Това не е първият случай, в който инвеститорите на Бъфет поставят под съмнение вложенията му в привидно скъпи акции. Между 1988 и 1994 г. Berkshire прави най-голямата си дотогава инвестиция в портфейл – в Coca-Cola. До 1998 г. тя нараства десетократно. Години по-късно Бъфет признава, че съжалява, че не е намалил позицията си.

„Това беше наистина прекрасен бизнес, но продаван на съвсем неразумна цена.“

Същото възхищение той изразява и за Apple, както и за нейния изпълнителен директор Тим Кук – но опитът с Coca-Cola вероятно е оказал влияние.

„Ще се изненадам, ако не му е минало през ума“, казва Адам Дж. Мийд – мениджър на фондове от Ню Хемпшир и автор на книгата „Пълната финансова история на Berkshire Hathaway“.

На фона на нестабилните пазари и възможна рецесия, паричният резерв на Berkshire действа успокоително на инвеститорите, като компанията изпреварва S&P 500 с близо 25 процентни пункта за годината. Кога и как ще бъдат инвестирани тези пари? Това е сложен въпрос.

„Кръгозорът му за нови възможности е доста ограничен“, казва пред WSJ Алекс Морис, автор на бюлетина за инвестиции и на книгата „Бъфет и Мънгър – без цензура“. При пазарна стойност над 1 трилион долара, е нужно нещо наистина голямо, за да има значителен ефект.

През 2009 г. Berkshire прави най-голямото си придобиване, като плаща 26 милиарда долара за железопътната компания Burlington Northern Santa Fe – тогава най-голямата в САЩ по приходи. Днес тази сделка би представлявала по-малко от една десета от наличните му средства и само 2.5% от стойността на Berkshire.

Морис посочва две възможности: да изкупи напълно и направи частни дългогодишните си инвестиции – Coca-Cola (около 280 милиарда долара) или American Express (около 130 милиарда долара).

А какво ще кажем за вида изгодни спасителни сделки, които Berkshire осъществява по време на финансовата криза – като тези с Goldman Sachs, Bank of America и Dow Chemical – ако се появят подобни възможности?

„Те ще трябва да са значително по-големи, за да окажат реален ефект“, казва Морис.

Една притеснителна интерпретация на този огромен кешов резерв е, че Бъфет знае нещо за икономиката, засегната от митата, което ние не знаем.

„Той получава информация в реално време чрез компаниите в своя обширен конгломерат“, посочва Мийд.

Това не означава непременно, че Оракулът от Омаха очаква катастрофа. По-скоро показва, че малкото ценни книжа, които си струва да купи – включително собствените акции на Berkshire – просто не са оценени правилно в момента.

Да, Бъфет знае кога да продаде. Но решението кога и какво да купи е много по-трудно.