Хибридните компании или как AI агентите ще променят бизнес организациите
71% от служителите в подобни компании съобщават, че организацията им процъфтява, в сравнение с едва 37% като цяло
&format=webp)
Тъй като изкуственият интелект (AI) се превръща от инструмент в истински асистент, неговата роля на работното място се разширява, като коренно променя начина на работа на предприятията. Най-новото изследване на Microsoft идентифицира нов тип организация, известна като „хибридна компания” (Frontier Firm), в която процесите се управляват от смесени екипи от AI агенти и хора.
В сряда технологичният гигант публикува своя годишен доклад 2025 Work Trend Index, който съчетава данни от проучване сред 31 000 служители в 31 държави, анализи на продуктивността в Microsoft 365, тенденции в наемането от LinkedIn и експертни мнения, за да даде на служителите и бизнес лидерите цялостна представа за работния пейзаж. Фокусът на тазгодишния доклад е концепцията за хибридна компания. Той помага на изследователите да проучат каква ще бъде структурата на работата в ерата на изкуствения интелект.
Разликите спрямо днес са огромни. И все пак докладът установява, че всяка организация ще върви към това да се превърне в хибридна през следващите две до пет години.
„Зададохме си въпроса: Ако започвахме днес, това беше първият ден в историята на работата и нямаше никаква предшестваща история, как щяхме да проектираме процесите?“, казва пред ZDNET Алексия Камбон, изследовател на бъдещето на работата в Microsoft. „Бяхме изненадани от това колко много предположения имахме за това как трябва да се работи“.
Пътуването
Докладът идентифицира три фази за трансформацията на една организация във хибридна компания. Първата включва взаимодействието на служителите с асистенти за по-ефективна работа. Във втората хората използват агенти с изкуствен интелект, които функционират по-скоро като „дигитални колеги“ и изпълняват задачи под тяхно ръководство, като по този начин освобождават част от времето им.
„Фазата, в която повечето от нас се намират в момента, е, че AI се появява като асистент на работното място“, казва Камброн. „Но определено виждаме, че пътуването ще стигне до Frontier Firm, където агентите са част от работната сила и ви помагат да правите нови неща, да работите по нов начин със знанията. А това са два много различни вида организации“.
Последната фаза включва хора, работещи с екип от AI агенти, които могат да управляват цели бизнес процеси и работни потоци. Според доклада тази еволюция на AI в работата със знания ще имитира начина, по който разработката на софтуер с помощта на технологията е преминала от обща помощ при кодирането към чат интерфейси и агенти, които могат да изпълняват задачи от името на потребителя.
Повишаване на производителността
Докладът идентифицира реалните ползи за производителността от внедряването на AI в организациите, като една от най-големите е запълването на недостига на капацитет. Цели 80% от световната работна сила - както служители, така и ръководители - съобщават, че имат твърде много работа за вършене, но нямат достатъчно време или енергия, за да се справят.
Сега обаче организациите могат да отговорят на това предизвикателство чрез AI агенти, които действат като дигитална работна ръка и помагат на компаниите да се справят, когато нуждите им нарастват, се посочва в доклада.
46% от лидерите, участвали в допитването на Microsoft, казват, че техните компании ще използват агенти за автоматизиране на работни процеси. Точните детайли на взаимодействието между тях и хората ще изглеждат различно за всяка роля, като някои задачи ще се изпълняват самостоятелно от агентите, а други ще изискват по-голямо човешко участие.
Добавянето на изкуствен интелект обаче не е достатъчно, тъй като скоростта, с която се развива бизнесът, изпреварва тази, с която се приспособяват хората. Затова е необходима по-голяма промяна, за да се преосмислят задачите, основани на знания.
Според доклада бизнес лидерите трябва да отделят работещите със знания, които могат да изпълняват задачи на по-високо ниво, от останалите. Те не трябва да отговарят на имейли, а да управляват агенти, които да го правят. Именно това е една от характеристиките на хибридните компании.
Докладът установява също така, че едва 844 служители от извадката от 31 000 души работят в компании, които отговарят на петте характеристики на хибридите компании: внедряване на AI в цялата организация, зрялост на използването на технологията, текущо използване на AI агенти, планове за разширяване на използването им и убеждение, че те са ключът към реализиране на възвръщаемост на инвестициите в AI.
71% от служителите в подобни компании съобщават, че организацията им процъфтява, в сравнение с едва 37% като цяло. 55% казват, че могат да поемат повече работа, в сравнение с 20% при общия брой компании. 90% смятат, че могат да вършат по-смислена работа благодарение на AI агентите.
Промени в работната сила
Освен положителните резултати от навлизането на изкуствения интелект неизбежно ще настъпят промени в облика и задълженията на работната сила. Всяка индустрия ще преживее трансформацията по различен начин, като AI ще създаде нови работни места и ще унищожи други.
45% от анкетираните бизнес лидери заявяват, че разширяването на капацитета на екипа с дигитална работна ръка е основен приоритет през следващите 12 до 18 месеца. Трите основни области за ускорени инвестиции в AI включват обслужването на клиенти, маркетинга и разработването на продукти.
Дори и след разширяване на дигиталната работна сила, изследователите установяват, че ключов компонент, който предприятията трябва да вземат предвид, за да максимизират ползите, включва правилното съотношение между хора и агенти. Тук става дума за постигането на баланс между наличието на твърде малко агенти на човек и недостатъчното използване на техния потенциал или претоварването на човешкия капацитет с твърде много агенти на човек.
Като пример за баланс в доклада се посочва проучване на Харвард, според което един човек с AI превъзхожда екип, който не използва технологията, но екип с AI е най-добрия вариант. Камброн казва, че тази тенденция подчертава как една организация би постигнала по-добри резултати, когато има по-голям екип, съчетан с AI, вместо да използва технологията, за да намали напълно необходимостта от хора.
„Не мисля, че трябва да намалим броя на служителите и да ги заменим с AI. Мисля, че трябва да запазим броя на служителите и да го допълним с AI, за да постигнем най-добри резултати“, акцентира Камброн.
Друг елемент от промяната на работното място е възприемането на AI като партньор в екипа, а не като инструмент. Това позволява на технологията да поеме задачи от по-високо ниво, като например управление на проекти. Въпреки това 52% от анкетираните в момента виждат AI като инструмент, базиран на команди, а 46% - като мисловен партньор.
„Трябва да работим в посока на по-единно разбиране за това как да го използваме, защото ако го правим като търсачка или електронна таблица, той няма да донесе същата възвръщаемост, както ако започнем да го използваме по-скоро като дигитален колега“, обяснява Камброн.