Ако не сте потребители на TikTok, може би не сте чували за Аарън Парнас.

Но за много млади хора по света той е основен източник на политически новини с над 3,5 милиона последователи в китайската платформа и малко под един милион в Instagram.

Превръща се във влиятелен инфлуенсър, от когото представителите на най-младите поколения Gen Z и Alpha се осведомяват за новини.

X Aaron Parnas

На този фон, между 2020 г. и 2024 г. делът на възрастните, които се информират основно от социалната платформа TikTok, се е увеличил почти петкратно - като тези под 30 години водят в тенденцията, отбелязва Fast Company.

Кой е Аарън Парнас?

След като започва да учи в колеж на 14-годишна възраст, Аарън Парнас завършва образованието си на 18 години, а през 2020 г. се дипломира от Юридическия факултет на университета „Джордж Вашингтон“ на 21 години.

Същата година преминава от републиканците към демократите. Той е син на политик - Лев Парнас и подробно описва както опита на семейството си, така и личния си път в мемоарната книга Trump First.

Извън TikTok Парнас е работил като адвокат по дела за ценни книжа и дигитален стратег на Демократическата партия.

За пръв път печели популярност онлайн, като публикува правно съдържание по време на пандемията. През 2022 г. се насочва към отразяване на войната в Украйна, като споделя проукраински истории от роднини, живеещи там. Акаунтът му бързо се разраства, като за няколко седмици набира 1,2 милиона последователи.

TikTok като новинарска платформа

TikTok все повече се превръща в новинарска платформа, в която потребителите гледат как инфлуенсъри обобщават новинарски истории и теми.

Аарън Парнас и други често публикуват съдържание веднага след новините. „Ако се наложи, ще публикувам по 20 пъти на ден“, казва той пред Daily Voice.

Например Парнас беше сред първите, които съобщиха за разговора на президента Зеленски с американските законодатели на 5 март 2022 г., по време на който той поиска повече ресурси и предположи, че това може да е последният път, когато го виждат жив.

Промяна в медийните навици на Gen Z и Alpha

Според Pew Research Center 39% от възрастните под 30 години редовно получават новини от TikTok.

Въпреки това по-малко от 1% от акаунтите, които потребителите следват, са журналисти или традиционни новинарски агенции. Вместо това се обръщат към инфлуенсъри като Парнас.

„Много от моите последователи казват, че не следват CNN, FOX или MSNBC“, признава самият той. Обяснява го с това, че Gen Z и поколението Alpha са „разочаровани“ от традиционните новинарски медии. Твърди, че посвещаването на традиционната журналистика на неутралността може да бъде отблъскващо и че по-младата аудитория е по-отворена за редакционни материали и лични мнения от новинарските източници.

TikTok също така дава възможност да се чуят различни гледни точки - например тези на украинските роднини на Парнас.

Предизвикателствата на TikTok новинарството

Ааарън Парнас отдава способността си да публикува бързо на факта, че работи самостоятелно и не е необходимо да преминава през множество нива на одобрение.

Все пак, неговата „цел е да разпространява точна информация“. „Никога не бих се смятал за разследващ журналист по какъвто и да е начин“, споделя в интервю.

Вместо това се възприема като агрегатор на новини, който споделя информация от проверени източници със своите последователи. Признава, че старите медии остават важни поради по-доброто им снабдяване с информация и проверка на фактите.

Не всички инфлуенсъри в TikTok обаче отдават приоритет на точността. В платформата няма система за предотвратяване разпространението на дезинформация - независимо дали става въпрос за непроверени твърдения, лични (и вероятно неинформирани) мнения, пристрастни интерпретации или откровени измислици.

Парнас описва отношенията между традиционните журналисти и създателите на TikTok като „нож с две остриета“.

Докато създателите на съдържание помагат на традиционните репортажи да достигнат до по-младата аудитория, като ги преопаковат за социалните платформи, истинските журналисти често не получават заслуженото признание. В резултат много млади потребители може да се затруднят да разпознаят надеждната журналистика.