Apple засилва плановете за разширяване на приложението си за новини, тъй като американската технологична група става все по-мощна сила в определянето на приходите в издателската индустрия.

Според запознати, производителят на iPhone обмисля да добави нови държави към платформата News, която вече достига до около 125 млн. души всеки месец в САЩ, Канада, Обединеното кралство и Австралия.

Освен това се обмисля изграждането на местно ориентирано новинарско отразяване в Обединеното кралство, отбелязва Financial Times. Там най-голямото издание на Reach, Mirror, има средномесечна аудитория от около 4,5 млн. души от Apple News, което е близо една четвърт от общата му читателска аудитория.

Apple се надява, че разширяването на News, наред с подобряване на ефективността на рекламата, ще помогне за затвърждаване на ролята ѝ като източник на приходи за много издатели.

Приложението е част от усилията на Apple да привърже потребителите към своите продукти, но и малка част от разрастващия се бизнес с услуги на производителя на iPhone, който включва Apple TV+ и Apple Pay на стойност около 96 млрд. долара годишно.

Въпреки че не произвежда значителна оригинална журналистика, Apple News - стартирало преди почти 10 години, има значително влияние върху това, което десетки милиони в най-големите западни страни четат всеки ден.

„От гледна точка на разпознаваемостта на марката това е наистина важно“, казва Дейвид Хайгерсън, главен дигитален издател в Reach, най-големият собственик на регионални вестници във Великобритания. „Ние трябва да сме там. Това е входната врата към iPhone на всички.“

Apple News е част от пакета, пристигащ с новия iPhone, което му дава предимство пред конкурентните новинарски приложения за началния екран на потребителите.

Компанията не разкрива колко потребители използват приложенията й и колко печалби се генерират от отделни услуги, като например News. Пред Financial Times тя също отказва коментар.

Въздействието на технологичния гигант идва в момент, когато много медийни групи бяха засегнати от жестокия спад на дигиталните приходи и читатели след решението на Meta да омаловажи новинарските материали, както и от промените в алгоритмите на Google, от които някои издатели се оплакват, че са намалили трафика от търсенето, и от използването на изкуствен интелект за обобщаване на новини и заявки за търсене.

Шон Корнуел, главен изпълнителен директор на Immediate Media, която издава списания, коментира, че групата е получила „значителен напредък чрез Apple News“, особено за списанието BBC History, което според него е „достигнало седемцифрен брой“ редовни читатели.

„Apple News се появи от нищото и много бързо се превърна в значителен източник на приходи. Наистина привлекателното е, че вземате съдържание, което вече имате, и с много малки промени просто го изпращате на Apple, а те плащат за дял от ангажираните минути.“

Apple News и Apple News+, безплатната и абонаментната версия на приложението, предлагат смесица от подбрани и персонализирани истории от списания и вестници, игри, подкастове и бюлетини. Apple News+ се разрасна от 300 издатели при стартирането си преди пет години до около 450 в световен мащаб. Услугата струва 12,99 долара на месец в САЩ и 12,99 паунда в Обединеното кралство.

Успехът на Apple News доведе до ожесточени дебати в медийната индустрия, разделени между тези, които приеха възможността да достигнат до голяма глобална аудитория, и други, които виждат отнемане на читатели и приходи от собствените им платформи.

В безплатната услуга печалбите са от реклама. Издателите могат да запазят 100 % от приходите, генерирани от реклами, които могат да продават, или 70 % от рекламите, продавани от Apple или от прекупвачи. Някои издатели са обаче разочаровани от приходите си от реклама от Apple, като опитите да печелят от статиите си са затруднени от строгите правила за защита на данните, които не им позволяват да насочват читателите си, използвайки данни на трети страни или IP адреси. Повечето рекламодатели изискват данни за потребителите, което намалява привлекателността на услугата.

„Много е трудно да се направи каквото и да е таргетиране за рекламни приходи, базирани на данни, тъй като Apple не дава достъп. Ние до голяма степен играем по условията на Apple.“, допълва Хайгерсън.

Приходите от Apple News+ се обединяват и разпределят между технологичната група и издателите, като се изплащат за времето на ангажираност на техните статии.

За издателите един от най-големите рискове е, че Apple ще „канибализира“ евентуални абонати, които биха могли да им плащат директно за съдържанието. Според някои ръководители на медии, това е възможност да достигнат до по-млада, по-малко специализирана аудитория и да „представят своята марка“.

Според запознати собствените проучвания на Apple са показали, че тя достига до аудитория, различна от тази на повечето издатели.

Apple News има екип от около 100 редактори, работещи в Лондон, Ню Йорк, Сидни и Калифорния, ръководени от главния редактор Лорън Керн, бивш редактор на New York Magazine.

Редакционният екип използва комбинация от куриране и автоматизация, за да избере кои истории да популяризира. Близки източници казват, че няма фаворити, но според някои издатели, често на върха има сходни имена, като например New York Times и Wall Street Journal в САЩ и Guardian и Telegraph в Обединеното кралство.

Financial Times не е достъпен в Apple News.

Провеждат се вътрешни дебати и обсъждания за най-важните начини за отразяване на дадена история, казват още източници, запознати с работата на екипа, както и използването на данни за оценка на ефективността и дали дадена история се чете толкова добре, колкото се очаква.

Новинарските събития обикновено доминират в петте или шестте най-важни истории, които се избират от Apple. Те се избират въз основа на „основни журналистически стандарти“ и дават предимство на ексклузивни материали и оригиналн съдържание, както и на историите с по-добри източници и репортажи.

„Търсим най-простите новини, които се разказват с възможно най-малко пристрастия или гледни точки“, казва един от източниците „Въпреки това, търсим издатели, които са разнообразни, не толкова в балансирането на ляво или дясно, а във вкарване на различни гледни точки.“