Повечето потребители в социалните мрежи споделят връзки към новинарско съдържание онлайн, без да са прочели статията.

Това показват резултатите от проучване, проведени между 2017 г. до 2020 г. от изследователи от университети в САЩ.

Те са анализирали над 35 милиона публични публикации във Facebook с URL адреси към уебсайтове по време на ключови моменти от американския политически цикъл, съобщава Euronews. 75% от тези публикувани връзки са споделени без кликване.

Например даден потребител препубликува заглавие, резюмето или броя на харесванията на дадена новина, без да е прочел съдържанието или да провери фактите.

„Резултатите са доста показателни, както и тревожни“, казват авторите на проучването, публикувано в списание Nature Human Behaviour.

„Това потенциално би могло да обясни защо е толкова често дезинформацията да се разпространява бързо чрез социалните мрежи“, допълват авторите.

Според тях, хората споделят, без да кликват, поради „прибързания“ характер на онлайн взаимодействията, където потребителите са по-спонтанни.

„Една от причините може да бъде претоварването с информация в личните и социалните медийни емисии, което оказва натиск върху онлайн потребителите да бъдат експедитивни и ги кара да разчитат на прости, често повърхностни сигнали“, пишат авторите на изследването.

В тези случаи потребителят се чувства по-осведомен, отколкото е в действителност относно научната информация и политиката, продължава проучването.

Установено е, че политически активните потребители, които открито подкрепят дадена партия, са по-склонни да споделят новинарско съдържание без да кликват, отколкото хората, които са политически неутрални.

Авторите обаче признават, че тази тенденция може да бъде движена от малък брой хиперактивни акаунти и общности във Facebook, които са склонни да публикуват повторно съдържание, за да увеличат обхвата му.

Проучването по-специално не включва потребители, които може да са прочели съдържанието на друга платформа и след това да са споделили отново същата връзка, без да кликнат.

Авторите обаче препоръчват компаниите за социални медии да проектират общи предупреждения или известия така че, точно преди да споделят, хората да са уведомени за рисковете, че го правят без да са чели съдържанието.