Labubu – симпатично-непривлекателното чудовище, което превзема Азия (и света)
Играчка с пухкави уши, мистериозни кутии и фенове от Париж до Банкок – Labubu не е просто тренд, а културен и икономически феномен
&format=webp)
Метрови опашки пред молове, разпродадени за минути и препродажби с четирицифрена надценка… не, не става дума за нов смартфон или дизайнерска колекция, а за… играчка с пухкави уши и леко страховита усмивка.
Изглежда, че Labubu е новата мания в Азия, която преминава и отвъд границите.
Създадена от илюстратора Касинг Лунг, родом от Хонконг и израснал в Нидерландия, Labubu първоначално играе второстепенна роля в неговата поредица „The Monsters“, пише CNN.
Днес тя обаче е пълноценна звезда с култ от последователи, а всяка нова колекция предизвиква фурор сред феновете и търговците.
Новото издание носи името Big Into Energy и е пуснато в продажба в петък из цяла Азия – както в търговски обекти, така и онлайн. Колекцията включва шест висящи фигурки, всяка от които символизира различни емоции като любов, щастие, надежда, плюс една „топ секретна“ изненада.
Цената на играчките варира между $13 и $16, но само няколко часа след пускането им колекциите са разпродадени навсякъде, а някои от тях вече се предлагат в платформата StockX за близо $90.
В мола CentralWorld в Банкок стотици се струпват още преди отварянето на магазина Pop Mart – лицензиран разпространител на Labubu. Дори предварителната регистрация на часове не успява да овладее ентусиазма на феновете.
„Отначало ми се струваше грозна, но колкото повече я виждах в социалните мрежи и покрай приятели, толкова повече започна да ми харесва“, споделя Камолван Похва, 21-годишна студентка. „Следя Labubu от почти две години.“
Друга фенка от Австралия, Емили Джонг, не успява да се сдобие с фигурка: „Не знаехме, че трябва да се регистрираме“, обяснява тя.
Играчките са популярни сред различни поколения. Например Хатейрус Мекборисут, която е на 53 години, купува комплект от шест. Запазва си една с надпис „късмет“, а планира да продаде останалите.
Популярността на Labubu избухва през последната година и благодарение на подкрепата от звезди като Лиса от K-pop групата Blackpink. „Labubu ми е като дете“, казва тя в интервю за Teen Vogue.
Въпреки малките си размери, Labubu носи послание и усещане за общност. С дълги заешки уши, големи кръгли очи и озъбена, но миловидна усмивка, тя е описвана от Pop Mart като „добросърдечна и винаги готова да помогне, макар често да постига точно обратното.“
Създателят на играчката, 52-годишният Касинг Лунг, разказва пред изданието Ming Pao, че вдъхновението идва от детството му, което е наситено с истории за елфи, тролове и феи от северната митология. След като се премества в Нидерландия, той научава езика чрез илюстрирани книги – начало на свят, който днес завладява милиони.
Феновете не само събират фигурки – те предпочитат да ги носят, да ги показват на приятелите си и да се изразяват чрез тях. Labubu често може да бъде забелязана закачена по чанти, дрехи, както и на модни събития като Paris Fashion Week. Срещите между колекционери, размяната на фигурки и публикуването им в социалните мрежи оформят истинска субкултура.
Ключът към успеха е форматът blind box – фигурката вътре остава мистерия до момента на отварянето. Pop Mart залага точно на тази емоция на изненадата. Поредицата The Monsters е най-продаваната им линия, която само през 2024 г. е генерирала над $410 млн.
Социалните мрежи са пълни с видеа на млади фенове, които трепетно разопаковат кутийки и избухват в радост – или разочарование.
Вайръл ефектът е подсилен от известни личности като Риана и Роуз от Blackpink, а друга звезда от групата – Лиса – буквално катапултира Labubu в центъра на вниманието, когато става въпрос за Югоизточна Азия.
Фен базата на играчките се разраства и в САЩ, въпреки че американските потребители плащат по-висока цена заради търговското напрежение между Вашингтон и Пекин. Новата серия blind box в САЩ е на цена $27.99, което е чувствително повече от $21.99 при предходната.
Сред най-търсените попълнения е т.нар. Secret фигурка – с шанс 1 към 72 да я извадиш от кутията. Това обаче не спира колекционерите – например Лорънс Ю, който е похарчил над 1200 австралийски долара ($763), за да притежава над две дузини фигурки.
„Забавно е. Ако извадиш скритата, усещането е чист допамин“, казва той. Ю си спомня как е чакал от 2:30 сутринта пред Pop Mart в местен мол – десет часа на опашка за една играчка.
Изглежда, че Labubu не е просто мимолетна тенденция. Това е съчетание от носталгия, интелигентна маркетингова стратегия и социален заряд, който се превръща в икономически феномен.