През последните години луксозните дамски чанти започнаха да се разглеждат като инвестиционна категория за потребителите и анализаторите.

За пръв път стойността на дизайнерските аксесоари от водещи марки като Hermes, Chanel, Goyard и Louis Vuitton нараства повсеместно, се казва в доклад на сайта за препродажба на луксозни стоки Rebag от миналата година.

„Тези тенденции са сигнал за вълнуващи възможности за инвестиции както в марките с културно наследство, така и в по-достъпните марки“, трвърдят авторите на доклада.

Според друго проучване на Credit Suisse от 2022 г. чантите са сред най-малко волатилните от всички колекционерски активи и предлагат добро съотношение между риск и печалба, доказани като изгоден хедж срещу инфлация.

Въпреки това, макар че някои дизайнерски модели, особено класическите и търсени стилове, потенциално могат да запазят или дори да увеличат стойността си с времето, те не са традиционна инвестиция по начина, по който са акциите или имотите казват експерти пред CNBC.

През последните 20 години луксозните чанти се превърнаха от аксесоар в „единствената колекционерска категория, ориентирана към жените“, се посочва в доклад за 2020 г. на Art Market Research.

За дамите обаче еволюцията на тези все по-скъпи покупки има своята цена, коментира Жасмин Тъкър, вицепрезидент по изследванията на Националния център за правата на жените.

Що се отнася до инвестициите, само няколко луксозни чанти придобиват, а не губят стойност във времето.

Исторически погледнато, само Hermes Birkin и малката група от други топ дизайнерски чанти имат коефициент на запазване на стойността близо 90% или повече, установява Rebag.

Birkin увеличават стойността си от година на година, като средногодишният скок е 14,2% между 1980 и 2015 г., според друго проучване на Baghunter. Понастоящем те се продават на дребно на цена от 9 000 долара и нагоре, но могат да достигнат 30 000 долара и повече, в зависимост от размера, цвета и състоянието им при препродажба.

Междувременно, тъй като акциите вървят нагоре и надолу, индексът S&P 500 има средна годишна възвръщаемост от около 10%.

Според Каролин Маккланахан, сертифициран финансов плановик и основател на Life Planning Partners във Флорида, оформянето на дизайнерската чанта като „инвестиция“ прави лоша услуга на жените. „Отвращава ме, когато виждам покупки, които се определят като инвестиции, това се възприема по погрешен начин“, казва Маккланахан.

„Напълно подкрепям хората, които си купуват хубави аксесоари, но не бих ги нарекла инвестиция“, допълва тя.

„Ако имате дамска чанта, която знаете, че ще запазите завинаги, може би това е умна покупка. Но все пак, трябва да сте сигурни, че харчите по-малко, отколкото печелите, и че спестявате.“

В определен момент от живота си повечето жени вероятно са самостоятелни и отговарят единствено за финансите си, което прави още по-наложително това да планират и инвестират за бъдещето си, допълва Маккланахан.