Новата мисия на AI: Да помогне на бизнеса да се ориентира в търговската война
Разбирането на цялата верига за доставки, в която се произвеждат стоките сега е от критично значение за компаниите от всяка една индустрия

През последните месеци митата на новата американска администрация не излизат от светлината на прожекторите на общественото внимание. Тяхната разнопосочност - кои държави са обмитени, с колко, за кои стоки - наруши веригите за доставки и разтърси пазарите. Главните изпълнителни директори създават „оперативни щабове“, за да се справят със сътресенията, а служителите се подготвят за рецесия и възможни съкращения заради въздействието върху бизнеса.
Разбирането на цялата верига за доставки, в която се произвеждат стоките - доставчиците на доставчика и техните собствени доставчици - сега е от критично значение за компаниите от всяка една индустрия - независимо дали произвеждат перални машини или детски играчки. Основното предизвикателство е да се намери начин да се събере необходимата информация за доставчиците от второ, трето и дори четвърто ниво. Изкуственият интелект помага на компаниите да придобият тази видимост, но дори и най-усъвършенстваната технология не може да предвиди кога митата на президента Тръмп ще бъдат включени и кога изключени.
Въпреки това Еван Смит, съосновател и главен изпълнителен директор на глобалната компания за управление на веригата на доставки Altana, казва пред CNBC, че изкуственият интелект дава на компаниите прозрения и информация, които в миналото са били трудни за получаване.
Той провежда повече разговори с висши ръководители - главни изпълнителни директори, финансови директори и управителни съвети - отколкото когато и да било в седемгодишната история на Altana, като във всяка дискусия се появява една тема.
„Разговорът е геополитически, на преден план и в центъра“, казва Смит, „и засяга търговските войни и нестабилността на митата“.
Преди да започнат да използват изкуствен интелект, компаниите обикновено наемат одитори или проучват доставчиците си, за да получат пълна представа за своята верига за доставки. И двата метода обаче се оказват проблематични. Получаването на резултатите от одиторите може да отнеме до две години, за да се изгради глобална картина, казва Смит, а процентът на отговорилите на проучванията е около 8%. И дори ако компаниите могат да получат представа за цялата си верига за доставки, отношенията с различните доставчици се променят, така че поддържането на актуална информация става невъзможна задача.
AI помага да се промени това. Например, когато Altana стартира, тя започва с изграждането на това, което Смит описва като „най-големия организиран масив от данни за веригата за доставки на земята“.
„Интернет и публичните данни могат да ви отведат само дотам“, казва Смит.
Краят на ерата на „слепия аутсорсинг”
За да изгради своята представа за света, Altana трябва да се поучи от частните данни на глобални логистични компании, застрахователни компании, търговци на дребно, банки и др. Компанията прилага изкуствен интелект към тези данни, за да направи връзки и да създаде динамична карта на глобалната верига за доставки.
По думите на Смит организациите, с които Altana работи, „дават малко, за да получат много. Те допринасят за картата на света и за системите за изкуствен интелект, които се учат от данните, но тяхната информация остава частна, сигурна и суверенна“.
По друг начин казано, AI помага на компаниите, които се затрудняват да разберат тарифния пейзаж, да погледнат отвъд преките си доставчици.
Смит използва за пример перална машина. Производителят предоставя на Altana т.нар. спецификация на материалите - по същество всички компоненти на пералнята - заедно с доставчиците, с които работи. Цялата тази информация се качва в софтуера на компанията и с помощта на изкуствен интелект тя може да покаже многостепенната мрежа за тази пералня, включително доставчиците, които тя не е виждала досега.
Освен това AI на Altana може да предостави на компаниите информация за това как биха се променили тарифите им, ако променят веригата си на доставки, произвеждат в различни части на света или как биха се променили разходите, ако пренасочат част от производството.
„Когато за първи път започнахме да се занимаваме с това, може би преди четири години, с някои елементарни инструменти за машинно обучение, щеше да ни отнеме около шест месеца, за да преминем през голямо предприятие и да направим това картографиране за всеки от техните продукти“, казва Смит. „Днес можем да направим всичко това за един ден“.
Одитните комитети питат, казва той: „Каква е експозицията ни към Китай? Какво се случва при тези сценарии за тарифи? Къде сме зависими от Китай?”.
„Те трябва да познават многостепенната си верига за доставки, за да могат да си отговорят на тези въпроси“, категоричен е Смит. „Компаниите трябва да имат видимост и тя трябва да бъде динамична, за да могат да реагират на следващото нещо. Ние съществуваме в мрежа и трябва да я познавате. Ерата на слепия аутсорсинг приключи“.