Напоследък изкуственият интелект сякаш доста допринася за „стесняването“ на корпоративния свят. През последните няколко месеца редица гиганти като Duolingo, Klarna, UPS, Intuit и Cisco Systems предприемат мащабни преструктурирания, чието общо лице сякаш е едно: хората да бъдат заменени с алгоритми.

Докато AI технологиите безспорно вдигат летвата за продуктивност и ефективност, за хиляди служители по целия свят това по-скоро предвещава несигурност и загуба на работа, пише Forbes.

И въпреки че компаниите обясняват тези мерки като необходимост, за да останат релевантни и да бъдат в крак с новите технологии в условията на инфлация и нестабилни пазари, тази тенденция предизвиква все по-остри въпроси за бъдещето на труда.

Klarna: 1000 души по-малко, един AI асистент повече

Шведската финтех компания Klarna се превръща в един от символите на тази промяна още през 2024 г., когато обявява съкращаването на над 1000 от своите служители – близо 10% от глобалната си работна сила. Основната причина за това е преминаване към мащабна автоматизация на цялостното обслужване.

AI асистентът на компанията вече поема огромен обем от работа, еквивалентен на 700 пълноценни служители – от клиентско обслужване до обработка на транзакции.

Ръководството открито заявява, че генеративният изкуствен интелект е важен инструмент за намаляване на разходите и разширяване на обхвата от услуги.

UPS: най-мащабните съкращения в 116-годишната история

В началото на 2025 г. United Parcel Service (UPS) обяви планове за съкращение на 20 000 работници. По мнение на изпълнителния директор Карол Томé машинното обучение и автоматизацията са допринесли за това решение, особено когато става дума за процеси като генериране на оферти за търговските екипи и логистична оптимизация.

Компанията настоява, че AI „не замества директно хора“, но фактите подсказват за нещо различно – много позиции вече се обезсмислят в контекста на технологичната еволюция.

Duolingo: това ли е началото на AI кризата при работните места?

Платформата за изучаване на езици Duolingo, чийто главен изпълнителен директор Луис фон Айн обяви своята „AI-first“ стратегия, е друг ясен пример.

Компанията прекратява договорите на около 10% от външните си сътрудници, като ги заменя с автоматизирани системи за превод и създаване на съдържание. Въпреки че постоянните служители не са засегнати, ходът ясно показва новата посока, в която върви платформата – минимизиране на човешкия труд дори в традиционните креативни индустрии.

Журналистът Брайън Мърчънт от TechCrunch предупреждава, че това може би е първият сигнал за по-широка криза на пазара на труда, особено когато става въпрос за младите специалисти, чиито кариери тепърва започват.

Intuit

Компанията, известна с продуктите си TurboTax и QuickBooks, се разделя с около 1800 служители през 2024 г., като обявява, че ще реинвестира спестените средства в AI технологии. Фокусът пада върху автоматизация на клиентското обслужване и данъчни услуги – поредното доказателство, че конкуренцията във финтех сектора вече се води не само с хора, а и с машини.

Cisco Systems

Технологичният гигант Cisco Systems също предприема преструктуриране, като освобождава от работа около 5900 души (7% от служителите си). Официално това е представено като завой към нови, перспективни области като изкуствен интелект и киберсигурност.

Реалността обаче показва, че автоматизираните решения за мониторинг и мрежова поддръжка изместват нуждата от редица традиционни позиции.

Това, на което сме свидетели днес, са поредица от мениджърски решения, насочени към орязване на разходи и консолидиране на контрола. Най-силно засегнатите сектори са именно тези, които доскоро изглеждаха „имунизирани“ – творческите индустрии, финансовите услуги и дори логистиката.

Мърчънт отбелязва, че все по-често сме свидетели не просто на хора, заменени с машини, а на цялостно свиване на възможностите за млади специалисти и хора, които практикуват свободни професии.

„AI кризата не е неизбежна технологично, а е резултат от серия управленски решения“, казва той.

Тази тенденция тепърва ще се задълбочава, а фокусът на големите играчи вече се променя. Да, изкуственият интелект със сигурност променя пазара на труда, но докъде сме готови да му позволим да стигне?