Еднорози преди IPO: Klarna сключва глобална сделка със Stripe преди листването си в САЩ
Финтех стартъпът Stripe ще получава дял от парите, които Klarna прави от дадена транзакция, в замяна на предоставянето на видимост като опция за плащане в инструментите му
Шведската компания Klarna е подписала споразумение за голямо ново дистрибуторско партньорство с друг финтех еднорог - Stripe, в опит да разшири обхвата и да добави повече търговци в навечерието на предстоящото си листване в САЩ.
Услугата на Klarna „купи сега, плати по-късно“ (BNPL) ще стане достъпна като опция за плащане за търговци, използващи платежните инструменти на Stripe в 26 страни. Това са обявили двете компании пред CNBC, съобщава медията.
Това не е първият път, в който Klarna и Stripe си партнират. През 2021 г., в разгара на подхранваната от пандемията Covid-19 финтех мания, Stripe обяви, че Klarna ще предложи своите планове за BNPL на търговците на ирландско-американска компания. С основни седалища в Сан Франциско и Дъблин, Stripe предлага софтуер за обработка на плащания и интерфейси за програмиране на приложения за уебсайтове за електронна търговия и мобилни приложения.
BNPL плановете позволяват на потребителя да купи нещо онлайн или в магазина и след това да изплати дълга си на по-късна дата или за период от равни месечни вноски. Те се превърнаха в популярен начин хората да разпределят разходите за ежедневни покупки.
Новото обвързване със Stripe дава на Klarna голям тласък в момент, в който компанията се подготвя за горещо очаквано първично публично предлагане. Klarna подаде документи за IPO в Съединените щати през ноември 2024 г. Компанията може да достигне оценка от 20 милиарда долара, според доклад на Bloomberg News от миналата година.
Klarna прави пари от таксите, които търговците на дребно плащат за всяка транзакция, обработена чрез нейната платформа. Stripe ще получава дял от парите, които Klarna прави от дадена транзакция, в замяна на предоставянето на видимост като опция за плащане в инструментите на ирландско-американска компания.
Klarna отказва да разкрие финансовите условия на сделката си със Stripe, посочва CNBC.
Дейвид Сайкс, главен търговски директор на Klarna, казва пред CNBC, че компанията вече е удвоила броя на новите търговци през трите месеца, откакто е започнала да прилага новата интеграция със Stripe през октомври.
„Добавихме 100 000 нови търговци през 2024 г. и вече виждаме, че темпът на растеж се увеличава с това споразумение“, добавя той.
Анализаторите наскоро оцениха Klarna, основана през 2005 г., в диапазона от 15 милиарда долара.
В своя пик по време на водения от пандемията скок на финтех акциите, компанията привлече оценка от 46 милиарда долара в кръг на финансиране, ръководен от Vision Fund 2 на SoftBank през 2021 г.
През 2022 г. Klarna направи нов кръг от финансиране, при което беше оценена на 6,7 милиарда долара – с 85% надолу.
Новата сделката има потенциала да доведе до допълнителни печалби от приходите и за Stripe.
Поддръжниците на BNPL рекламират тези планове като начин за повишаване на общото ниво на транзакциите, тъй като потребителите могат да купуват повече артикули през по-кратък срок и след това да ги изплатят за по-дълъг период от време.
Проучване, проведено от Stripe миналата година, установи, че бизнесите, предлагащи BNPL като метод на плащане, генерират до 14% повече приходи от увеличена реализация и по-високи средни стойности на поръчките.
От дълго време се спекулира, че Stripe е кандидат за IPO в близко бъдеще. Компанията обаче казва, че не бърза. Тя също е жертва на спад в оценките във финтех сегмента, като стойността ѝ бе намалена до 50 милиарда долара през 2023 г. от 95 милиарда долара през 2021 г. Съобщава се, че оценката на компанията се е възстановила до 70 милиарда долара като част от вторична продажба на акции.