Най-големият производител на батерии за EV в света ще набере поне $4 млрд. с листване в Хонконг
Oчаква се това да бъде най-голямото листване в световен мащаб от началото на тази година
&format=webp)
Китайският производител на батерии за електромобили CATL обяви, че ще набере поне 4 милиарда долара в рамките на най-голямото публично предлагане на акции в Хонконг за годината и най-мащабното листване в световен мащаб до момента.
Вторичното листване на компанията ще бъде ценово определено тази седмица, а търговията с акциите ще започне на 20 май, според проспект, подаден в Хонконгската фондова борса в понеделник, и цитиран от Financial Times.
Китайската петролна компания Sinopec, суверенният фонд на Кувейт и азиатската инвестиционна компания Hillhouse Capital водят група от над 20 ключови инвеститори, в която влизат също застрахователят Taikang Life и няколко местни китайски правителствени фонда.
CATL, която вече е листната на борсата в Шънджън, е най-големият производител в света на батерии за електрически превозни средства и енергийни системи за съхранение.
По данни на Dealogic, листването се очаква да надмине първичното публично предлагане на JX Advanced Metals в Токио от март на стойност 3 милиарда долара, и може да достигне над 5 милиарда долара, ако търсенето е силно и бъде упражнена опцията greenshoe.
Горният таван на цената на акциите на компанията в Хонконг е с 1,4% под цената им в континенталната част на страната, считано от затварянето на пазара в петък. Крайното ценообразуване би отразило сравнително малка отстъпка между акциите на CATL от категория „А“ в континенталната част на страната и тези от категория „H“ в Хонконг, което показва силно търсене от страна на инвеститорите, според източник на FT, запознат отблизо със сделката. Акциите на CATL, търгувани на борсата в Шънджън, скочиха с 3,5% до 257 юана (35,51 долара) в понеделник.
CATL бележи бърз растеж на фона на бума на електромобили в Китай и предприема амбициозна глобална експанзия, включително с изграждане на батерийни заводи в Европа и лицензиране на технологии за автомобилни производители в САЩ.
Компанията е базирана в югоизточен Китай, но предизвиква опасения във Вашингтон поради съображения за националната сигурност и остава неясно какво ще е дългосрочното ѝ положение на американския пазар на фона на напрежението между Пекин и Вашингтон.
Подаването на проспекта съвпадна с новината, САЩ и Китай са се споразумели за рязко намаляване на митата през следващите 90 днии.
CATL обаче посочва в документацията си, че тарифната политика на САЩ се „развива бързо“ и компанията „не може да предвиди как тези политики ще се променят“ или как ще се отразят на дейността ѝ.
Проспектът също разкрива, че основни гаранти на листването са американските банки JPMorgan и Bank of America, въпреки призивите на американска конгресна комисия от миналия месец банките да се оттеглят от сделката.
Според банкер, близък до преговорите, някои американски инвеститори все още обмислят участието си в продажбата на акции, на фона на опасения от включването на CATL в списъка на Пентагона с компании, свързани с китайската армия, пише FT.
Въпреки че подобно обозначение няма директни правни последици, то носи репутационен риск и допълнителен регулаторен натиск от страна на американските агенции.
CATL отново отрича тези обвинения в проспекта си, като посочва, че „никога не е участвала в каквито и да е военни дейности“ и работи със Службата по отбрана на САЩ, за да „опровергае тази невярна класификация“.
Компанията уточнява още, че това обозначение ограничава работата ѝ само с малък брой американски агенции и не се очаква да има съществено въздействие върху цялостната ѝ дейност.
CATL разполага с 11 основни производствени бази в Китай и бързо се разширява в чужбина с проекти в Германия, Унгария, Испания и Индонезия. Според документацията ѝ около 90% от новия капитал, или 27.6 милиарда хонконгски долара (3.5 милиарда долара), ще бъдат инвестирани в изграждането на производствени линии в Унгария.
От общите приходи на компанията за миналата година в размер на 50 милиарда долара, 69.5% са от китайския пазар, а останалите от чужбина - основно от Европа.
CATL, която има сериозно предимство по отношение на икономии от мащаба спрямо повечето си конкуренти, вече работи с Tesla и Ford за лицензиране на производствените си технологии за батерии в САЩ.
В документацията се посочва също, че батериите за електромобили представляват 70% от продажбите през миналата година, следвани от енергийни системи за съхранение с 16%, а останалите приходи идват основно от батерийни материали, рециклиране и добив на минерални ресурси.