Европа рискува да се превърне в „монтажен завод“ за китайските производители на батерии
Блокът се нуждае от регулаторна рамка, която да гарантира трансфера на умения от азиатските компании, предупреждава нов доклад
&format=webp)
Според ново проучване Европа рискува да се превърне в „завод“ за китайските производители на батерии, освен ако не въведе правила, които да гарантират трансфер на технологии и умения в замяна на държавна помощ.
Transport & Environment, група за екологични кампании, предупреждава, че настоящите партньорства между китайските производители на акумулатори и батерии и европейските автомобилни компании са твърде фокусирани върху осигуряването на краткосрочни доставки без регулаторна рамка за обмен на знания, което води до геополитически рискове и рискове за сигурността в бъдеще.
„Можем да прекараме още 10 или 15 години в опити и неуспехи с компании като Northvolt“, казва Джулия Полисканова, старши директор в T&E пред Financial Times.
„Или можем да се възползваме от това, че има опит, и да го използваме, за да наваксаме бързо, както всъщност направиха китайците през последните 20 години.“
Предупреждението идва в момент, когато Европа се опитва да преработи стратегията си, за да намали зависимостта си от Китай чрез изграждане на местни вериги за доставки на зелени технологии. Амбициите на Европа страдат от скорошния фалит на Northvolt, най-голямата надежда за батерии на континента.
За да запълнят празнината, все повече европейски производители на автомобили си партнират с китайски компании, за да осигурят доставките на батерии за агресивното въвеждане на електромобили, които да отговарят на по-строгите правила за емисиите.
През декември Stellantis заяви, че ще построи завод за литиеви батерии на стойност 4,1 млрд. евро в Испания заедно с китайската CATL, най-големия производител в света.
По данни на испанското правителство проектът е получил държавна помощ в размер на почти 300 млн. евро. Но не са поставени условия за трансфер на технологии или умения.
Volkswagen си сътрудничи и с китайската Gotion High-tech за своя завод за батерии в Залцгитер. Германският автомобилен производител стана най-големият акционер на Gotion, когато китайското му дъщерно дружество инвестира 1,1 млрд. евро през 2020 г., но според проучването на T&E изглежда, че има малко трансфер на интелектуална собственост или знания.
Volkswagen обяви, че между партньорите има „значителен трансфер на знания“, включително споделени и отделни интелектуални права, както и обмен на персонал.
„Без повече европейски изисквания ние просто няма да се научим. Ще бъдем просто завод за сглобяване“, добавя Полисканова.
Американските производители на автомобили са избрали да си партнират с корейски компании на батерии, като Ford, който има партньорство и с китайската CATL, е създал съвместно предприятие с SK.
General Motors се е сдружил със Samsung SDI. В случаите, в които те си партнират с китайски производители като BYD, Вашингтон поставя изисквания за трансфер на умения и контрол върху връзките.
Сега Брюксел иска китайските компании да прехвърлят интелектуална собственост на европейски предприятия в замяна на субсидии от ЕС и преразглежда своите разпоредби. Но изискванията са в много по-малък мащаб в сравнение с тези, които се прилагат в Китай, както и в САЩ, посочва FT.
Предупреждението идва точно в момента, в който европейските компании се опитват да наваксат изоставането си от азиатските, но се сблъскват със забавяне на търсенето на електромобили и с ограничаване на финансирането.