Авиокомпаниите са изправени пред сериозни предизвикателства в навечерието на пиковия летен сезон: глобален недостиг на нови самолети, който е предизвикан от забавяне в производството както при Boeing, така и при Airbus.

Въпреки позитивните сигнали по отношение на търсенето, капацитетният дефицит остава един от водещите проблеми за сектора.

„Търсенето изглежда силно за лятото“, заяви главният изпълнителен директор на EasyJet Кентън Джарвис в интервю за CNBC.

„Резервациите ни за третото тримесечие, което приключва през юни, и четвъртото, което завършва през септември, са над нивата от същия период на миналата година. Виждаме и много добри резултати при ваканционните пакети.“

Изказването му идва малко след като британската нискотарифна авиокомпания отчита загуба преди данъци от 394 млн. паунда (около 529 млн. долара) за шестте месеца до края на март. За сравнение, за същия период през 2024 г. загубата е била 350 млн. паунда.

Въпреки това компанията посочва, че настоящите нива на резервации дават основания да се очаква постигане на годишните финансови цели. Въпреки уверенията, акциите на EasyJet са с около 4% по-евтини към 13:00 ч. лондонско време.

Джарвис подчертава, че основното предизвикателство за компанията остава доставката на нови самолети.

„Основното ограничение в капацитета идва от забавянията при доставките от Airbus и Boeing. Нито една от двете компании не спазва първоначалните си графици, което означава, че всички авиокомпании получават самолетите си на по-късен етап“, обяснява той. „Поради тази причина това лято виждаме само 1%, 2%, максимум 3% ръст в капацитета.“

„Очевидно е, че пазарът предлага по-голямо търсене, но предлагането от страна на авиокомпаниите остава ограничено и през тази година“, допълва той.

Анализатори в сектора още в началото на годината предупреждават, че проблемите в производството и снабдителните вериги – особено когато става дума за Boeing – вероятно ще отнемат години за пълно разрешаване.

Boeing и Airbus: различна динамика, но с общ натиск

Boeing, компанията, която през последните години беше засегната от множество кризи и затруднения с производството, обяви миналата седмица, че е доставила 45 пътнически самолета през април – почти два пъти повече в сравнение със същия месец на предходната година.

Това се разглежда като опит на американския производител да стабилизира производствения си капацитет.

Европейският конкурент Airbus съобщава, че през същия месец е доставил 56 самолета, което представлява спад от 8% на годишна база.

По данни на авиационната аналитична компания Cirium, резултатите за първото тримесечие на двете компании подсказват, че те ще срещнат сериозни предизвикателства в опита си да достигнат годишните цели за 2025 г.

Има ли повод за оптимизъм?

Въпреки напрежението около доставките, главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри вижда признаци за подобрение.

„Boeing, за да бъда честен, отбелязват значителен напредък. Последните пет самолета, които трябваше да получим това лято, пристигнаха още през април – и то няколко дни по-рано от планираното. Това е добър знак“, казва той пред CNBC.

О’Лиъри също така изразява увереност в перспективите за целия сектор.

„Очакваме силно търсене през този сезон, разумни нива на цените и допълнителен тласък от спадащите цени на петрола.“