Старите европейски компании са скрити AI шампиони
Производителите на електрооборудване като Schneider Electric, ABB и Legrand преживяват бум благодарение на преориентирането към инфраструктура за центрове за данни
&format=webp)
Четири от най-старите индустриални групи в Европа са добавили над 150 млрд. евро към пазарната си капитализация на фона на растящото търсене на центрове за данни за изкуствен интелект.
Европейските производители на всичко – от превключватели до смарт електромери – предоставят сървърите и инфраструктурата, които захранват центровете за данни за големи езикови модели и изчислителни облаци. Традиционните производители на електрическо оборудване, като Legrand, са удвоили приходите си благодарение на центровете за данни през последните години.
„Ние не слагаме 70 или 80 млрд. долара на масата като Microsoft и Meta“, казва Франк Лемери, главен финансов директор на Legrand, пред Financial Times.
„Но ние доставяме компонентите и нашият бизнес расте пропорционално на тези разходи“.
“Атрактивната част от изкуствения интелект се води от американски компании“, посочва Алекс Кордовил, анализатор в Dell'Oro.
„Но с някои изключения, основните елементи на инфраструктурата се доминират от европейски играчи“.
Инвеститорите забелязват потенциала. От пускането на ChatGPT през ноември 2022 г. пазарната стойност на Schneider Electric, Siemens AG, ABB и Legrand – четири от водещите европейски групи в сектора – е нараснало с общо 151 млрд. евро, като в случая на германската Siemens AG ръстът е над 60%.
Компаниите продължават да доставят електрооборудване за жилищни сгради и индустриални групи. Но центровете за данни са най-бързо растящият им източник на приходи, благодарение на обема на изчислителната мощност, необходима за моделите на изкуствен интелект, както и за игрите, облачните изчисления и стриймингът.
Този фокус ги е изложил на големи колебания в цените на акциите, включително по време на пазарния срив по-рано тази година, предизвикан от пускането на китайския езиков модел DeepSeek, който според производителите му е разработен с по-малка изчислителна мощност. Инвеститорите са загрижени и за ограниченията на електропреносните системи и електроснабдяването, според Кордовил.
Но групи като Legrand отхвърлят тези опасения, посочвайки дългосрочната тенденция на по-високо търсене на обработка на данни – Dell'Oro очаква общите капиталови разходи за центрове за данни да се увеличат от почти 600 млрд. долара през 2025 г. до над 1 трлн. долара до 2028 г.
„Всички сътресения са относителни. Ние сме много, много уверени в потенциала на нашето портфолио“, добавя Лемери.
„Трябва да живеем с тези възходи и падения.“
Schneider Electric
Schneider Electric е водещ доставчик в сектора на центровете за данни след придобиването на American Power Conversion за 6,1 млрд. долара през 2006 г., което го поставя в изгодна позиция да се възползва от растящото търсене на електроенергия.
Според компанията, центровете за данни са съставлявали около 24% от поръчките ѝ през 2024 г., което е увеличение от 23% през 2023 г. и 19% през 2022 г.
Сделката с APC първоначално беше оценена като скъпа от инвеститорите, но тя позволи на групата да навлезе на пазара на критични енергийни услуги, който включва генератори, необходими за осигуряване на непрекъснато електроснабдяване на центровете за данни.
Schneider е оценена на 127,9 млрд. евро, изпреварвайки френския петролен гигант TotalEnergies миналата година, което е знак за преминаването на света от изкопаеми горива към електроенергия.
Компанията предлага софтуер за мониторинг на инфраструктурата на центровете за данни, стелажи за съхранение на сървъри и охладителни системи, които предотвратяват прегряването на мощните процесорни съоръжения. Миналата година тя придоби 75% контролен дял в Motivair, специалист в областта на течното охлаждане, за 850 млн. долара.
Това ще ѝ помогне да обслужва клиенти като Nvidia, чиито сървъри за най-мощните AI чипове изискват по-ефективен процес на водно охлаждане, а не въздушно, заяви главният изпълнителен директор на Schneider Оливие Блум на годишното общо събрание на компанията.
AI се превърна в „фундаментална промяна в парадигмата на необходимата ИТ и електрическа инфраструктура“, добави той.
Legrand
Подобно на Schneider и Siemens, френският производител на контакти и кабели Legrand датира от 19 век. През 1900 г. започва да произвежда ключове за осветление от порцелан и дървени продукти, които по това време са най-известните изолатори на електрически ток.
Все още със седалище в историческата си централа в Лимож, Legrand през последните години се преориентира към центрове за данни, чиито поръчки съставляват 20% от продажбите през 2024 г., което е двойно повече от 2019 г.
„До 2030 г. този дял може да бъде още по-голям – между 20 и 25%, но все още не сме определили конкретна цел. Много сме уверени, че това е вертикален пазар, който ще продължи да расте силно през следващите няколко години“, казва Лемери.
През изминалата година групата направи 10 малки придобивания, шест от които в областта на центровете за данни.
Но Legrand, подобно на своите индустриални конкуренти, работи по експортен модел с голям брой клиенти в САЩ, което я излага на риск от митата на Тръмп.
Този месец главният изпълнителен директор Беноа Кокар заяви, че 50-60% мита на САЩ върху китайски стоки могат да струват на компанията до 200 млн. долара през тази година.
ABB
Шведско-швейцарската електротехническа компания ABB произвежда всичко от роботика до електрогенератори, но през последните години продажбите ѝ се ориентират към центровете за данни.
Мортен Виеро, главен изпълнителен директор на компанията, коментира, че ABB „работи с много от най-големите оператори на центрове за данни в света, за да им гарантира безопасни, надеждни и енергийно ефективни технологии за управление на нарастващите им енергийни нужди“.
През 2024 г. поръчките за центрове за данни съставляват 15% от поръчките на ABB в сектора на електрофицирането, които възлизат на 16,4 млрд. долара, в сравнение с около 9% две години по-рано.
Електрификацията представлява почти половината от годишните приходи на ABB в размер на 33 млрд. долара. Между 2019 и 2023 г. поръчките за центрове за данни нарастват със средногодишен темп от 24%, като през последната година нивото се е ускорило поради засилването на AI конкуренцията.
Предлагането на ABB за операторите на центрове за данни включва осигуряване на наличност и повишаване на енергийната ефективност, както и предоставяне на резервни батерии за цели съоръжения. Системите на компанията, осигуряващи надеждно електрозахранване, са по-екологични от традиционните дизелови генератори.
Но излагането на компанията на хипермащабни оператори води до колебания на фондовия пазар, включително след съобщения, че Microsoft е анулирала някои договори за лизинг. САЩ е най-големият пазар на ABB по отношение на приходите от електрофикация, с около 50%.
Германският конгломерат Siemens е по-малко фокусиран върху центровете за данни, но е увеличил разходите си за инфраструктура за тази технология, като се стреми да настигне конкуренти като Schneider Electric.
„Siemens и ABB се фокусираха върху други области и сега, през последните три години, използват своите възможности“, казва Уилям Маки, анализатор в Kepler Cheuvreux.
Общият бизнес на компанията в областта на центровете за данни е нараснал с повече от 45% до около 1,3 млрд. евро през първата половина на финансовата година.