Въпреки че доскоро „IF Type IIa“ – научен термин за диаманти без никакви включвания, видими под 10-кратно увеличение – се смяташе за синоним на съвършенство и стойност, изглежда, че днес луксозната бижутерия е решила да промени философията си.

Перфектният блясък и симетричното изрязване вече не са абсолютният идеал, пише CNN.

На преден план днес излизат камъни със собствен характер – онези, които някога са били пренебрегвани и дори определяни като „грозни патенца“ заради несъвършенства, мътни зони или нестандартни цветове.

Още преди пет години италианският бранд Pomellato рискува, когато пуска колекция с висша бижутерия, която умишлено заобикаля класическите „големи четири“ – диаманти, рубини, сапфири и изумруди – и се фокусира върху камъни без блясък и дори без рязане.

Днес Pomellato продължава да залага на тази естетика, с която се отличава от големите модни брандове като Dior, Louis Vuitton и Gucci. Сред последните им творения е колие с аквамарини – необработени, гладки и вълнообразни, сякаш оформени от морето, преплетени с диамантени нишки, които напомнят на корабни въжета.

Друго колие, вдъхновено от нощното небе на Милано, комбинира сиви сапфири и спинели във формата на мъглива звезда.

„При нас не делим скъпоценните камъни на ‘ценни’ и ‘полуценни’, нито по пазарна стойност. Всеки камък има своята идентичност, своята красота. Важно е как се използва и как е изрязан“, обяснява Стефано Кортеки, гемолог и ръководител на отдела за скъпоценни камъни в Pomellato.

Кортеки, с образование по геология и академична семейна среда, залага не на стандартния избор на вече шлифовани камъни, а на сурови екземпляри, които се обработват по собствени естетически критерии в сътрудничество с креативния директор на бранда.

„В бижутерията всичко обикновено е симетрично. Нашият най-популярен камък Nudo също има 57 фасети – но те не са симетрични. Концепцията е съвсем различна“, казва той.

Същия път следва и Ара Вартаниан, бижутер от Бразилия, който превръща обърнатите черни диаманти – поставени с върха нагоре – в своя запазена марка. За него включванията в диамантите не са дефект, а почеркът на природата.

Като дете, съпровождайки баща си – търговец на скъпоценни камъни – Вартанян е привлечен не от най-скъпите екземпляри, поставени на масата, а от по-нестандартните, оставени встрани. По-ниската цена на подобни камъни в началото му е от полза, но с времето нестандартният подход се превръща във философия.

„Баща ми мислеше, че съм бунтар, когато избрах да поставям черни диаманти с върха нагоре. Но за мен това беше любов. Вярвах, че са красиви именно защото не отговарят на стандартите – и клиентите го усетиха“, разказва той пред CNN.

За белгийския дизайнер Дрис Криел изборът на необичайни камъни е свързан със символиката. В колекцията му централно място заема тигрово око в карамелени тонове – камък, асоцииран със защита и яснота на мисълта. „За мен това се превърна в символ на лична сила“, казва той.

Подобен подход използват и други имена в бижутерийната индустрия – от Anoona с колекцията им Lunar, вдъхновена от меката светлина на лунния камък, до Ананя Малхотра, която използва светлокафяв агат със свойства за хармония и радост.

Швейцарската бижутерка Кора Шейбани избира опушен кварц – който нарича „пренебрегнатият братовчед на аметиста“ – а Вила Милано създава бижута с турмалиниран кварц и дори вулканични скали.

Търсенето на нетипични скъпоценни камъни отразява и една по-дълбока промяна в поведението на потребителите. Жените все по-често купуват бижута за себе си – водени от емоция и идентичност, а не от концепцията за „инвестиция“. В Pomellato, например, 70% от клиентите са жени.

„Жаждата за уникалност“ е друг важен мотив за подобни покупки, казва Клаудия Д’Арпицио от Bain & Company.

Ръстът на лабораторно създадени диаманти също променя динамиката – те са еднакво съвършени, но именно това кара търговците на естествени камъни да изтъкват несъвършенствата като белег за индивидуалност.

Освен това пазарът усеща и ограничения в доставките – от санкции върху руски диаманти до засилената конкуренция. В условията на високи разходи за суровини, включително злато, нестандартните камъни предлагат както естетика, така и икономическа гъвкавост.

Мюнхенската фамилна компания Hemmerle, позната със своите интелигентни и артистични дизайни, отдавна използва диаманти в нестандартни нюанси. За тях дефектите просто не съществуват.

„Не е задължително диамантите да блестят – важно е да разказват история“, казва Кристиан Хемерле, четвърто поколение в бизнеса.

„Ако цветът е красив, това е напълно достатъчно. Дори и с включвания. В крайна сметка, в реалния живот никой не гледа камъните под микроскоп.“