От компютърния клуб във Враца до глобалната Digital Health сцена
Ивайло Иванов, съосновател на BGO Software, разказва за пътя си от новините в метрото на Ню Йорк и българския „Top Gear” до успешен предприемач в света на здравните технологии
&format=webp)
Българският софтуерен разработчик BGO Software работи с едни от най-големите компании във фармацевтичната индустрия. Roche, Fortrea, Labcorp и Britannia Pharma са само малка част от имената в неговото портфолио.
Едновременно с това компанията е партньор на най-големия инвеститорски фонд за технологии в сферата на здравеопазването в Европа – NLC Tech - и заедно инвестират в стартъпи в цяла Европа.
Но това не е поредната тривиална история на успеха, свързана с трупане на известност и постоянен фокус върху крайната цел. Напротив. Тя започва някъде в края на 80-те години на миналия век с едно детско увлечение и показва как умението да се променяш може да се превърне в основно оръжие за един предприемач.
Електронните игри като трамплин за професионална кариера
Родом от Враца, основателят на BGO Software Ивайло Иванов открива компютрите още в първи клас в местния чугунолеярен завод „Веслец“, където тогава работи неговата майка. Всеки ден след училище той се забавлява с любимите си електронни игри на чисто новите компютри „Правец“ на предприятието, които иначе никой не използва за нищо.
С времето обаче дискетите с любимите му игри се развалят и за да не скучае, той се захваща да убива времето, докато чака майка си да свърши работа, като учи програмния език BASIC.
„В този момент вече знаех, че искам да се занимавам професионално с това“, спомня си Ивайло Иванов.
Времето минава, първокласникът става шестокласник, а новото му училище се оказва до един от малкото компютърни клубове у нас по онова време. Там той започва да помага, като пуска игрите на другите деца и отменя собственика - „чичката“ - когато той има други задължения.
Освен това, заедно със свои приятели решават да започнат сами да създават електронните игри, които толкова много обичат. Към онзи момент обаче това не е никак лесна работа, което вкарва бъдещият предприемач по-дълбоко в дебрите на програмирането и засилва любовта му към света на технологиите.
Ивайло Иванов завършва Немската гимназия във Враца и Техническия университет в София, като междувременно стартира и професионалната си кариера – тук изненади няма, тя е изцяло свързана с технологиите. Първо започва като опъва кабели и прави различни настройки за един от тогавашните интернет доставчици, след което отива в първата си ИТ компания. Първият допир до ралния ИТ пазар на труда не е особено вдъхновяващ – той напуска само две седмици след старта си.
Не така стоят обаче нещата при втория му опит. Той става едва третият служител в компания за създване на интернет страници, която 6 години по-късно вече може да се похвали с екип от 80 души и множество клиенти. Голяма част от тях Ивайло Иванов интервюира лично.
„За няколко години натрупах сериозен опит и вече имах нагласата, че знам какво правя. Вече знаех как подбирам хора, можех да управлявам екипи. Бях наясно както с финансовата страна на нещата, така и с оперативната“, разказа ми той.
Предприемаческият дух като наследство
Но това не е достатъчно за бъдещият основател на BGO Software. Израснал в семейство на един от най-ранните частни предприемачи в България, той от малък е свидетел на много успешни и неуспешни бизнес проекти, започнати от нулата.
„В целия ми съзнателен живот съм бил свидетел на една цикличност на създаване и фалиране на начинания. Когато седнехме на масата вкъщи, се говореше основно за бизнес – какво ще направим, на кого ще го продадем и т.н. И тук не става дума само за пари, а за това как да създадеш нещо. Има хора, които гонят максималната сигурност, докато у нас никога не е било така“, продължава разказа си той.
Един от бизнесите, които бащата на Ивайло Иванов започва да развива, е свързан с производството на пластмасови опаковки. В процеса на търсен на машини втора употреба (новите са прекален скъпи), двамата осъзнават, че това е изключително трудна задача. Именно това вдъхновява прохождащия тогава предприемач да реализира първия си проект – порталът за машинно оборудване на старо Machinesbox.com.
„Започнахме да развиваме платформата и в един момент имахме няколкостотин регистрирани компании от цяла Европа. Превърнахме я в агенция и взехме още един човек, който да свързва купувачи с продавачи, а ние взимахме такса за посредничество между тях“, разказва Ивайло Иванов.
Докато развива своя портал за машинно оборудване, неговият екип попада на американски клиент, който управлява телевизионните екрани в метрото на Ню Йорк. За времето си това е много иновативна ниша, но компанията има един основен проблем - трябва да публикува новини през нощта. Когато в САЩ е нощ обаче, в България е ден и двете организации сключват сделка тази задача да се поеме от Ивайло Иванов и неговата организация.
„По този начин започнахме да предлагаме и услуги, а в компанията влезе още един съдружник, който имаше гениалната идея да създаваме портали с автомобилни новини. Така започна третият етап от развитието ми като предприемач. Ние бяхме от първите, които се свързаха с BMW, Audi, Mercedes и ги убедихме да ни дават снимки на новите си модели първо на нас. Най-големият ни сайт беше в топ 3 на автомобилните медии в света по трафик, а мрежата ни имаше повече от 15 страници, някои от които съществуват и до днес“, казва съоснователят на BGO Software, която към онзи момент все още не съществува.
С времето услугите напълно изместват продуктите от фокуса на Ивайло Иванов и неговия екип, тъй като те им позволяват да се издържат много по-лесно.
„Малко по малко започнахме да създаваме проекти за външни клиенти. И в един момент осъзнахме, че по-голямата част от тях са свързани по някакъв начин със здравеопазването и клиничните проучвания в частност“, продължава историята си Ивайло Иванов.
BGO Software влиза под светлината на прожекторите
По това време той работи и в една британска компания за здравен софтуер, където натрупва много знания за този пазар. Така че, когато идва време той и неговите сподвижници да профилират дейността си, решението не е никак трудно.
„Бързо стигнахме до извода, че здравните технологии са нашето нещо. Освен това си дадохме сметка, че тази сфера чисто стратегически е подходяща за дългосрочно развитие – винаги ще има нужда от нея и винаги ще има нужда от дигитални услуги за този бранш. Освен това правим нещо положително за обществото, а за нас това винаги е било важно“, категоричен е предприемачът.
Така се ражда BGO Sоftware – компанията, която днес работи с голяма част от водещите фармацевтични играчи в света.
Компанията създава решения по спецификация на своите клиенти, но също така разработва и няколко свои платформи. Една от тях е системата за управление на клинични проучвания – CTMS (Clinical Trial Management System).
„Едно проучване на практика е проект – използва ресурси, използва хора, има времева рамка – а системата е направена така, че да улеснява управлението на всички тези елементи. Това е страшно сложно нещо, защото тези проекти обикновено струват стотици милиони и траят много дълго време“, обяснява Ивайло Иванов.
Друга водеща разработка на BGO Software е продукт за дигитализация на формуляри, който е част от стратегията на компанията за подпомагане цифровата трансформация на здравеопазването.
Не на последно място, тя създава от нулата и много системи, свързани с производството и контрола на качеството на различни лекарства.
Днес BGO Software работи предимно за глобалните пазари, но мисията, която си е поставила, е изцяло свързана с България. Мечтата на Ивайло Иванов е „когато стане дума за технологии в сектора на здравеопазването, хората навсякъде по света да се сещат за страната ни”.
Иначе и до ден днешен предприемачът се затруднява да определи дали всички негови начинания са различни етапи от развитието на една и съща компания или всяко едно от тях има своя живот. Но за едно е сигурен:
„Пред мен никога не е стоял въпросът дали ще се занимава с технологии и предприемачество. Така че – дали правя портали, дали правя продукти за здравеопазването – няма значение. Важното е да е етично, да е полезно и да има технологично предизвикателство в него. Във времето, когато стигнеш на бизнес кръстопът, можеш да се откажеш и да отидеш да работиш за някой на заплата или да направиш рязък завой, да пивотираш и да се захванеш с нещо друго. Аз винаги избирам второто“.