Travel by Electric - когато страстта към автомобилите се превърне в призвание
Деница Даверова гради дългогодишна кариера в киноиндустрията, но детската и страст към автомобилите я мотивира да стане предприемач на полето на електрическите коли

Какво е общото между киното и електромобилите? На пръв поглед нищо. Докато не се запознаете с Деница Даверова.
Днес тя е предприемач, а нейната компания Travel by Electric се готви за пазарна експанзия с новото си приложение, чиято мисия е да направи пътуването на ток лесно и удобно. Но за да стигне дотук, Деница трябва да измине дълъг път.
От киното до електромобилите
Дъщеря на автора на българската кинокласика „Вчера” Владо Даверов, тя започва своята кариера в киноиндустрията преди 20 години. Тръгва от най-ниските нива - пише писма до общини и различни локации, носи обяд и вода на снимачните екипи и т.н. - за да стигне до позицията на директор продукция, какъвто е и в момента.
Но се оказва, че киното само по себе си не дава на Деница добавената стойност, която тя търси в професионален план. Затова решава да се върне към детската си страст - когато е на 15 години, цялата ѝ стая е облепена с автомобилни плакати, а любимата ѝ книга е „Двигатели с вътрешно горене“.
„Обичам колите от много малка. Винаги съм ги обичала. Хората, които ме познават, знаят, че винаги съм се интересувала от тази тема”, споделя тя пред Profit.bg.
Водена от тази си страст, през 2008 г. Деница основава бутикова рент-а-кар компания, която обслужва основно филмови продукции. 10 години по-късно се появява и стартъпа за отдаване под наем на електрически автомобили Travel by Electric.
„Когато реших за пореден път да изляза от индустрията, дълго се чудих с какво да се занимавам. Започнах малко по малко да се запознавам с елетромобилите. Виждах, че тази технология започва да навлиза. Беше ми интересна. Като цяло не разбирам как може излизането на нова технология да не ти е интересно. Това са епохални моменти в историята на човечеството. И реших, че когато се занимаваш с електромобили, имаш шанс да бъдеш първи за много хора“, спомня си Деница Даверова.
Нейната първоначална цел е да подобри отдаването на електромобили под наем като услуга, тъй като, по думите ѝ, рядко наистина е насочена към клиента. За целта тя не разчита само на опита, натрупан в нейния бутиков рент-а-кар. Поставя си за задача да изучи всички страхове на хората, свързани с електромобилите и, ако може, лично да ги опровергае. Така Деница се впуска в няколко приключения, в които изпитва границите на технологията и стига до заключението, че няма нищо по-хубаво от автомобилите с електрическо задвижване.
„Ние караме електромобили не защото е по-евтино, а защото е по-готино! Намирам липсата на поддръжка при тях за много атрактивно предимство. Един автомобил има около 2000 движещи се части, които трябва да се поддържат и ремонтират, а в електрическия те са само около 200. Освен това не се налага смяна на масла и филтри. Колкото до пробега – в България вече има зарядни на всеки 50 км и с подходящата кола стигаш до морето с две зареждания от по 15 минути”, споделя визията си Деница в блога на Travel by Electric.
Много повече от зареждане
Именно възможностите за зареждане на електромобилите мотивират Деница Даверова да направи следващата си крачка като предприемач. Тя създава приложение, в което всеки може да си наеме електромобил, да отдаде своя под наем и да намери зарядна мрежа, независимо къде се намира на територията на България, Румъния, Сърбия и Гърция.
Неговата цел е да отговори на един основен проблем за шофьорите на електрически автомобили - раздробеността на пазара. В момента всяка зарядна мрежа има свое приложение. В България и Гърция те са над 20. В Германия пък са над 280. Това означава, че потребителите трябва да свалят апликацията на всяка една от тях, за да използват услугите ѝ. С появата на приложението Travel by Electric това вече не е нужно - цялата информация е на едно място, а притежателите на RFID карта от компанията могат и да заредят във всяка локация.
За да даде допълнителна стойност на потребителите, то включва не само карта на зарядните станции, но и на хотели, туристически обекти и маршрути, природни забележителности и т.н.

„Когато отиваш с деца на море, например, искаш да си избереш подходящо място за зареждане – да има заведения за хранене, нещо любопитно, хотел или музей. В този случай човек не отива, за да зареди, а за да прави нещо интересно. Идеята ни е зарядната станция да е там, където отивате, а не да отивате някъде само за да заредите, а през това време да се чудите какво да правите”, обяснява концепцията си Деница Даверова.
Но предизвикателства пред нейната реализация не липсват. Пандемията, войната в Украйна и различни други кризи постоянно вадят от равновесие индустрията на електромобилите. Освен това са нужни опит и експертиза, натрупването на които изисква време и много труд.
„Другото огромно предизвикателство беше свързано със сформирането на екипа, който да изгради идеята. Хората трябва да разбират и да вярват в това, което казваш. Те трябва да са убедени, че това, което ти искаш, може да се случи, и да са готови да работят за това. В същото време, ако искате да подобрите поточната линия на Mercedes имате данни за 100 години назад, но когато искаш да създадеш нов продукт на пазар, който почти не съществува, е много различно”, категорична е Деница Даверова.
Иначе тя продължава кариерата си в киноиндустрията и досега, а проектът се развива основно благодарение на личните ѝ усилия и ресурси. Но скоро и това може да се промени.
Компанията планира листване на BEAM пазара за растеж на Българската фондова борса. Първичното публично предлагане (IPO) цели набирането на 3 млн. лева срещу 20% процента от собствеността, а инвестициите са предвидени за навлизането на нови пазари.
„Трябва да сме добри в това, което правим. Ако сме добри, няма значение къде го правим. Няма разлика дали си в Европа, САЩ, Азия или България. Искаме да сме навсякъде и да имаме милиони потребители. След 5 години се надяваме да покоряваме трети континент”, обобщава в заключение Деница Даверова.
Дали това ще се случи, времето ще покаже. Но стартъпът Travel by Electric вече е доказал, че когато предизвикателствата не са спънка, а трамплин за развитие, страстта лесно може да се превърне в призвание.