Преминаването към електрически превозни средства е най-голямата трансформация в автомобилната индустрия, откакто в началото на миналия век автомобилите замениха конете. Почти всеки традиционен производител прави своя собствена равносметка от прехода, който предоставя огромни възможности и екзистенциален риск. Досега той беше труден.

Купувачите не са се появили в броя, който индустрията прогнозираше само преди няколко години. Сега много производители на автомобили трупат големи загуби от бизнеса си с електромобили. Много от традиционните компании изпитват затруднения при пускането в действие на заводите си за електрически превозни средства и при въвеждането на правилна технология за батериите. Затова и малко по малко започват да отменят плановете си за нови производствени мощности и се отказват от някои бъдещи електрически модели. Някои експерти наричат това „зима на електромобилите“.

И все пак заводите за акумулатори и електромобили продължават да се изграждат на много места, особено в САЩ – на територията на Средния Запад и Юга. Десетки нови модели, задвижвани с батерии, ще се появят в шоурумите в страната тази година, подкрепени от рекламни кампании за милиони долари.

Колкото и объркана да е историята на електрическите превозни средства днес, автомобилните производители не могат да си позволят да изоставят стратегиите си за тях. Това е така, защото двете сили, които тласнаха досегашните производители на автомобили по пътя на електричеството, не се отказват. Tesla на Илон Мъск и множество китайски играчи се мобилизират, за да разширят лидерството си в това, което много участници в индустрията все още смятат за бъдещето на транспорта.

Може би се чудите защо преходът към електромобили е толкова труден за традиционните производители на автомобили като General Motors, Ford Motor и Volkswagen. Те все пак още има четири врати, спирачки и арматурно табло. Всъщност електромобилите механично са по-прости от автомобил с двигател с вътрешно горене и може да се сглобяват по-бързо. Защо е нужно на старите производители да харчат купища пари и умствена енергия, за да разберат това?

Отговорите дава в свой анализ Fast Company.

На първо място, това изисква мащабно пренастройване на веригите за доставки. Смяната на вътрешността на автомобила от двигател и трансмисия с батерия и батерии е като комбинирана трансплантация на сърце и бял дроб. А нещата, от които се нуждаят автомобилните производители за преминаване към електрически превозни средства, обикновено не са тези, в които са добри. Батериите, двигателите и електрониката - това е сферата на големите азиатски доставчици като LG, Panasonic и китайската CATL. Ако светът се насочи към електрическите автомобили, майсторството на GM или Toyota в областта на цилиндровите блокове, буталата и клапанните системи в крайна сметка няма да има значение.

Второ, батериите все още са изключително скъпи, като съставляват до една трета от цената на един електромобил. Компаниите залагат, че това ще се промени, разходите за батерии ще намалеят и те ще могат да спечелят добре от целия този растеж, когато светът премине към електромобили. Но твърденията за предстоящ пробив, който ще намали разходите за акумулатори, все още не се оправдават – този процес вероятно ще продължи да бъде постепенна работа в продължение на години.

Засега цената на електромобилите в САЩ е с 10-15% по-висока от тази на подобен автомобил с бензинов двигател, а няма много такива, които да са на разположение за по-малко от 40 000 долара. Тези по-високи цени са може би най-голямата пречка за купувачите на автомобили, които все още се притесняват да направят крачка към изцяло електрически модел.

Другият голям фактор, който възпрепятства приемането на електромобилите от потребителите, са притесненията относно зареждането. Няма достатъчно обществени зарядни устройства и няма да има още дълго време. Тези, които съществуват, често са повредени, не могат да се свържат или не се синхронизират с приложението. Проучване на J.D. Power през 2023 г. установява, че един от всеки пет водачи на електрически превозни средства в САЩ, които са спрели на зарядна станция, си тръгват, без изобщо да се зареди.

Но какво ще стане, ако и двата проблема бъдат решени? Погледнете Китай.

Преди две десетилетия Пекин въведе стратегически план за изпреварване на останалата част от световния автомобилен бизнес. Той заложи на това, че традиционните производители като VW и GM няма да възприемат изцяло електрическите превозни средства, тъй като техните печалби са свързани с автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Същият залог по същото време направи и Илон Мъск.

Сега редица китайски автомобилни марки се радват на огромни предимства, които им позволяват да произвеждат стилни, качествени и достъпни електрически автомобили. Те се възползват от по-евтина верига за доставки, достъп до суровини за батерии, държавно финансиране и евтина работна ръка, за да предлагат електрически автомобили на цени с около 30% по-ниски от тези на големите си световни конкуренти. Мрежата от най-мощни бързи зарядни устройства, използвани главно по магистралите, в Китай е около 20 пъти по-голяма от тази в САЩ.

В резултат на това електрическите превозни средства и хибридите с възможност за включване към електрическата мрежа съставляват около половината от всички продажби на нови превозни средства в Китай - най-големия автомобилен пазар в света. За сравнение, в Европа този дял е 20%, а в САЩ - около 10%.

В Китай местните производители на автомобили отнеха голяма част от пазарния дял на мултинационалните играчи. Сега те разширяват дейността си в чужбина, което е вторичен ефект от пренасищането на капацитета на заводите за производство на автомобили. Преди десетилетие Китай доставяше много малко автомобили за други страни. През 2023 г. той изпревари Япония като най-голям износител на автомобили в света, като миналата година увеличи преднината си с близо пет милиона доставени бройки.

Политическите и бизнес лидери в Европа и САЩ изпитват затруднения да спрат настъплението на Китай. Миналата година Съединените щати и Европейският съюз наложиха мита върху китайския внос на електрически превозни средства и батерии. Президентът Тръмп обеща още повече.

При това положение GM, Ford и други световни автомобилни титани са изправени пред избор. Дали забавянето на производството на електромобили на родните им пазари означава, че те могат да намалят десетките милиарди, които вече са насочили към нови вериги за доставки, проекти за електромобили и заводи? Ще спрат ли да работят усилено за намаляване на разходите за батерии? Ще се забавят ли отново с разработването на достъпен електромобил за масите?

Ако направят тези неща, те биха могли да спрат големите загуби от операциите им с електрически превозни средства и може би да повишат цените на акциите си. Но ръководителите на автомобилните компании знаят какво се случи последния път, когато американските производители на автомобили пренебрегнаха променящата се динамика на пазара. През 70-те и 80-те години на миналия век японските автомобилостроители нахлуха на американския пазар с по-малки, икономични вносни автомобили и в крайна сметка откриха американски заводи. Автомобилните производители от Детройт едва оцеляха и никога не възстановиха загубения си пазарен дял.

Някои ръководители виждат заплахата от Китай като още по-страшна и не се успокояват с идеята, че митата ще ги защитят в дългосрочен план. Те казват, че в крайна сметка, ако китайските производители на автомобили са единствените, които предлагат добри и достъпни електрически превозни средства, потребителите ще ги потърсят. Ето защо ръководителите на автомобилните компании не се отказват от плановете си за електрически превозни средства.

В Европа това вече не е само теоретичен риск. Само за няколко години китайските автомобилни марки завладяха 20% от европейския пазар на електрически автомобили. Идват и още.

Северна Америка може да бъде следващата. BYD потвърди плановете си да построи завод в Мексико. В интервю за Yahoo News през 2024 г. изпълнителният директор на BYD Стела Ли заявява, че автомобилният производител няма планове да навлиза в САЩ. Но за ръководителите на американските автомобилни компании прочитът е ясен: завод на BYD в Мексико ще даде на компанията потенциален плацдарм за разширяване на дейността ѝ в САЩ.