Tesla на Илон Мъск ще се изправи срещу Европейската комисия в съда в Люксембург, след като се присъедини към трима китайски автомобилни производители, съобщи POLITICO, позовавайки се на източници от индустрията. Te съдят блока заради митата върху произведените в Китай електрически превозни средства,

Tesla, въпреки че е със седалище в САЩ, произвежда повечето от своите автомобили, предназначени за Европа, в Китай. В автомобилите има и китайски батерии.

Жалбата в съда на ЕС в Люксембург е донякъде изненадваща, тъй като Tesla премина през индивидуален контрол от страна на следователите на Комисията. Те включваха проверки на място и в крайна сметка доведоха до най-ниската митническа ставка от всички износители - 8%. За разлика от тях китайският партньор на Volkswagen - SAIC - беше обложен с 35%.

Комисията обаче смята, че е на солидна основа, тъй като в рамките на едногодишното си антисубсидийно разследване е събрала доказателства, че Пекин е подпомогнал издигането на китайската индустрия за електрически превозни средства до глобално господство. Това се сравнява с произволните решения на САЩ и Канада да наложат 100-процентни мита върху произведените в Китай електрически превозни средства.

„Готови сме“, заяви в четвъртък говорителят на Комисията по въпросите на търговията Олоф Гил в отговор на исковете, които вече са подадени от трите водещи китайски производители на електромобили BYD, SAIC и Geely, собственост на Volvo. „Ние сме клуб, основан на правила, тук в ЕС. Ако искат да ни дадат под съд, могат да го направят”.

Целта на съдебните дела ще бъде да се отмени законът, който налага задълженията. Ако съдът застане на страната на износителите, те ще могат да поискат и възстановяване на загубите. Предполага се, че лобистка група, представляваща няколко китайски износители - Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електроника (CCCME) - също ще заведе дело.

Сега Комисията разполага с два месеца и 10 дни, за да подготви защитата си по делата в Люксембург.

Гил посочва, че преговорите на ЕС с производителите на автомобили и китайското правителство продължават паралелно.

Техническият конфликт продължава“, посочва той, споменавайки, че шефът на търговския отдел на ЕС Марош Шефчович се е срещнал с посланика на Китай в ЕС миналата седмица за първа среща, откакто пое търговския ресор. Шефчович, говорейки пред Morning Trade в Давос, изрази увереност, че ЕС е в правото си и че е готов да продължи да разговаря в търсене на компромис.

Това би включвало т.нар. ангажименти, целящи да компенсират конкурентното предимство, което китайските производители на електромобили получават от субсидиите, простиращи се по цялата верига на доставки - от батериите до превоза. От 2021 г. до 2024 г. броят на автомобилите, доставени от Китай, скочи с 300%, като страната изпревари Япония и стана най-големият износител на автомобили в света.

„Продължаваме дискусиите“, каза Шефчович в интервю. „Този въпрос очевидно не е решен и затова ... тези вносни мита остават в сила.“

Китай също така е започнал дело срещу митата в Световната търговска организация.