Изненадващата атака на Израел срещу ирански военни и ядрени обекти миналия петък доведе до четири последователни дни на нарастващи военни действия между регионалните противници.

В последните дни бяха нанесени удари по някои петролни и газови съоръжения и в двете страни, въпреки че ключовата енергийна инфраструктура и потоците на суров петрол засега остават незасегнати.

Възможността за сериозно прекъсване на доставките обаче остава основен повод за тревога - особено при най-лошия сценарий - Иран да блокира стратегическия Ормузки проток.

На този фон днес главните изпълнителни директори на TotalEnergies, Shell и EnQuest предупреждават пред CNBC, че нови удари по критична енергийна инфраструктура могат да имат сериозни последици за световните доставки и цените на петрола.

„Последните 96 часа са изключително тревожни – както за региона, така и за бъдещето на глобалната енергийна система, като се има предвид настоящата несигурност и геополитическата нестабилност“, коментира главният изпълнителен директор на Shell, Уаел Саван, в интервю за CNBC.

Саван допълва, че Shell има значително присъствие в Близкия изток - както чрез свои активи, така и по отношение на корабоплаването.

„Начинът, по който ще се ориентираме в следващите дни и седмици, е приоритет номер едно за мен и за ръководния екип“, казва той.

Проблеми със сигурността

Цените на петрола се повишиха във вторник, продължавайки възходящата тенденция от предходните дни.

Международният бенчмарк Brent с доставка през август се търгуваше за 75,41 долара за барел към 16:16 ч. лондонско време — ръст от около 3%. Американският West Texas Intermediate (WTI) с доставка през юли поскъпна с 2,7% до 73,74 долара за барел.

Петролният пазар възприема конфликта между Израел и Иран като най-сериозното геополитическо събитие след началото на пълномащабната инвазия на Русия в Украйна през 2022 г.

„Пазарите засега остават относително спокойни“, коментира пред CNBC изпълнителният директор на TotalEnergies Патрик Пуяне.

Той подчертава, че основният приоритет на френския енергиен гигант в контекста на напрежението е сигурността на служителите в региона. Той изразява надежда, че по-нататъшните удари няма да засегнат петролна инфраструктура, тъй като това би представлявало сериозен риск както за безопасността, така и за глобалните пазари.

„Годината на волатилността“

Докато Израел и Иран продължават да си разменят удари, някои корабособственици вече избягват преминаване през Ормузкия проток - един от най-важните нефтени проходи в света, свързващ Персийския залив с Арабско море.

Временното блокиране на протока може драстично да повиши цените на петрола, да увеличи разходите за транспорт и да доведе до сериозни забавяния в доставките.

Въпреки това, пазарните анализатори са скептични, че Иран ще се опита да затвори протока - като някои дори твърдят, че това физически не е възможно.

„2025 г. е годината на волатилността“, казва пред CNBC Амджад Бсису, изпълнителен директор на базираната във Великобритания компания EnQuest,.

„Всеки ден сме свидетели на нови събития, а тази война между Израел и Иран представлява ново ниво на ескалация. Колкото по-скоро се сложи край на този ужасен конфликт, толкова по-добре за пазарите като цяло.“

Въпреки напрежението, Бсису смята, че в краткосрочен и средносрочен план пазарът е добре снабден.

МАЕ: Доставките на петрол ще надхвърлят търсенето тази година - въпреки войната в Близкия изток

Междувременно Международната агенция по енергетика прогнозира, че световните доставки на петрол значително ще надхвърлят търсенето тази година, дори когато ескалиращият конфликт в Близкия изток поражда опасения от прекъсвания.

Очаква се световното производство на петрол да нарасне с 1,8 милиона барела на ден през 2025 г. до 104,9 милиона барела на ден. Това надминава прогнозираното търсене от 103,8 млн. барела и би довело до увеличаване на запасите от петрол през годината, се казва в годишния доклад на междуправителствения енергиен консултативен орган.

„При липса на големи смущения, петролните пазари през 2025 г. изглеждат добре снабдени“, се посочва в изявление на МАЕ.

Очаква се увеличението на предлагането да дойде както от ОПЕК+, който е в процес на обръщане на тенденцията след серия от съкращения на производството, така и от производители извън ОПЕК+, които ще добавят средно 1,4 милиона барела на ден през годината, се казва в доклада.

В същото време слабото потребление в Китай и САЩ ще ограничи световното търсене, което според прогнозите ще нарасне със 720 000 барела на ден тази година, по-малко от прогнозираното преди това увеличение от 740 000 барела на ден.

Тъй като предлагането надвишава търсенето, количеството петрол на склад в света се е увеличило средно с 1 милион барела на ден от февруари насам и с „огромните“ 93 милиона барела само през май, добавя МАЕ. Въпреки това общите запаси все още остават с 90 милиона барела по-ниски, отколкото преди година.

МАЕ предупреждава, че конфликтът между Израел и Иран представлява значителни „геополитически рискове за сигурността на доставките на петрол“, но добавя, че „към момента на съставянето на доклада не е имало въздействие върху иранските петролни потоци“.

Иран частично спря производството на най-голямото находище на природен газ в света, Южен Парс, след израелски въздушен удар през уикенда, но все още не е ясно дали производството е било засегнато, се казва в доклада.

Нефтената база и рафинерията Шахран близо до Техеран също са били обект на атаки, но не са докладвани щети, добавя агенцията.

В отделен доклад за перспективите до 2030 г. МАЕ прогнозира, че предлагането на петрол ще продължи да надвишава търсенето през следващите пет години. Очаква се глобалното търсене на петрол да се увеличи с 2,5 милиона барела на ден между 2024 и 2030 г., достигайки „плато“ от 105,5 милиона до края на десетилетието.

Доставките ще нарастват много по-бързо, според доклада, като глобалният производствен капацитет ще се увеличи с повече от 5 милиона барела на ден до 114,7 милиона барела на ден.

Забавянето на растежа на търсенето на петрол ще се дължи до голяма степен на Китай.

Там, според очакванията на МАЕ, потреблението ще достигне пик през 2027 г., след скок в продажбите на електрически превозни средства и продължаващото внедряване на високоскоростни железопътни линии и камиони, задвижвани с газ.

Прогнозата е в съответствие с тези, направени от най-големите петролни компании в Китай. Това обаче е първият път, когато МАЕ определя твърда дата за пика на търсенето в Китай.