Изкуственият интелект е невероятно мощен инструмент за инвестиране, но не може да се сравнява с управлението на инвестиции, ръководено от човек. Това е изводът на Марк Хълбърт, колумнист на MarketWatch.

„Ако една инвестиционна компания е единствената от своите колеги на Уолстрийт, която използва AI, е възможно тя да победи пазара. Но когато почти всички използват технологията, както става в момента, тогава аритметиката на активното управление гарантира, че средният мениджър ще изостава от пазара“, посочва той.

Според проучване, проведено миналата година от финтех компанията Broadridge Financial Solutions, броят на пазарните участници, използващи AI, е нараснал експоненциално. Сред ръководителите на анкетираните компании две от всяка трета са посочили, че „използват генеративен AI най-вече за инвестиционни или пазарни проучвания“.

На този фон Хълбърт прави препратка към „Аритметиката на активното управление“ - известен научен труд на Уилям Шарп, Нобелов лауреат по икономика за 1990 г.

В тази статия Шарп показва защо активните мениджъри средно изостават от широките пазарни индекси - и че това заключение зависи "само от законите за събиране, изваждане, умножение и деление. Нищо друго не се изисква."

Това е така, защото побеждаването на пазара е игра с относителен ефект преди транзакционните разходи и отрицателна сума след тях.

Данните подкрепят аргумента на Шарп. Индексът Eurekahedge AI Hedge Fund Index, създаден да отразява представянето на водещите хедж фондове, използващи изкуствен интелект и машинно обучение, в момента изостава от S&P 500 с 23% по отношение на възвръщаемостта за една година.

Ако AI можеше да помогне на мениджърите да победят пазара, то тогава процентът на тези фондове, които го правят, щеше да нарасне през последните години, тъй като Уолстрийт все повече възприема технологията.

През 2024 г. например процентът на фондовете, които надминават пазара, е малко под средния от 2001 г. насам - 35% при средно 36%.

Още повече данни, сочещи към същото заключение, идват от представянето на шепа фондове, които освен че използват AI, се обявяват за такива, които основават стратегиите си чрез технологията. Само малка част от тях са надминали S&P 500, според изчисления на Хълбърт.

Креативен ли е AI?

Ключът към разбирането на потенциала на AI е дали той е способен на наистина творческо мислене. С други думи, може ли той да предложи инвестиционни подходи, които никога не са били измисляни или дори представяни?

В едно интервю Лорънс Тинт допуска възможността някои мениджъри, обучени от AI, да успеят да надминат пазара в бъдеще. Тинт е бивш главен изпълнителен директор на BGI в САЩ, организацията, която създаде iShares (сега част от BlackRock), и колега на Шарп, когато последният пише статията за аритметиката на активното управление.

Ако AI е способен да бъде наистина креативен, казва Тинт, тогава неговият потенциал за побеждаване на пазара всъщност ще бъде ограничен. Това е така, защото повечето големи компании на Уолстрийт ще открият подходите, които временно работят за този или онзи отделен мениджър, и предимството в крайна сметка ще бъде конкурирано.

В този момент единствената надежда на компанията, използваща AI, ще бъде да остане поне една крачка пред другите, използващи AI. Това може да се окаже малка надежда, тъй като с нарастващата скорост и мощ на системите с AI всяко предимство няма да трае дълго.

Тинт посочва, че един от възможните крайни резултати, ако приемем, че AI е способен на креативно мислене, ще бъде, че той ще препоръча на всички нас да инвестираме в евтини индексни фондове.

Ако AI не е способен на креативност, продължава Тинт, а вместо това по същество е мощен инструмент за търсене на вече известното, тогава е възможно - в ръцете на истински креативен гений - технологията да победи пазара.

Но по ирония на съдбата в този случай не AI ще победи пазара, а творческият гений, който знае как да използва технологията „за по-добро прилагане на концепциите, които е измислил, и за намиране на начини за предпазване на концепциите от други компании“, добавя Тинт.

Въпросът, който Тинт задава за креативността, е различен от този дали AI има човешки интелект или дали AI е надминал способностите на трейдърите - както предполага основателят на OpenAI Сам Алтман, което може би вече се е случило.

„Интелигентността“, която някои имат предвид, когато сравняват AI с човешките способности, е ефективният синтез на вече известното. Това е различно от истинската креативност, необходима за измислянето на нещо напълно ново.

Изводът според Хълбърт? Колкото и мощен да е AI, самото му използване не гарантира, че може да бъде победен пазарът.