Хаос, омраза и изкуствен интелект: Линда Якарино напуска X след две бурни години под сянката на Илон Мъск
Оставката ѝ идва само ден след като Grok - чатботът на xAI, вграден в X - предизвика скандал заради многократни похвали към Адолф Хитлер и разпространяването на антисемитска риторика
&format=webp)
Линда Якарино се оттегля от поста главен изпълнителен директор на X, след като прекара две напрегнати години в опит да възроди рекламния бизнес на платформата и да се справи с непредсказуемото поведение на собственика ѝ.
Тя обяви решението си да подаде оставка с публикация в самата платформа X, като благодари на Мъск за „възможността на живота ѝ“ да ръководи „изключителната мисия“ на компанията.
„Най-доброто тепърва предстои, когато X навлиза в нова ера с xAI“, допълни тя.
През март 2025 г. стартъпът за изкуствен интелект на Мъск - xAI - придоби X за 45 милиарда долара с цел обединяване на данни, модели, изчислителна мощ и таланти.
Оставката на Якарино идва само ден след като Grok - чатботът на xAI, вграден в X - предизвика скандал заради многократни похвали към Адолф Хитлер и разпространяването на антисемитска риторика.
След обществено възмущение, във вторник xAI изтри някои от постовете и заяви, че ще предприеме „мерки срещу речта на омразата, преди Grok да публикува в X“.
От NBC до X - и обратно
Якарино, ветеран в рекламния бранш и бивш ръководител на NBCUniversal, бе назначена начело на X в средата на 2023 г.
Нейната основна мисия бе да върне рекламодателите, напуснали платформата заради решението на Мъск да разхлаби модерацията, както и заради собствените му провокативни и често конспиративни изявления.
Като изпълнителен директор, тя се опита да подобри видеофункциите на X, да засили връзките със създатели на съдържание и спортни лиги и да разработи X Money - дигитален портфейл и услуга за разплащания, която предстои да бъде пусната по-късно тази година.
В интервю за Financial Times през юни, Якарино заяви, че 96% от предишните рекламни клиенти на компанията са се завърнали. Въпреки това рекламният бизнес остава нестабилен, като напрежението с маркетинг агенции не стихва.
Мъск често публично критикува компаниите, които бойкотират платформата.
Рекламодатели на ръба – между омраза и заплахи
Много рекламодатели и ръководители от индустрията споделят пред FT, че остават предпазливи към рекламиране в X, поради високите нива на токсично съдържание. Част от тях харчат минимални суми само за да поддържат присъствие.
Рекламната активност временно се увеличи покрай близките отношения между Мъск и бившия президент Доналд Тръмп - отношения, които впоследствие се влошиха драстично.
Миналия месец Якарино отрече твърдения, че X е заплашвал марки със съдебни дела, ако не купят реклама. В отговор на публикация на The Wall Street Journal, тя нарече доклада „слухове и анонимни източници“.
Фигура с титла, но без реална власт
Якарино наследи ролята от самия Мъск, който купи X (тогава Twitter) за 44 милиарда долара през октомври 2022 г. Още тогава той намекна, че ръководната му роля ще е временна, поради притеснения на инвеститори в Tesla относно неговата ангажираност.
На практика обаче Мъск остана ключов фактор във вземането на решения в X, включително в продуктовото развитие - роля, която според критиците подчертава ограничената реална власт на Якарино.
„Интегрирането на X в xAI омаловажи значението на традиционния рекламен бизнес“, коментира пред FT Лу Паскалис, директор на маркетинг консултантската компания AJL Advisory и приятел на Якарино. „Ясно е, че фокусът сега е върху приходите от абонаменти.“