Сценична треска и Елвис Пресли звучат като две взаимоизключващи се понятия, които рядко се появяват в едно и също изречение. Но някога, през 1968 г., преди завръщането си на малкия екран, Кралят на рока буквално „се тресе“ – от притеснение.

„Ужасен съм“, казва той на режисьора на специалното шоу Стив Биндер. „Не съм сигурен, че мога да го направя… само аз и една китара пред хора?“ В антуража му дори се шегуват, че ще избяга в Хавай.

Тези интимни моменти, в които Елвис е изпитвал несигурност, досега са били познати само на шепа приближени до звездата. Но от 17 юли в Лондон те ще оживеят пред нова публика – с помощта на изкуствен интелект. Новото шоу Elvis Evolution ще представи генериран дигитален образ на Пресли, който ще пресъздаде не само блясъка му на сцената, но и моментите на съмнение и страх, останали извън обектива, пише Fast Company.

Elvis Evolution е дело на британската компания Layered Reality, която съчетава три „пласта“ на преживяване: технология, театър и сетивни елементи.

От добавена реалност и 3D аудио до актьори на сцената и подвижни декори – преживяването не просто разказва историята, а буквално я пресъздава около теб.

„Това е опияняваща комбинация“, казва основателят и изпълнителен директор Андрю Макгинес. „Твърде често тези светове са разделени. А ние вярваме, че трябва да съществуват заедно.“

Сцената ще бъде Immerse LDN – нов развлекателен комплекс на брега на Темза. Гостите ще се разхождат през важни сцени от живота на Пресли – от детството му, през танците му от 50-те, до годините, които прекарва в Лас Вегас. Ще влизат в обстановки като ретро закусвалня и гримьорна, ще виждат движението на стените, ще сменят гледните точки – и наистина ще „влязат в обувките му“, както казва Саймън Рийвли от студиото на Layered Reality.

А „AI Елвис“ е звездата на шоуто. Образът е създаден благодарение на часове архивни кадри, Cine 8 ленти и хиляди фотографии. Дигиталният двойник използва генеративен AI, обучен да разпознава и пресъздава дори най-дребните изражения – включително емблематичното извиване на устните, присъщо за Пресли.

„Всички го познаваме толкова добре – и алгоритъмът също“, казва Рийвли.

За разлика от по-ранни deepfake експерименти, този образ е изграден върху оригинални архиви, с акцент върху това, което реално се е случило, но не е било заснето.

„AI тук действа като дигитален архивар, а не като източник на фикция“, казва Макгинес. Екипът подчертава, че проектът е създаден със съдействието на наследниците на Пресли и с достъп до целия наличен архив. (Наследниците не са коментирали пред Fast Company.)

За създаването на AI Елвис Layered Reality работи със студиото The Mill – визуален гигант и носител на „Оскар“, създал дигиталния образ на Оливър Рийд в „Гладиатор“. Но след като компанията-майка Technicolor Group фалира през февруари, проектът временно е спрян. Layered Reality бързо наема художници на свободна практика, за да довършат продукцията. Премиерата, планирана за март, се отлага цели два пъти.

Сега проектът най-после е готов – и целта му е да бъде част от нова „революция в забавленията на живо“. Layered Reality не се конкурира с други AI продукти, а с „всичко, което можеш да правиш в петък вечер“ – пиеса, миниголф или „италианския ресторант на ъгъла, където така или иначе ще похарчиш 130 паунда“, казва Макгинес.

Билетите за Elvis Evolution започват от 75 паунда.

„Ние сме в бизнеса на спомените. А харчим твърде много за неща, които не помним.“

Терминът „икономика на преживяванията“ съществува от 1998 г., но според Макгинес пандемията е ускорила интереса към подобни формати – от Cosm в Лос Анджелис до The Sphere в Лас Вегас.

Първото „завръщане“ на Елвис през 1968 г. се оказва триумфално – сурови вокали, кожа и искрен образ, а нервите отстъпват място на хумора.

„Пях на костенурки и палми в продължение на години“, казва Елвис пред публиката. „Това тук е по-хубаво, нали?“

А в Лондон, 56 години по-късно, той отново се завръща на сцената.

Само че този път – със силициеви чипове и алгоритми вместо акорди.