Не беше толкова отдавна, когато публиката полудяваше по премиерите на нови истории със супергерои или сюжети със сериен убиец, който ви кара да настръхвате от страх.

Но времената и стандартите се променят и напоследък двата най-надеждни жанра в Холивуд показват признаци на умора.

„Хората не са престанали да обичат ужасите или супергероите, но вече не харестват посредствените филми в тези жанрове. Търсят по-високо качество.“, казва пред Variety Майк Барстоу, изпълнителен вицепрезидент на ACX Cinemas.

Анализаторите смятат, че има различни причини за тази тендендия. И все пак, изглежда, че и двата жанра са достигнали точка на пренасищане.

Това не означава, че филмите не могат или няма да пробият – Sinners (365 млн. долара), Superman (426 млн. долара до момента) и Final Destination: Bloodlines (285 млн. долара) доказват това, но с една подрбност – те не са гаранция за целия боксофис.

„Холивуд подхожда с по-малък риск и прави това, което е работило, докато не го изчерпи“, казва Кевин Гьотц, основател и главен изпълнителен директор на компанията изследване на аудиторията Screen Engine/ASI. „Изведнъж всяка седмица започна да се появява нов филм на ужасите. А филмите за супергерои изпаднаха в самодоволство.“

Хорърът отдавна е притегателна сила за големия екран, защото да подскачаш от страх винаги е по-забавно в обща компания.

По времето, когато почти нищо не съживяваше боксофиса след пандемията, A Quiet Place Part II, Halloween Kills и The Conjuring: The Devil Made Me Do It бяха ранните хитове, които се радваха на подкрепата на по-млади кинозрители. А страшните филми обикновено са сигурни залози, тъй като често имат ниски бюджети и не изискват много, за да донесат печалба. Когато тези филми се развихрят, има печалби за милиарди.

Не такава е ситуацията с четири поредни филма на Blumhouse – M3GAN 2.0 (37 млн. долара), Wolf Man (34 млн. долара), The Woman in the Yard (23 млн. долара) и Drop (28 млн. долара), които се провалиха, заедно с I Know What You Did Last Summer на Sony (24 млн. долара до момента), научнофантастичният трилър Companion на Warner Bros. (36 млн. долара) и кошмарната комедия Death of a Unicorn на A24 (16,4 млн. долара).

Имаме рутина, в която пет или повече последователни заглавия се представят в подобен диапазон, коментира Шон Робинс, директор на отдел „Филмови анализи“ във Fandango. „Това говори, че има специална публика. Но за да се преодолее този таван, ще трябват нови граници.“

Джейсън Блум, основател на нискобюджетната империя на ужасите Blumhouse, има теория, според която съществува таван на страшните филми, които могат да се прожектират едновременно в мултиплексите. „В момента на пазара има твърде много ужаси“, каза Блум в подкаста Town.

Когато хорърът е на гребена на вълната, както в случая със Sinners и миналогодишния Longlegs (127 млн. долара), тези филми предизвикват популярност, която ги превръща в събития в кината. Предстоящите премиери, като Weapons на Зак Крегър, продуцираният от Джордан Пийл Him, Black Phone 2 и Five Nights at Freddy's 2 на Blumhouse, трябва да предизвикат нещо подобно.

Sinners беше толкова успешен, защото беше оригинален и различен", казва Алън Майхън, собственик на Grand Lake Theatre в Оукланд. „Той не беше просто филм на ужасите. В него имаше много повече.“

Изчерпването на супергероите настъпва след пандемията, тъй като зрителите са залети от наплив от взаимосвързани предавания в допълнение към премиерите на големия екран. Десетилетие преди това филмовата вселена Marvel на Disney можеше да насочи вниманието към всеки герой и да очаква в замяна да се появи блокбастър.

И все пак, Captain America: Brave New World (415 млн. долара при бюджет 180 млн. долара) и Thunderbolts (382 млн. долара при бюджет 180 млн. долара) доказват, че Marvel все пак не се е привалил. Има толкова нови истории, които чакат да бъдат разказани.

„Между 2007 и 2019 г. продуцирахме 50 часа истории“, заяви наскоро пред репортери шефът на Marvel Кевин Фейдж. От 2019 г. с Avengers: Endgame са създадени доста над 100 часа истории за половината от това време, което е прекалено, допълва той.

След The Fantastic Four: First Steps на 24 юли, Marvel има само два филма през 2026 г. Avengers: Doomsday и Spider-Man: Brand New Day и един през 2027 г. Avengers: Secret War.

Те би трябвало да са ударни, защото в тях участват някои от най-разпознаваемите герои. В края на краищата, само заглавията на Marvel и DC, водени от супергеорои, са постигнали огромен успех в кината след пандемията.

Сред тях са Deadpool & Wolverine (1,34 млрд. долара) от 2024 г., Doctor Strange in the Multiverse of Madness (956 млн. долара) от 2022 г., Black Panther: Wakanda Forever (859 млн. долара) и Batman (770 млн. долара), както и Spider-Man: No Way Home (1,9 млрд. долара) през 2021 г.

В същото време мисията на DC включва възвръщане на доверието на феновете, след като последната итерация на приключенията на супергероите на студиото отбеляза епични провали като The Flash и Aquaman and the Lost Kingdom.

Въпреки че Superman беше стъпка в правилната посока, DC има предизвикателства пред себе си, защото следващите две части Supergirl и Clayface от 2026 г. са с по-малко известни герои.

„Супергероите все още са гигантски филми“, казва анализаторът Дейвид А. Грос от Franchise Entertainment Research. „Но интересът на публиката спада след най-утвърдените и популярни герои.“

Едно е сигурно, в съвременния боксофис, не всички герои – или злодеи, са равни пред Нейно величество публиката.